Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 14 Mac 2018

Ini Bukti Betapa Kantoinya Isa Samad Dalam Isu Tanah FELDA RM270j & Kenapa Najib Perlu Buang Isa Dari SPAD!

Ini kenyataan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak pada 22 December 2017 jam 12.20 - 12.30 tengahari.

"Saya telah minta Felda mengambil tindakan yang sepatutnya bagi melindungi kepentingan Felda setelah dimaklumkan mengenai isu tanah Jalan Semarak. 

Kepentingan Felda dan peneroka mesti sentiasa kita jaga dalam segala usaha pembangunan.Siasatan akan dijalankan bagi memastikan sekiranya ada kecuaian atau salah laku oleh mereka yang terbabit. 

Tindakan akan diambil berasaskan laporan siasatan. Langkah memelihara kepentingan Felda dan peneroka perlu diambil.

Pada masa sama saya mahu siasatan terperinci dijalankan oleh pihak berkuasa serta-merta. Tindakan akan diambil terhadap sebarang kecuaian atau salah laku," katanya dalam satu kenyataan di Twitter.

Bukti;




Jawapan mengikut Hansard Parlimen;


Dato’ Fauzi bin Abdul Rahman [Indera Mahkota]: Boleh? Soalannya simple, ringkas. Saya follow up daripada apa yang dinyatakan daripada Yang Berhormat Pendang. Saya, soalan yang cukup baik lah. Akan tetapi persoalannya, siapa yang mengeluarkan PA? Bagaimana boleh dapat PA? PA ini bukan senang kalau tanah itu pula dimiliki oleh FELDA. 

Jadi FELDA dia ada board. Has the board had a meeting? Kalau tidak ada siapa yang mengeluarkan PA? Siapa yang ada autoriti mengeluarkan PA? Saya pun reti juga benda-benda begini sebab saya pun pernah buat. Terima kasih, Tuan Yang di-Pertua. Terima kasih banyak-banyak, Tuan Yang di-Pertua. 

Datuk Wira Razali bin Ibrahim [Muar]: Saya mengambil apa yang disebut oleh Yang Berhormat Pagoh ya. Kita zaman sekarang ini tidak boleh hendak sembunyi-sembunyi pun. Banyak benda akan terdedah. 

Jadi saya akan menjawab di Parlimen ini. PA tersebut ditandatangani oleh Pengerusi FELDA ketika itu dan Pengurus Besar yang menandatangani

Tak ada. Saya jawab soalan yang Yang Berhormat tanya. Saya beritahu lah. Jadi maknanya ini bukan soal untuk saya mengata siapa betul siapa salah kerana siasatan masih berlangsung. 

Saya sebut tadi ada banyak syor sebenarnya atau penemuan yang didapati oleh forensic auditing. Cumanya menjawab soalan yang ditanya, saya jawab siapa yang keluarkan PA atau yang menandatangani. 

Prosedur tentang semua dokumen 240 dokumen, minit mesyuarat lembaga telah pun diambil dalam melengkapkan siasatan. 

Cuma Tuan Yang di-Pertua, saya hendak tambah satu perkara yang dibangkitkan di luar yang tidak dibangkitkan di sini untuk saya jawab iaitu ada yang tanya, apa masalah tanah ini jadi isu sebab sehingga menuduh Yang Berhormat Johor Bahru berdrama? 

Dia kata tanah ini akhirnya nanti selepas 10 tahun kalau tempoh pembangunan itu akan dimiliki secara strata. Maknanya tidak jadi tanah FELDA pun. 

Ini ada disebut dalam ceramah dan ada juga pertanyaan yang dibuat tetapi tidak ditanya di sini. Saya hendak jawab serentak. Soalnya, kita tahu tanah itu akan diagihagihkan secara strata. 

Cuma yang paling mustahak Yang Berhormat kena bantu beritahu dekat orang lain. Dalam membangunkan projek, kita doa dia berjaya. Akan tetapi kalau dalam tempoh tahun-tahun pembinaan, syarikat yang dilantik gagal ataupun winding up, gulung tikar. Mana lebih baik? 

Dia gulung tikar dengan tanah sekali dia bawa atau dia gulung tikar tanah masih berada di pihak FELDA bagi kita cari syarikat yang baharu? 

Oleh sebab itu Pengerusi FELDA dia merujuk kepada hak milik tanah yang terlepas dan khuatir kalau apa berlaku kita tidak ada kawalan ke atas tanah-tanah atas projek yang hendak dibangunkan. Ini yang menjadi punca yang jadi perbincangan. 

Hari ini saya harap semua bersetuju dan bersyukur tanah itu selamat dan kita akan tengok hasil projek pembangunan itu benar-benar dapat memberi manfaat kepada kita FELDA dan organisasi kumpulan keseluruhan. Terima kasih, Tuan Yang di-Pertua. 

Menurut YB Razali, PA ditandatanggani pada tahun 2014

Dato’ Razali bin Ibrahim: Setuju. Perkara ini timbul apabila surat lantikan kepada SPSB ini dikeluarkan seawal 24 Januari 2014, kemudiannya Master Development Agreement ditandatangani pada 2 Jun 2014 dan power of attorney ini diberikan. 

Jadi, dalam power of attorney ini, antara lain, satu irrevocable dan juga kuasa penuh yang tidak diperjelaskan sehingga membolehkan syarikat yang mendapat PA itu menggunakan PA tersebut seolah-olah dia macam tuan punya keseluruhan. 

Jadi, dia pun masuk satu perjanjian di antara diri dia dengan diri dia sebab dia antara syarikat yang bangun dan dia juga mempunyai full PA. 

Walhal, PA ini kalau tengok dalam perkara yang dinyatakan adalah untuk mereka melihat keseluruhan pembangunan, mencari, melantik perunding, mencari kewangan kerana FELDA tak nak keluar duit. Akan tetapi, dia gunakan kuasa yang tersirat itu untuk memindahkan tanah tersebut dan instrumen inilah yang dibawa kepada pejabat tanah .. (rujuk)

Isa Pengerusi FELDA tahun 2011 - 2017

Pada 1 Januari 2011, Tan Sri Isa Samad dilantik sebagai Pengerusi Felda. Perlantikan Tan Sri Isa Samad sebagai pengerusi turut menimbulkan kontroversi berikutan ada dikalangan anak peneroka yang tidak berpuas hati dengan perlantikan tersebut kerana Isa Samad;

i) bukan dikalangan keluarga peneroka
ii) pernah terpalit dalam skandal rasuah

Pada tahun 2017, Tan Sri Isa Samad telah meletak semua jawatan dalam FELDA dan dilantik masuk ke dalam SPAD.

Ini bermaksud PA yang ditandatanggani pada tahun 2014, adalah PA yang ditandatanggani oleh Tan Sri Isa Samad.

So, apa kata Najib? Masih layakkah Isa jaga SPAD selepas kontroversi di FELDA? Untuk rekod, Tan Sri Isa Samad pernah keluarkan kenyataan yang Perdana Menteri sendiri mahukan beliau berada di dalam SPAD (rujuk)!



Apa ada ditangan Isa sehingga dia dibolehkan bertukar jawatan dalam agensi kerajaan sedangkan khidmatnya boleh dibuang kerana ada masalah intergriti dan kecekapan serta terpalit isu penyelewengan? Najib patut jawab kerana dia yang mahukan Isa selama ini, bukannya orang lain.

Sumber : http://www.parlimen.gov.my/files/hindex/pdf/DR-12032018.pdf

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...