Isnin, 2 Februari 2015

Ini Bukti Mahathir YG Kantoikan 1MDB - Kenapa Tidak Disiasat?

Kau nampak tak permainan

UMNO + BN + KERAJAAN + PEMIMPIN BN + PENYOKONG UMNO DAN BN + NGO2 mesra kerajaan dalam isu 1MDB?

Melalui respon2 dan komen2 si geng2 taksub UMNO yang gila meroyan kau semua boleh baca bahawa dorang mengatakan bahawa ;

1. Pembangkang fitnah kerajaan dalam isu 1MDB.

2. Rafizi sebarkan fitnah dalam isu 1MDB.

3. Rafizi bakal disiasat dan didakwa sebab menyebarkan keterangan palsu tentang 1MDB.

4. Khairuddin, dari UMNO Penang pula diserang bertubi2. Dari isu silam hingga la kepada isu peribadi.

5. Khairuddin juga didesak untuk tarik balik laporan polis.

6. NGO PEKIDA membuat laporan polis ke atas Khairuddin kerana membuat laporan polis palsu tentang 1MDB kata mereka.

7. UMNO penang siap isytihar tindakan Khairudin tiada kaitan dengan mereka dan Khairudin sebenarnya melakukan kesilapan.

8. Menteri pun turut serta menyeru agar menarik semula laporan polis tentang isu 1MDB.

Kau dah nampak?

Tapi kau perasan tak walau betapa hebatnya mereka meroyan tentang 1MDB dan mempertahankan Najib takde sekor mangkok ayun pun berani mempersoalkan kenyataan Mahathir tentang 1MDB.

Kau perasan tak?

Kenapa? Kalau Mahathir sebarkan fitnah mereka sepatutnya laju2 tegur dan kritik Mahathir seperti yang pembangkang, Rafizi, Tony dan Khairuddin terima.

Tapi kenapa tiada satu pun tindakan dibuat terhadap Mahathir? Takde sesiapa pun berkata bahawa kenyataan Mahathir tentang 1MDB ialah fitnah dan tidak tepat. Ada kau dengar tak? Takde kan.

Ini aku tujukan kepada malaon UMNO yang meroyan kutuk aku di laman sosial. Kau baca betul2 dan baca sampai habis tau mangkok.




Point penting.

Yang pertama. 1MDB beli station janakuasa dari Ananda, YTL dan Jimah melebihi dari harga pasaran. Sekurang2nya transaksi adalah 4b. Itu paling kurang. 4b. So kita tak tahu jumlah sebenar yang 1MDB bayar kepada ketiga-tiga mereka bagi mendapatkan aset tersebut. Ini berlaku pada tahun 2014.

Yang kedua. 1MDB ialah pemilik saham terbesar dalam pembinaan station janakuasa yang baru aka bakal dibina oleh TNB. TNB tidak mengadakan tawaran sebaliknya rundingan terus.

Yang ketiga. Jumlah pendapatan negara adalah kurang berbanding jumlah perbelanjaan negara. Maksudnya. Jumlah wang yang masuk ke dalam account adalah kurang berbanding jumlah wang yang keluar sehingga kita perlu berhutang untuk tampung perbelanjaan negara. Bajet kita defisit. Ironinya. Pemimpin negara suruh kita berjimat namun dalam waktu yang sama mereka tak sedar diri pula bahawa perbelanjaan mereka la yang perlu mereka jimatkan sebab bajet kita defisit.

Bajet dah defisit kau boleh naik pesawat pusing dunia?
Bajet dah defisit kau boleh naikkan gaji wakil rakyat?
Bajet dah defisit slumber badak aje kau buat program2 yang tak mendatangkan faedah kepada negara selama bertahun2 seperti PLKN?

Yang keempat. Mahathir bagi klue. Bahawa dalam pembentangan bajet tidak langsung didedahkan kepada rakyat dari mana wang untuk tampung pelaburan 1MDB datang.

Ianya datang dari hasil pinjaman. Bajet negara defisit. Tiada lebihan.

So dari siapa dipinjamnya?
Berapa lama?
Berapa banyak?
Berapa riba?
Berapa faedah?
Apa cagaran?
Apa tanggungan?
Apa risiko?
Hutang dijamin kerajaan?

Ayat Mahathir tue klue kepada persoalan di atas kalau kau semua mahu faham.

Yang kelima. Hutang atas hutang. Nak meniaga kita pinjam modal. Bila takde duit nak bayar hutang kita berhutang lagi.

Siapa yang menguruskan pelaburan 1MDB? Jika untung kenapa tiada duit nak bayar hutang? Dan disini la kau boleh gabungkan dengan perkembangan terkini yang membabitkan 1MDB.

Pada awalnya Ananda Krishnan jual aset kepada 1MDB. 1MDB beli melebihi dari harga pasaran. Kemudian 1MDB pinjam pula dari Ananda Krishnan untuk bayar hutang mereka. Ananda Krishnan bukan sahaja dapat keuntungan bila asetnya dibeli melebihi dari harga pasaran, dapat untung dari faedah pinjaman dan kini spekulasi mengatakan Ananda bakal dijadikan pemegang utama dalam projek station janakuasa yang membabitkan TNB.

Sapa yang bodoh kat sini?
Sapa yang bijak kat sini?

Ananda krishnan makin kaya.
Sapa yang kayakan dia kat sini?

Dan kemudian sampah2 masyarakat UMNO pula melalak agar boikot perniagaan cina sebab menindas melayu. 

Chittt podah la lue orang semua. Yang menindas tue pemimpin2 gila korang juga sebenarnya. Yang mengayakan kapitalis pun pemimpin2 gila korang. Tak payah memekik nak salahkan cina atau gelar india dan cina pendatang la sangat. Tak guna kau berbangga ini tanah melayu tapi kau yang merempat sedangkan Ananda Krishnan sibuk luaskan empayar, kuasa, perniagaan dan pengaruh dia lagi kat negara neh. Penyokong UMNO semuanya BODOH nak MAMPOS.

KAH KAH KAH

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...