Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 13 Disember 2012

Malaysia Juara Dunia Dalam Amalan Rasuah.

Amek kaw.

Tadi dok citer pasal juara dunia memiliki pemandu teksi yang tidak berhemah sekitar kuala lumpur rujuk sini, kini juara rasuah pula. Lepas neh juara apa ek kita nak gondol? Berita tersebut dipetik dari laman web ini ==> http://www.hindustantimes.com/world-news/Americas/Malaysia-is-world-champion-in-corruption/Article1-972080.aspx


Merujuk kepada artikel di atas ;

1. Artikel di atas berkenaan amalan rasuah di kalangan usahawan / pegawai eksekutif / syarikat / perniagaan di malaysia.

2. 50% daripada mereka mengakui / mempercayai bahawa mereka kalah dalam perebutan tender / projek kepada pesaing mereka disebabkan amalan rasuah yang berleluasa di kalangan penjawat awam.

3. Mexico berada di tangga kedua selepas Malaysia. Sorry Mexican. You lost to Malaysian oke.

4. Jepun pula mencatatkan paling kurang mengamalkan rasuah dalam mendapatkan projek iaitu sebanyak 2% dan di ikuti oleh singapore sebanyak 9%.

5. Bahkan dalam tahun 2012, statistik Malaysia menjunam mengalahkan Indonesia.

Ya, ya kali neh nak dibandingkan dengan siapa bila kita no 1 paling teruk? Sapa duduk di tangga 0? Ada mana2 negara duduk di tangga zero? Kita lebih baik dari negara itu oke.

kah kah kah

6. Ini juga menunjukkan bagi syarikat swasta untuk mendapatkan projek dari kerajaan maka amalan rasuah itu terpakai ataupun lebih tepat sebahagian dari 'tata kerja'.

Dan errrr kenapa pula penyokong umno dan bn nak melatah dalam isu ini? Ada tak kajian di atas mengatakan amalan rasuah berleluasa di malaysia hanya melibatkan orang2 bn je? Tak. Dia cakap sektor awam. Sektor awam di kedah, kelantan, penang, selangor bukan lah merujuk kepada pentadbiran bn kan? Jadi y u melatah di posting kawan2 fb?

Yang sepatutnya melatah ialah SPRM. Selagi SPRM tidak cekap dan tegas membanteras rasuah selagi itulah kita top dalam amalan tersebut. SPRM patut malu. Beria2 dok canang kat tv, kat media konon nya amalan rasuah berkurangan tapi nampaknya apa yang dicanangkan itu tidak merujuk kepada realiti pun. So SPRM..perlu kan plastik sampah? Rumah aku banyak oke. Sesuai untuk tutup muka.

kah kah kah

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...