Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 10 Disember 2012

Najib dan Rosmah termakan kat restoran yang tidak halal?


Kesian Najib.

Akhirnya dia kena kutuk sebab makan kat restoran yang diragui status halalnya. Hasrat di ahti nak tunjukkan kepada rakyat betapa dia boleh down to earth kalau dia bentuk diri dia ke arah itu. Tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya. Sebenarnya kita tak perlu kutuk2 najib dan rosmah yang dah terperangkap dengan permainan restoran tersebut.

Oleh kerana najib dah mempunyai pengalaman sama seperti rakyat malaysia yang lain, sama seperti aku yang juga terkena dengan jakim dalam isu ubat - ubatan halal itu maka elok la najib dari sekarang memikirkan strategi bagaimana nak mengelakkan kejadian pahit yang menimpa kita seme tidak berulangan lagi. Oke tak Najib?

Ini idea aku najib. Ko kena take note oke. Pasal ko pun dah terkena dah semalam. Dengan rosmah lagi. Dengan anak ko lagi. Tatau la kalau rosmah mansur mengamok besar pasal neh. Jejaga la lue najib. Gua tak jamin lue boleh selamat dari amukan rosmah.

kah kah kah

Cadangan aku ;

1. Untuk mana2 restoran yang dah pernah diserbu jakim, yang pernah dapat warning dan sebagainya dari jakim, jika mereka masih dibenarkan beroperasi, samada halal ataupun tidak halal, samada soal kebersihan atau tidak, perlu ada papan notis peringatan di letakkan di depan restoran tersebut.

2. Ini bagi tujuan pengajaran kepada pemilik restoran dan juga sebagai pengetahuan kepada para pelanggan.

3. Ko tak boleh hukum customer bersalah dalam isu neh 100%. Itu satu perbuatan yang tidak bertanggungjawab.

4. Bila kita nampak logo halal, apa yang kita fikirkan? Kita fikir owh sudah tentu ia halal beb. Kita fikir owh sudah tentulah jakim dah buat kerja dia beb. Kebanyakkan umat islam meletakkan kepercayaan mereka ke atas jakim. 

Mereka percaya JAKIM takan sewenang-wenang meletakkan benda tidak halal sebagai halal even duit punya pasal. Tapi siapa boleh jamin sedangkan tiada badan penguatkuasa / panel bebas yang boleh memantau cara jakim melaksanakan tugas pun?

5. Jadi benda neh akhirnya berbalik kepada kerajaan semula. Dulu kami terkena, sekarang najib pula. Esok lusa siapa lagi menjadi mangsa nya?

6. Nak salah menyalahkan memang senang. Tetapi benda neh dah berlarutan lama. So sambil kita salah menyalahkan pe kata kita bagi idea untuk betulkan keadaan.

7. Letak notis besar gedabak jika restoran tersebut terbukti tidak halal. Jika peniaga boleh menipu dengan meletakkan logo halal, maka jakim boleh counter attack dengan meletakkan notis / papan peringatan bahawa restoran ini tidak halal untuk umat islam beb.

8. So orang nampak dan orang alert. Benda tak masuk tv beb. Tak masuk paper. Tapi bila lue singgah ke restoran tue lue nak makan alamak aiiii ada notis sebesar-besar alam cakap ia tak halal. So apa lue buat? Lue nak makan situ or cabut? Mestila lue cabut kan. Babi jangan, arak oke. Kepada sesiapa yang berkenaan oke. Wakaka.

9. Lepas tue kalau restoran tersebut ada isu kebersihan dan pernah diwarning beberapa kali gak, JAKIM kena letakkan notis yang sama untuk pengetahuan para pelanggan. Kena buat. Kalau lue jaga kebajikan rakyat, lue kena faham peraturan2 ini memang melindungi hak pengguna.

10. Belajar mengenali status halal dari sekolah lagi. Yup. Pelajar2 harus di didik untuk mengenali logo halal jakim. Mengenai logo halal juga mempunyai had luput. Mengenalpasti logo halal yang tulen dan etc.

Ini perlu dimasukkan dalam sukatan pelajaran. Bila tiba saat budak2 ini mampu membeli makanan dengan duit mereka sendiri, semudah abc je dorang kenal mana satu logo halal tulen dan mana satu tiruan. Bila dorang kesan logo tiruan dorang juga tahu nak contact sapa dan nak report kat sapa. 

Benda2 neh najib kena implementkan. Kalau sungguh la dia rasa tersentak selepas makan di restoran yang diragui status halalnya. Amek la idea aku neh najib. FOC je. Jika ia untuk kebajikan rakyat jelata sudah tentula aku tak berkira bab kredit. UMNO nak perasan pun oke. Tapi idea kena dilaksanakan di peringkat menyeluruh oke jangan buat sekerat jalan nanti gua maki lue. Terus terang neh gua cakap.

kah kah kah 

Apa pun nasihat last aku kepada najib. Kalau nak terima, terima la. Taknak terima sudah. Lenkali try makan kat restoran melayu. Jangan makan kat restoran mamak. Pasal apa ;

1. Pekerja di restoran mamak => 95% import. India dan bangla dan indonesia => warga asing tue. Lue anggap rakyat ke apa?

2. Restoran mamak ==> restoran yang terkenal sebab suka menipu logo halal, berlakon muslim pada saat dorang bukan menganuti islam.

3.  Restoran mamak ==> suka letak ayat2 Alquran, Kalimah Allah swt, hadis untuk mengaburi orang ramai.

4. Restoran mamak ==> pengotor.



Bukan seme la. Mamak, mamak yang baik, yang mencari rezeki cara betul tue ada. Yang betul2 menganuti islam le kan. Tetapi mamak2 yang menipu yang bukan mamak tetapi self claimed mamak padahal india lepas tue berlakon pula menganuti islam itu lebih ramai lagi. Jadi ahti2. Tolak je restoran mamak sehingga terbukti mereka bersih, halal dan muslim, lue makan. Jika tidak, baik jangan makan kat mamak. Buang duit je beb. Oke bai.

Nota : Gambar pertama di petik dari laman blog odscene. Ia mengenai restoran yang tidak halal yang mana Najib makan disitu semalam. Sila baca sendiri. Dan sila bandingkan baju + lokasi = sama. Bahkan ada orang yang sama di gambar kedua. Gambar kedua pula di petik dari laman mynewshub. Harap maklum.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...