Khamis, 24 November 2016

Sekali Lagi Hadi Mohon Tunda Bentang RUU355 - Kenapa?

Mohon penangguhan kerana ia perlu memberikan pemahaman yang jelas kepada pihak-pihak tertentu. Kerana ia mewujudkan pertikaian yang mendorong kepada salah faham dan akhirnya mengundang kepada perbahasan di luar topik.

Lebih kurang inila pointnya kenapa ahli parlimen Marang minta tangguh dari membahaskan usul persendirian RUU355 di Parlimen pagi tadi.

Aku dengar penjelasan speaker Pandikar Amin Mulia tadi. Dia menjelaskan usul yang dibawa oleh Hadi belum pun masuk ke peringkat bacaan pertama.

Gambar : Google
  Proses dia secara ringkasnya begini.

1. Bacaan pertama - bahas, bantah atau setuju. Bawa ke kabinet, bincang, perincian dan kajian.

2. Bacaan kedua - bahas, bantah atau setuju. Perlu wujud jawatankuasa ke untuk bincang, perinci, kaji, tambah baik, usul berkenaan.

3. Bacaan ketiga - bahas, bantah atau setuju.

Menurut ahli parlimen Setiu pula. Usul Hadi neh tak lepas frasa penting lagi. Aku lupa la nama dia. Tapi selagi usul Hadi tak masuk ke peringkat yang dia sebutkan tu, usul Hadi takan lepas bacaan 1.

Maksudnya kat sini apa?

Hah, tu tanya la BN.

Bila tonton perbahasan Parlimen tadi aku rasa jangan aku, ramai sebenarnya tak faham proses bagaimana satu2 usul tu boleh dibahaskan di Parlimen.

Dan proses ini akan makan masa jikalau, pihak kerajaan main propaganda dengan kau.

Dan bagi pendapat aku, Hadi apabila dia dah bersedia bawa usul tersebut ke Parlimen dengan bantuan Azalina, kena la bersedia dengan segala macam hujah, kritikan dan jawapan.

Asyik minta tangguh sebab nak berikan pemahaman jelas.. untuk apa? Hadi sendiri tak faham ke macam mana? Dah lama tertangguh neh beb.

Bahas la dulu.

Baru orang boleh faham ke tak faham ke macam mana. Tapi, jap. Kata Setiu tak boleh bahas (bacaan 1) jika tak diluluskan kat peringkat apakemendantah namanya tadi tu dia sebut.

So, takan Hadi tak faham atau tidak mengetahui tentang hal tersebut?

Aku nampak permainan kat sini. Tak pasti mereka bekerjasama nak memainkan penyokong ke ataupun memang PAS yang kena main dengan BN. Susah nak cakap. Kena tengok balik perbahasan tu buat kali kedua. Ada sapa2 upload la versi cut? Aku tengok live tadi. Takde rakaman bhai.

Hahaha.

Untuk pengetahuan korang juga, Hadi minta tangguh ke sesi mesyuarat yang seterusnya maksudnya ke sesi mesyuarat parlimen pada tahun 2017 tau. Penggal pertama. Dia taknak baca/bahas pada penggal ini.

Nah, video kat bawah. Ehsan Malaysiakini.  


Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...