Jumaat, 25 November 2016

Tidak Benar Pasangan Suami Isteri Yang Mengasari Penguatkuasa MBSA Dibebaskan DAP.. - Tak Pasal-Pasal DAP Dipersalahkan..

Apa kena mengena kan?

Kalau ada orang Islam pergi membunuh, Islam ke kita salahkan?

Kalau ada orang melayu pergi merompak, melayu ke kita salahkan?

Nampaknya bebudak bloggers UMNO dah mula spin dalam isu neh. Dorang sebarkan benda yang bukan-bukan sampai ada orang yang percaya pula tu. Malas la cakap la sapa. Budak-budak yang anti DAP suka la percaya benda macam neh laju-laju. Aku rasa korang pun faham sapa.

Dengan poster bagai.



Bloggers UMNO sebar benda karut dan ada yang percaya tau.



Betul ke MBSA arah tarik balik laporan polis tu?

Jawapannya, tidak.

Perkara ini disahkan sendiri oleh big boss kepada pegawai polis tau!


Ini antara yang dorang sebarkan ;


(sumber)

Ini pula laporan media arus perdana ;


Tidak betul pasangan itu dibebaskan. Malahan mereka telah mengakui bersalah pun atas pertuduhan. 


Dua individu yang mengasari anggota penguat kuasa wanita Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) ketika menjalankan tugas di Bukit Rahman Putra, Sungai Buloh, semalam, dihukum penjara 14 hari. 

Hukuman dijatuhkan Majistret P Sarulatha selepas pasangan suami isteri itu, Lor Ka Hoo, 35, dan Tan Sit Fun, 30, mengaku salah mengikut Seksyen 353 Kanun Keseksaan kerana menggunakan kekerasan jenayah bagi menakutkan penjawat awam menjalankan kewajipan yang sah di sisi undang-undang. 

Sarulatha turut memerintahkan tertuduh membayar denda RM3,000 seorang dan jika gagal, tertuduh diarahkan penjara tujuh hari. 
Bagaimanapun, Sarulatha membenarkan penangguhan hukuman sehingga selesai rayuan dan tertuduh dibebaskan dengan jaminan RM2,000 setiap seorang.

(Sumber)

Mereka dah pun mengaku bersalah dan terima hukuman. Mereka dalam proses rayuan dan sementara menunggu keputusan proses rayuan mereka dibenarkan untuk ikat jamin.

Ini cerita dia. 

Bukannya dah dibebaskan.

Nak bebaskan macam mana juga bila masing2 dah mengaku salah. Suka ahti je sebarkan benda karut-marut. Yang aku pelik ramai pula melayu yang gile p percaya.



Dah banyak portal laporan berita tu. Yang pergi percaya sebaran karut buat apa. Tak ke bodoh namanya tu?

Aku baca kat video tersebut. Ya Tuhan. Yang cina melayu masing-masing bergaduh sesama sendiri. Penuh komen-komen racist sakit menyakiti antara satu sama lain.

Puncanya sebab apa?

Sebab melayu masih fikir dia melayu.
Cina masih fikir dia cina.
India masih fikir dia india.

Kalau la semua kaum di Malaysia boleh fikir dia malaysians, aku tak rasa kita akan bergaduh macam neh.

Video yang dimaksudkan. Masing-masing berbalah di ruangan komen. Yang racist dah buka topeng masing2. Inila masanya nak tunjuk hero la katakan.

Btw, walaupun aku tak menyokong tindakan menghalang penjawat awam menjalankan tugas, tetapi pasangan suami isteri itu mesti diberikan ruang juga untuk menjelaskan kenapa dorang buat kerja gila macam tu. Bukan nak halalkan tindakan dorang ke apa, tetapi at least kita tahu sebabnya. Daripada kita berspekulasi sesama sendiri dan buat andaian bukan-bukan kan bagus juga kita diberitahu kenapa mereka berdua kacau tugas penjawat awam, betul tak?


Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...