Isnin, 2 Februari 2015

Menteri Pertanian Seru Boikot Perniagaan Cina.

Menteri seru agar rakyat bersatu khususnya kaum melayu agar memboikot perniagaan cina. Ini pengakuan menteri sendiri seperti yang dipetik menerusi laman rasmi facebooknya ;


Dan ini alasan kenapa perkara itu perlu dilakukan ;


Salah ke boikot? Pada aku tak salah. Itu hak masing-masing. Duit kau, kau punya pasal la nak beli kat mana atau nak seru apa-apa pun. Janji kau tak selitkan fitnah dan menipu sudah la. Buat la apa-apa yang kau suka sekalipun. Ini pendirian aku.

Tapi kan. Kenyataan menteri neh pada aku ada sedikit sewel la. Aku huraikan jap point dia part per part okay.

Dia kata kuasa yang besar ada pada pengguna. Yes betul. Aku setuju. Tapi cina bukan minoriti. Melayu dan cina nak dekat sama banyak dah. Silap2 sebenarnya dah memang sama banyak kot. Kalau ko tolak anak2 melayu hasil dari perkahwinan campur dan anak2 melayu yang tak macam melayu tapi mengaku melayu kat Penang tue.

HA HA HA

Perniagaan apa yang nak diboikot tue? Kalau boikot pasaraya cina ada alternatif pasaraya melayu ke? Kalau boikot kedai baju cina ada alternatif kedai baju melayu ke? Kalau boikot kedai telekomunikasi cina ada alternatif kedai telekomunikasi melayu ke? Cakap memang mudah. Kau pun tahu. Eh ternyanyi plak aku. So kesimpulannya, kalau bercakap pongpang pongpang suruh boikot perniagaan cina tetapi takde alternatif yang menyakinkan ataupun berbaloi ataupun sama taraf seperti yang diboikotkan itu pun tak guna juga. Pada aku. Bukan perniagaan cina yang perlu diboikot. Sebaliknya kesatuan cina la kita kena tiru laju2 dan ikut.

Orang cina mereka ada persatuan yang kuat. Sapa nak meniaga mereka bagi jalan bagi modal asalkan kau usaha. Ko ada usaha dah cukup bagus. Kau takde pengalaman, modal dan sijil takde masalah janji kau ada usaha untuk majukan diri. Aku kenal ramai la kawan2 cina yang meniaga bermula dari modal 0 ko tau.

Modal takde. Kau ingat orang cina semua kaya nak mampos ke?

No. Modal takde. Tapi mereka ada persatuan yang power untuk bantu usahawan.

Cuma kena bayar balik la. Tapi tak kisah la. Tak susah nak pinjam. Ada galakan lagi. Tunjuk jalan. Kena usaha je. Dorang memang pantang dengan orang malas. Ini aku cakap terus terang. Ikut bekerja dengan orang cina malu woo kalau kita malas. Lama kelamaan tak pasal-pasal kita jadi rajin walaupun sejak azali jenis pemalas nak mampos (macam aku neh hah).

So. Ini yang orang melayu kena tiru laju2. Ini tidak. Minta kedai majlis pun susah. Kau tak rasuah tak kroni tak nepotisme kau boleh pergi mampos.

Aku dah jenuh dah. Sampai satu tahap aku rasa memang fak arh orang2 yang jaga majlis perbandaran neh. Kalau dorang mampos pun lebih baik. Bayangkan. Yang betul2 nak meniaga selalunya takan dapat kedai atau tapak. Yang jual balik atau sewakan kat orang selalunya akan dapat tapak dan kedai. Kau tak rasa gila babi ke dengan keadaan macam neh? Fak kot. Macam kedai pasar ramadhan every year di KL tue. Yang mohon sikit punya ramai. Tapi yang betul2 meniaga berapa sebenarnya? Semua stok nak sewakan kat orang jek. Babi betul la. Ahh kan dah termasuk topik lain.

Sambung balik. 

Pasal nak boikot neh pada aku, nak boikot memang senang. Tetapi itu hanya melibatkan barangan yang ada alternatif. Kalau dah pergi sana pergi sini semua kedai cina je yang meniaga kau nak boikot apa jadahnya?

Baik kau kaji balik masalah peniaga melayu dari mula. Yang betul2 nak meniaga neh seringkali tak dapat peluang sebab selalu kena cantas dengan yang sengaja cari untung atas angin.

Satu lagi. Kedai2 pemborong banyak cina yang conquer. Ikut pengalaman aku, melayu memang dapat harga mahal. Aku cakap atas pengalaman sebab memang itu yang terjadi atas aku. Aku taknak tipu2. Takde faedah satusen pun tipu benda macam neh. Alasan? Konon peniaga melayu amek sikit. Tapi bukan kita tatau. Peniaga cina amek sikit ke banyak ke harga tetap sama. So kat sini ko tahu kenapa kadang2 kedai melayu jual mahal sikit? Sebab harga sampai tak sama la. Modal lain2.

Dari menteri dok huru hara ajak boikot. Apa kata kau mula plan bantu orang melayu yang betul2 nak meniaga terlibat dalam perniagaan borong. Jangan la buat kedai bangang macam kedai rakyat 1 Malaysia tue. Tolong la. Kita neh nak meniaga bukan nak melawak. 

Penindasan pada aku tidak wujud atas nama bangsa tetapi lebih kepada ;

- Atas sebab kuasa dan pengaruh
- Atas sebab duit dan harta
- Atas sebab hubungan kroni dan nepotisme

Cina tak tindas melayu. Cina bukan pemimpin majoriti yang selalu terlibat secara langsung buat polisi itu polisi ini. Gubal itu gubal ini. Tapi melayu yang majoriti. Kau tengok harga rumah sudah. Pemimpin utama melayu. Pasal apa melayu takut sangat nak gertak dan hentak pemaju perumahan agar memastikan mereka tak jual rumah dengan harga yang mahal?

Nampak?

Nampakk?

Temberang la kau menteri. Cina tindas melayu konon.

Ini apa pula?


Cina tindas melayu sampai melayu terpaksa luluskan lesen judi ka? Ka melayu buta duit sampai tak fikir apa dah? Bila dah semakin teruk amek jalan mudah laju-laju salahkan cina ke macam mana?

KAH KAH KAH

BTW. Old Town White Coffee tue bukan ada sijil halal ka? Menteri rasa JAKIM bagi sijil halal palsu kat Old Town White Coffee ka? Cuba cakap terus terang. Senang sikit nak buat karangan. Kalau sungguh la JAKIM bagi sijil halal palsu tak sabar-sabar rasanya nak maki dorang. BEST SIOT.

KAH KAH KAH

Bai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...