Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 9 Mei 2014

Anak YB UMNO Mabuk Penyebab Kemalangan Maut Kata Anak Mangsa Kemalangan.

Kronologi kejadian.

First baca berita kat bawah neh dulu ;




Jasin: “Perodua Kenari itu berpusing beberapa kali lalu terseret sejauh 30 meter dan terhenti selepas merempuh pagar rumah penduduk,” kata saksi kemalangan yang mengorbankan seorang ibu tunggal di jalan Kelubi-Jasin, di sini, semalam.
Supardi Sohot, 67 berkata, dia bersama beberapa pelanggan yang berada di kedai makan berhampiran terus meluru ke arah mangsa bagi menghulurkan bantuan. “Kami berlari ke arah kenderaan yang terbabit dan mendapati seorang daripada tiga lelaki menaiki Proton Saga BLM parah dan tidak sedarkan diri.

“Sebaik menghampiri Perodua Kenari, saya nampak seorang wanita yang parah di kepala dan badan kaku tidak bergerak di tempat duduk pemandu,” katanya, di sini, semalam.  Dalam kejadian jam 7.35 pagi, Norhayati Othman, 47, dari FELDA Bukit Sedanan, di sini, mati di tempat kejadian akibat parah di kepala dan badan selepas Perodua Kenari dipandunya terbabit kemalangan dengan Proton Saga BLM dipandu lelaki berusia 20-an.

Isu bermula apabila ;



Hasil google aku mendapat facebooker di atas bercakap tentang anak kepada YB Datuk Hj. Ghazale bin Muhamad. Rujuk gambar ;



Yb ini S/U kepada UMNO bahagian Jasin. Dalam waktu yang sama dia juga ialah ADUN bagi kawasan RIM. Rujukan == disini.

Menurut anak kepada mangsa kemalangan maut ;

1. Ibunya tidak membawa kereta laju2.

2. Kereta ibunya dengan kereta anak kepada YB UMNO di atas bertembung sehingga mengakibatkan kemalangan maut. Dalam insiden tersebut hanya ibunya seorang je yang meninggal dunia di tempat kejadian. Yang lain2 tue selamat walaupun ada yang parah.

3.Dan, menurut anak mangsa, pemandu aka anak kepada YB tersebut sebenarnya tengah mabuk2 masa pandu kereta.

Lihat lagi ;



Aku tak pasti samada wartawan METRO tahu atau tidak tahu mengenai nama individu2 yang terlibat dalam insiden kemalangan tersebut. Boleh jadi maklumat tidak lengkap maka nama tidak dilaporkan sekali. Ataupun boleh jadi pihak editor sengaja meminta agar wartawan tidak memasukkkan nama individu yang terbabit. Namun setahu aku la kan, untuk tulis laporan berkaitan kemalangan, wartawan perlu hubungi PDRM untuk pastikan beberapa maklumat agar apa yang disebarkan adalah sahih. Maksudnya, bukan suka2 boleh tulis.

Pada aku ada beberapa perkara yang boleh dilakukan mangsa.

1. Sila semak dengan PDRM fakta kes.

2. Sila semak apakah ada tindakan lanjut yang diambil oleh PDRM ke atas pemandu yang menyebabkan kemalangan.

3. Berkaitan laporan media, sila semak dengan pihak wartawan dan minta diperbetulkan semula.

4. Dan jika pihak2 yang berkaitan tidak mahu bertanggungjawab maka ambil la tindakan undang2.

Kalau betul anak YB tersebut sedang mabuk2 dan sebagainya, dan sewenang2nya terlepas dari hukuman, kita perlu bersuara. Kalau kita diam2 lagi la dia pijak kepala kita sebab dia fikir orang biasa neh senang je kena buli2. Bila kita melawan baru la orang2 yang bajet dorang hebat akan rasa takut.

Aku neh tak la nak menyebelahi mana2 pihak sebab aku pun tatau faktanya. Betul ke dia mabuk, betul ke anak YB tue yang salah, tapi kalau betul la anak YB tue dilindungi semata2 kerana dia anak YB memang nak kena maki je jawapannya. Dan ini juga satu hujah yang boleh digunapakai ke atas MCA dan DAP berhubung isu undang2 Islam. Bercakap pasal keadilan, undang2 sekularism pun tak menjamin keadilan beb.

Lue fikirlah sendiri ek.

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...