Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 14 Mac 2014

Kemaskini Terbaru Berita Spekulasi #MH370 - Hari Ketujuh Hilang


Kenapa ia disebut berita spekulasi? Kerana memang itulah yang terjadi. Baik wartawan dalam negara mahupun wartawan luar negara. Masing2 menyampaikan berita berbaur spekulasi. Sehinggakan berita2 tersebut mengelirukan orang awam macam aku.

Namun disebalik yang spekulasi itu, ada juga yang benar. Cuma kita kena tunggu jangka masa tertentu bagi menentukan laporan2 berita tersebut benar ataupun spekulasi semata2.

Kita akan start bermula dari hari rabu 12/3 punya cerita.

Semalam polis menjawab apa yang dah tersebar sejak hari selasa hari tue. Iaitu gambar dua warganenegara Iran yang dikatakan penumpang kepada pesawat #MH370 yang hilang. 

Ini gambarnya ;


Hari rabu hari tue viral gambar di atas yang dikatakan telah di edit. Polis keluarkan statement. Mereka sebut ;
"Kami tidak mengubahsuai gambar tersebut. Apa yang berlaku adalah dua gambar itu dikepilkan bersama tetapi bahagian bawah gambar suspek kedua tercabut. 

"Apabila kami membuat fotokopi gambar kedua suspek, ia bertindih dengan gambar suspek pertama," katanya ketika dihubungi pada Rabu. 

Asmawati mengulas mengenai dakwaan di media sosial bahawa polis telah mengubahsuai gambar dua individu misteri itu kerana kedua-dua suspek muncul dengan seluar dan kaki yang sama.

Aku rasa semua orang tahu macam mana nak photostat kertas. Dan aku rasa semua orang pasti nak lempang polis bila polis bagi alasan macam neh kat media antarabangsa. Di ulangi, MEDIA ANTARABANGSA. MH370 bukan isu tempatan untuk POLIS bagi alasan BANGANG macam neh. Polis dah biasa bagi alasan BANGANG. Aku tahu, ko tahu dan polis itu sendiri lebih tahu. Rakyat boleh la buat2 tak nampak bila polis bagi alasan bangang bila ia babitkan isu tempatan, tetapi sekarang neh babitkan isu antarabangsa, macam mana pula polis tergamak zahirkan hujah sedemikian rupa? Bukan kah alasan yang lebih tepat heyyyy ada pegawai saya yang CUAI. Suruh photostat pun tatau. Tak pasal2 imej polis dah termalu depan orang awam.. hahaha.. apa pun ini memang bukti kami memang cuai. 

Simple.

Berita khamis 13/3

Objek terapung yang ditemui penyelamat dari CHINA tiada kaitan dengan pesawat MH3700.

Semalam kecoh China dedah 3 gambar satelit yang dipercayai serpihan MH370. Rupany2 kes nya adalah seperti berikut ;

- Imej tersebut adalah imej yang dikesan sejak bermula sabtu lalu.

- Pasukan pencari dah pun berada di 3 lokasi tersebut sejurus mendapat maklumat berkaitan imej satelit tersebut.

- Namun gagal menemui apa2 objek.

- Website yang memuatkan imej tersebut sebenarnya nak mendapatkan millage berita/sensasi.

- Hakikatnya kerajaan China sendiri telah mengeluarkan amaran dan memanggil pihak yang leak info untuk siasatan.

Aiyoo.. berita hari sabtu semalam baru lue siar ka? Itu info bila hari punya? Punyalah berlambak2 blog dan website dok laporkan. Alih2 apa pun takdak. Spekulasi je yang ada. Baik berita dalam dan luar negara semua sama. 

Semalam WSJ juga ada melaporkan kemungkinan pesawat terbang selama 5 jam selepas didapati hilang dari radar. Ini bersandarkan kepada keterangan pegawai penyiasat penerbangan dan pegawai keselamatan dari AS yang menyebut pesawat tersebut mungkin terbang 5 jam selepas hilang dari radar bersandarkan kepada laporan prestasi enjin yang diterima setiap 30 minit dari enjin 777 kepada pihak Rolls-royce PLC. 

Antara yang melaporkan, rujuk sini ==> http://www.dailymail.co.uk/news/article-2579955/No-wreckage-no-cracks-fuselage-no-secret-engine-data-Clueless-airline-officials-rule-EVERY-new-crash-theory-going-come-REAL-information.html

Apa yang berlaku ialah ;

- Pihak MAS menafikan perkara tersebut wujud atau dalam erti kata sebenar, laporan tersebut tidak betul.

- Nampaknya pihak luar pun dok galak main spekulasi.

- Kalau ada data maklumat tersebut kenapa tak dedahkan dari awal2 lagi?

- Yang aku pelik, benda2 begini laju aje orang nak percaya pasal media barat yang lapor. Jangan lupa, siapa yang lapor bukan isu. Tetapi cara laporan dan bukti yang kita kena tekankan. Aku dah baca laporan tersebut. Perkataan seperti kemungkinan, andaian, ada dalam laporan tersebut. Yakni, sekali lagi kita perlu faham mereka menyimpulkan keadaan tersebut bersandarkan kepada maklumat yang dipercayai ada tetapi sebaliknya ia belum dibuktikan ada.

- Dalam erti kata lain, keterangan tersebut belum lagi dapat dibuktikan secara fakta. Tunggu la depa bagi laporan berserta bukti.

- Untuk rekod isu MH370 ialah isu antarabangsa yang mendapat liputan meluas. Masing2 sibuk nak cover berita neh semata2 ranking memandangkan rakyat seluruh dunia concern dengan apa yang berlaku pada MH370. Jadi, pandai2 la kita analisa maklumat2 yang ada. JANGAN LA MAIN PERCAYA AJE.

Dunia membidas cara Malaysia menguruskan situasia. Media barat juga mengkritik dan menyelar Malaysia sebagai cakap berbelit2 dan sering mengeluarkan kenyataan tidak konsisten.

Ini betul. Rakyat Malaysia yang tinggal di Malaysia berani beri jaminan kritikan media antarabangsa terhadap kerajaan Malaysia adalah sememangnya tepat. Sekurang2nya untuk isu MH370. Rakyat Malaysia sampai dah lali melihat kenyataan demi kenyataan putar belit pimpinan tertinggi negara sampai dah tak boleh nak buat apa dah. Lantak la ko nak merepek apa pun ko punya pasal janji kami dapat maki ko dah cukup. Sampai macam neh la kami fikir. Membuktikan tahap putar belit dan penipuan dorang sudah masuk ke tahap yang terlampau.

Sepatutnya hanya satu atau dua jurucakap yang diberikan akses untuk berhubung dengan pihak media supaya kenyataan konsisten dan selari setiap masa.

Sepatutnya juga mereka2 yang terlibat perlu berbincang dan mengambil tahu semua fakta2 yang dikemukakansebelum berhubung dengan pihak media.

Dan sepatutnya juga pihak media tidak dilarang dari mengikuti operasi mencari. Bukan la nak kata pihak media mampu membantu operasi mencari tetapi sekurang2nya berikan la peluang kepada pihak media tempatan untuk turut serta dalam satu dua operasi at least dapatla dilaporkan kepada rakyat bagaimana pasukan pencari kita buat kerja.

Dimaklumkan juga carian sudah sampai ke lautan Hindi.

Setakat ini sudah 12 negara menyertai operasi mencari pesawat MH370 yang hilang termasukla yang terbaru dari India, Brunei dan Jepun.

Operasi yang diketuai oleh pasukan Malaysia telah menjadi sasaran kritikan oleh pihak berkepentingan juga. Bekas pengarah NTSB yang kritik beb. Bukan cikai2 punya orang. Peter Goelz menyebut sepatutnya Malaysia menandatangani perjanjian dengan negara2 yang terlibat dalam operasi mencari MH370 untuk mengekang khabar angin dan juga supaya boleh koordinasi pencarian (lebih sistematik dan tersusun).

Dalam perkembangan yang lain, terdapat satu spekulasi kononnya wujud isyarat TANGO ataupun CHARLIE yang dikeluarkan oleh PILOT Kapten Zaharie. Isyarat tersebut adalah isyarat rahsia yang digunapakai oleh pilot andaikata berlaku rampasan dan kapal terbang dihijack. Siasat punya siasat rupanya laporan tersebut juga berbaur spekulasi. Dipercayai ada isyarat.. ini apa punya statement neh? Nak bagi statement pun cuba la sahkan dulu, isyarat tersebut wujud ke tidak? Adoi.

 
Menurut laporan The Star pula, pernah ada rancangan untuk bom pesawat Malaysia pada tahun 2001. Namun rancangan tersebut digagalkan. Richard C. Reid ialah individu dalam gambar di atas. Individu ini antara yang diarahkan oleh Alqaeda untuk lakukan pengeboman ke atas dua pesawat milik Amerika. Salah seorang rakan dia yang turut diarahkan ke atas perkara yang sama, Saajid Badat mendedahkan rancangan yang sama pernah cuba dibuat ke atas Malaysia. Sekali lagi citer berkenaan tiada bukti konkrit yang boleh disabitkan dengan kehilangan MH370 ketika ini. Haiyaaaaa..

Rujukan : http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/03/12/Missing-plane-bomber/

Dan semalam, berita2 mengenai MH30 dihujani dengan kritikan dan kecaman terhadap Malaysia yang meneruskan operasi pencarian MH370 menggunakan bomoh. Antara yang dilaporkan oleh media luar, rujuk sini ==> http://www.huffingtonpost.co.uk/2014/03/12/missing-malaysia-airlines_n_4947618.html


Ping dikesan dari pesawat 777 yang hilang oleh satelit. Penyiasat memberitahu 'ping' berkenaan menunjukkan terdapatnya masalah pada bahagian teknikal pesawat yang dikesan sejam selepas pesawat tersebut hilang dari radar tetapi ping berkenaan tidak boleh memberitahu samada ia berlaku ketika pesawat masing terbang ataupun sebaliknya. Namun ping berkenaan adalah bukti bahawa sepatutnya pilot boleh berkomunikasi dengan station radar memandangkan sistem penjanaan elektronik masih berfungsi (terima isyarat ping selepas sejam). 

Berita hari ini 14/3

Pentagon memberitahu mereka ada lead yang menunjukkan pesawat tersebut mungkin berada di lautan Hindi.

Rujuk :  http://english.astroawani.com/news/show/mh370-pentagon-has-indications-that-the-missing-plane-may-be-in-the-indian-ocean-31811

Dan maklumat2 lain yang baru masuk perlu disahkan. Ia akan dikemaskini kelak.

Sebenarnya. Dalam pada kita risau2 juga apa yang berlaku pada MH370 sedikit sebanyak kita dapat membuktikan beberapa perkara kepada pihak2 tertentu.

Pertamanya, kita dapat pembuktian yang jelas mengenai perairan negara yang membabitkan tuntutan royalti minyak kelantan ke atas kerajaan pusat.

Yang keduanya, kita dapat buktikan yang kerajaan kita tidak cekap dalam menguruskan isu2 penting dan global seperti ini. Mereka lack of information, lack of intergrity dan credibilities, bahkan ia diakui oleh pakar2 dari luar juga.

Kita juga dapat membuktikan bagaimana media di negara ini dikawal oleh pihak2 tertentu sehingga menyekat laporan2 penting dikemukakan dengan cepat dan telus.

Dan juga, kita dapat membuktikan bahawa pemimpin2 di negara kita hanya reti cakap putar belit. Bila tiba isu sebenar, masalah sebenar boleh lihat betapa lemahnya mereka dalam mengawal situasi disebabkan hanya biasa curahkan keringat dan pemikiran untuk layan isu2 fitnah yang mana tak membantu untuk develope skill mereka untuk atasi conflict yang sebenar. Harap2 rakyat kita akan sedar, inilah pemimpin saya dan anda, kita diperintah oleh orang yang bodoh. Namun sebodoh2 mereka, mereka masih lagi pemimpin, sepandai2 kita, kita masih lagi rakyat, nampak tak betapa teruk dan sadisnya kehidupan kita?

Lue fikirlah sendiri.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...