Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 13 Mac 2018

5 Kelemahan Najib Yang Anda Mesti Tahu - Pejabat MB Selangor.

Kenyataan Media

Pejabat MB Selangor pula dedah lima kelemahan Najib


Kekeliruan dan penyakit kurang waras terus berlaku dalam Umno, melainkan ia adalah jangkitan dan merebak mengenai presidennya, Datuk Seri Najib Razak. Mohon supaya ia tidak berjangkit kepada rakyat.




Ketika Najib di Ulu Yam, beliau menyerang pencapaian kerajaan negeri Selangor seperti lazimnya dengan mengadunkan pelbagai tuduhan mengelirukan, yang mana datangnya daripada Umno/Barisan Nasional.

1. Air
Najib bercakap mengenai gangguan bekalan air pagi Jumaat lalu. Jelas beliau keliru kerana tiada gangguan air pada waktu itu. Adakah pemikirannya berada di Selangor, atau beliau bercakap mengenai Pekan, kawasannya sendiri, di mana bekalan air terganggu bermula hari ini sehingga pagi Jumaat?

Mungkin beliau tidak sedar akan masalah bekalan air di Johor, Kedah, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Perak, Perlis, Terengganu, Sabah and Sarawak di bawah Barisan Nasional? Ada dapatkan taklimat daripada pegawainya?

2. Perumahan

Najib bercakap mengenai harga rumah mahal. Adakah beliau juga tidak sedar bahawa Rumah Selangorku menawarkan rumah mampu milik berharga dripada RM42,000 sehingga RM250,000?

70 peratus rumah yang dijual di bawah Rumah Selangorku berharga kurang RM200,000. Ia jauh lebih murah berbanding rumah PR1MA di bawah Najib yang harganya antara RM100,000 hingga RM400,000.

Sebagai menteri kewangan, adakah Najib lupa bagaimana beliau cuba mengatasi gelembung harga rumah besar-besaran seluruh negara, yang mana beliau menggunakan kaedah menyukarkan pemberian pinjaman kepada keluarga berpendapatan rendah, menyebabkan golongan itu sangat memerlukan program seperti Rumah Selangorku dan Skim Smart Selangor First Home Buyers untuk mendapatkan deposit?

3. Cukai
Turut mengejutkan ialah Bapa GST mencadangkan cukai hartanah di Selangor naik disebabkan kerajaan Pakatan. Adakah beliau tahu penetapan kenaikan cukai hartanah dibuat oleh Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) di bawah kerajaan persekutuan?

Jika beliau mahu meringan beban cukai, beliau hanya perlu memansuhkan GST dan mengarahkan JPPH untuk mengurangkan kadar. Ia mudah. Jangan mengarut Perdana Menteri. Sama ada dapatkan penerangan lebih baik daripada pegawai atau berhenti putar belit. Tolong membantu untuk mengubahnya.

4. Sampah

Bercakap mengenai sampah, sejak kerajaan negeri Selangor mula mengambilalih kutipan sampah menerusi KDEB Waste Management, aduan telah menurun sehingga 97 peratus di tiga pihak berkuasa tempatan yang menggunakan khidmat itu.

Menjelang 2019, semua kutipan sampah di 12 pihak berkuasa tempatan akan diuruskan sistem baharu ini.

5. Denggi dan pencemaran sungai

Akhir sekali, terang lagi bersuluh, Najib tidak tahu bagaimana nyamuk aedes pembawa denggi membiak dan merebak. Beliau cuba mengaitkan pencemaran sungai dengan rebakan denggi, namun ia bercanggah dengan dapatan sains.

Nyamuk aedes memerlukan air bersih yang bertakung untuk membiak. Mungkin perkara ini boleh menerangkan mengapa usaha membasmi denggi di peringkat nasional tidak berjaya.

Menteri kesihatan perlu memberi penerangan kepada perdana menteri mengenai denggi supaya beliau tidak terus memalukan dirinya lagi.

Beliau juga harus bercakap dengan menteri sumber asli dan alam sekitar yang boleh memberitahu beliau bahawa sembilan daripada 10 sungai paling tercemar di Malaysia adalah dalam negeri di bawah Barisan Nasional, tujuh daripadanya di Johor, yang mana ia adalah kubu Umno.

Orang yang duduk dalam rumah kaca tidak seharusnya melempar batu, dan orang dalam Pejabat Perdana Menteri sepatutnya membantu rakyat Malaysia daripada bermain politik.

Kita tahu, sebagai Bapa GST, pencipta gelembung harga rumah seluruh negara dan dalang di sebalik 1MDB, Najib merasa bahangnya dan perlu mengalihkan perhatian daripada kegagalan beliau, namun beliau perlu melayan pengundi Selangor dengan hormat, bukannya penipuan dan kekeliruan.

YIN SHAO LOONG adalah Pengarah Komunikasi Strategik di Pejabat Menteri Besar Selangor.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...