Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 12 Februari 2012

Warganegara Mohon Sijil Warganegara..? Must read!


Ini berita utusan. Aku pun pelik. Toksah cakap korang. Aku tak pasti salah siapa. Mungkin gak salah wartawan utusan neh. Dah biasa tulis fitnah. Bila nak tulis berita benar asyik tersasul jek. Mungkin tak biasa dengan menulis kebenaran. Sebab tue tersilap kot. Ye ke? Tanya jek. Bukan tuduh arh.

kah kah kah

Baca balik statement di atas neh. Ayat yang lebih tepat sepatutnya sijil kelahiran, betul? Kalau sijil kewarganegaraan neh buat kita sangka dari bukan warganegara kepada warganegara. Ini persepsi biasa beb. Bila masa pula bila orang baca serah sijil kewarganegaraan kepada warganegara malaysia, tiba2 otak kita berdesup nak fikir serah sijil kelahiran pula? Of course kita tak rasa begitu.

Bukan nak tuduh2. Tapi dah ada orang beranggapan neh ialah PATI / PADI dari india. Ini persepsi dan bukan nya fakta. Yelah.. beribu2 tue. Takan selama neh beribu2 secara konvo ber-ramai2 terus lulus permohonan mereka dengan serentak? Aku tak reti nak hurai guna ayat pendek. Aku explain guna ayat panjang. 

Ini persoalan aku ;

1. Tiba2 dalam satu masa ada sampai dekat 9k permohonan yang mohon sijil warganegara. serentak. Itupun dipercayai melibatkan satu kawasan / negeri.

2. Ada orang cakap itu orang2 india yang tak pernah dapat SIJIL warganegara [baca :  SIJIL WARGANEGARA, BUKAN SIJIL KELAHIRAN yer] selepas merdeka walaupun mereka memang warganegara. Ramai. Dah tue takan depa sanggup bear takde ic selama neh? Bagaimana nak kerja? Belajar? Anak2? Kahwin? Etc2? Okeylah.. katakan ada di antara mereka benar2 bengap sangat.. tapi logik beb, 5k? Serentak? 1 masa? Ini.. kelakar dowh.

3. Dan yang paling tak boleh blah.. ia melibatkan satu kaum sahaja. Iaitu india. Itupun pada tahun 2012. Setahun sebelum pru-13 dijangka akan berlangsung. Beb, aku percaya pada kebetulan. Cuma aku tak percaya pada bien dan najib. Ini siyes beb.

Aku tak suka negara aku dipenuhi dengan pendatang. Tak kira dari mana dia datang. India ka, indonesia ka, thailand ka, negro ka, china ka apa ka aku memang tak suka. Itu jek aku nak bagitau. Bai. 

Sebarkan kefishyan neh beb. Penting. 

Ameno : Pelik + pening.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...