Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 11 Julai 2011

[Video] Polis melayu provoke pendemo nak solat - Ini layanan istimewa ke?









Benda neh realiti. Walaupun aku takde kat lokasi kejadian tetapi situasi di lokasi yang lain pun sama je. Memang berlaku kat sana macam neh. Gambar di atas bukan gambar milik aku. Video di atas juga bukan video koleksi aku. Tetapi aku sendiri ada merakamkan satu aksi di masjid jamek yang mana aku berada disitu dan kumpulan pendemo telah menegaskan kepada polis bahawa nak pergi solat dan sanggup bersurai. Tetapi polis buat macam tak faham.

Situasi dia macam neh ;

1. Ketika itu ramai2 orang berkumpul nak menuju ke masjid jamek. Aku difahamkan berkumpul pasal nak solat. Tetapi bila orang dah semakin ramai, polis jaga kawasan pintu masuk masjid dan tiada orang dibenarkan masuk. So sudah tentulah orang semakin ramai kat atas jalan. Bukan berkumpul nak lawan polis. Ataupun ada niat berhimpun lagi masa tue. Masa tue seme orang nak pergi solat tetapi laluan masuk ke masjid ditutup.

2. Lepas orang dah semakin ramai dan terkepung di setiap sudut hujung jalan raya, fru tiba2 mai. Macam dalam video pertama yang aku upload kan. Korang boleh klik sini.

3. So mereka yang terkumpul kat tengah2 tue jadi marah lah. Nak pergi depan polis kepung, nak masuk masjid, polis jaga nak undur belakang polis dah siap sedia tapi ko suruh orang bersurai tetapi laluan bersurai ko tak bagi. Apa benda tue?

4. Lepas tue ada pakcik tue berunding dengan polis. Aku tak rakam. Masa tue aku terima sms dan panggilan telefon tanya2 aku kat mana seme.

5. Pakcik tue cakap, "bang bagi kami lalu. Bagi kami keluar dulu perlahan2 dari sini. Macam mana nak keluar, kami dah terkepung kat tengah2 neh". "Ohh tak boleh2". Jawab polis. "Memang tak boleh ke?" "Tak boleh2."Tak silap aku, wartawan malaysiakini ada rakam perbualan tue.

6. So kita orang jadi mangsa keadaan lah. Nak suruh bersurai tapi ko tak buka jalan. Macam mana? Last2 kami seme jadi mangsa bom asap yang aku sampai sekarang sakit. Lepas kena bom, kena bantai plak aku. Sial dowh.

7. Walaupun sebelum tue dah berunding dengan polis yang kumpulan pendemo nak pergi bersolat dan biarlah kita fikir apa2 selepas bersolat, polis tetap tak bagi pintu. Dah cakap dengan clear pun, polis tetap tak bagi pintu. Polis bagi warning 3 kali. Lepas 3 kali warning kumpulan pendemo kena bom asap. Pendek kata, tiada sesiapa pun serang polis. Kumpulan pendemo bertahan duduk situ, kalau boleh nak solat terus lepas dapat air wudhu pasal kumpulan pendemo dah terkepung kat tengah2. Tapi polis mana mao bagi ruang. Sikit belas kasihan pun takde. 

Sebab tue aku suspect yang polis nak jadikan kita sebagai latihan. Nak menguji samada skill mereka berjaya ke tidak sebab kita, kumpulan2 pendemo neh bertindak aman dan terkawal. Kita tak pukul atau serang polis walaupun kita diserang. Mungkin polis nak provoke supaya kita mengamuk tetapi sayang kita seme dah dilatih untuk bersabar dan amaran telah diberikan dengan jelas bahawa sesiapa yang melakukan provokasi terhadap polis ialah orang umno. Sapa nak jadi orang umno? Sumpah mampos seme taknak. So nak taknak kena sabar lah dengan serangan polis.

Situasi neh sepatutnya tak wujud pun. Kalau polis boleh dekat sorang2 dan buka laluan kumpulan pendemo akan keluar ramai2 dan cari tempat solat lain. Simple. Yang jadi heran, dorang sendiri kepung, dorang sendiri marah dan dorang sendiri serang kita. Haizhh .. baru aku tahu kenapa orang maki POLIS babi. Rupanya ia bersebab bhai.

Lupa plak nak letak video tadi. Neh hah video nya ;




Klik sini kalau takley view.

Ameno : Badan masih sakit.

Share this

0 Comment to " [Video] Polis melayu provoke pendemo nak solat - Ini layanan istimewa ke? "

Catat Komen

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...