Isnin, 12 Mac 2018

Ini Amaran Menteri Komunikasi Kepada Bloggers, Pengguna Media Sosial.

Pada 6 Mac lepas, Menteri Komunikasi Datuk Seri Salleh Keruak telah mengeluarkan satu kenyataan rasmi menerusi blognya → https://sskeruak.blogspot.my/.

Tanpa menyebutkan secara jelas, Datuk Seri Salleh Keruak telah mengeluarkan kenyataan yang meminta agar semua bloggers dan pengguna media sosial berhati-hati dalam mengeluarkan sebarang posting di laman sosial.


"Sejak kebelakangan ini, blogger dan pengguna media sosial bertindak melulu dalam membuat paparan atau posting di internet. Ini semakin meningkat mungkin disebabkan pilihan raya umum yang akan datang di mana sentimen adalah tinggi. 

Kita tidak boleh membiarkan perasaan dan sentimen ini menjejaskan keamanan, keharmonian dan kestabilan Malaysia. Walau apa pun undang-undang yang mengawal penyalahgunaan media sosial - seperti penerbitan berita palsu, hasutan, fitnah dan sebagainya - blogger dan pengguna media sosial harus bertanggungjawab untuk mengamalkan penapisan sendiri. 

Kenapa perlu tunggu sehingga kerajaan bertindak ke atas penyalahgunaan internet? Rakyat Malaysia tahu apa yang boleh diterima oleh masyarakat dan apa yang menyinggung perasaan," katanya dalam satu kenyataan.

Salleh Keruak turut menegaskan yang SKMM akan memantau media sosial bagi memastikan pengguna sentiasa bertanggungjawab.


"SKMM akan diminta memantau media sosial untuk memastikan pengguna bertindak secara bertanggungjawab. Dan jika sekiranya mereka tidak dapat bertindak secara lebih bertanggungjawab, maka kerajaan perlu masuk dan bertindak untuk memulihkan pesanan di internet. 

Jangan dibiarkan sehingga ia sampai ke tahap datang di mana tindakan perlu diambil terhadap penyalahgunaan internet dan media sosial. 

Lagipun, jika anda cukup terpelajar untuk menggunakan media sosial, maka anda harus cukup terdidik untuk membezakan antara yang benar dan salah," katanya lagi.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...