Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 29 Mac 2011

Hot! Bekas menteri umno hina Alquran!

Aku tidak akan komen panjang entry neh. Tetapi sebagai orang islam, aku, ko dan kita semua [penganut islam] tahu sangat bahawa ;

1. Alquran ialah kitab suci tak kira baru ataupun berusia lama [rupa luaran]

2. Apa penting dalam Alquran ialah hikmah yang terkandung di dalam nya.

3. Alquran dibentuk-kan dalam keadaan zat yang kita boleh pegang tetapi meskipun Alquran berusia lama dibakar [bagi mengelakkan di pijak2, disalahgunakan pada masa akan datang] zat hikmah yang terkandung dalam Alquran tak akan hilang.

4. Alquran bukan individu. Ia adalah kalam Allah swt. Kalam = kata-kata. Yakni bermaksud Alquran ialah kata-kata langsung dari Allah swt [yang disampaikan menerusi malaikat] kepada umat manusia. Alquran dibekalkan oleh Allah swt kepada kita sebagai pembimbing untuk menerangkan kepada kita bagaimana harus kita selusuri kehidupan alam ini mengunakan pelbagai akal. [akal iman, akal logik, akal hukum, etc]

Baca bawah ;

Kita dah faham sangat penghinaan mereka terhadap ulama. Cuma kita tak faham apa kena mengena Alquran dalam kebencian dia terhadap Nik Aziz? Nik aziz bukan Alquran pun. Gila ke menyamakan ulama = Alquran pula..? Bodoh ke dia neh? Kalau tak suka nik aziz pun, jangan babitkan Alquran.

Aku tak galak sesiapa pergi hina nik aziz. Aku cuma cakap, kalau tak suka nik aziz, jangan babitkan Alquran. Itu je.

Neh sambungan petikan di atas bagi mereka yang nak bacaan penuh ;

Kalau sekiranya Nik Aziz tidak dapat memberikan jawapan yang jelas dalam soal ini saya harap Nik Aziz tidak akan merasa tersinggung apabila beliau dianggap sebagai ulama politik yang hanya pandai memutarbelit keadaan sebenar untuk kepentingan parti sahaja.”
Zam yang juga penyandang Karyawan Tamu Institut Pemikiran Tun Mahathir di Universiti Utara Malaysia (UUM) akui bahawa sememangnya Nik Aziz mempunyai kekuatan dalam mengelirukan masyarakat sebagai seorang yang banyak membuat fatwa-fatwa yang boleh menimbulkan salah faham kepada umat Islam.
“Umpamanya Nik Aziz pernah menyatakan bahawa orang-orang yang menuduhnya harus menjawab kepadanya di akhirat seolah-olah dia orang benar dan banyak lagi, malah dia pernah menyatakan bahawa saya ini budak celaka. Saya terkejut bagaimana dia sebagai seorang ulama boleh berkata demikian.”
Tambahnya lagi, kebiasaannya apa juga yang dikatakan oleh Nik Aziz akan mudah dipercayai lantaran sikapnya yang meyakinkan orang kerana bijak bermain retorik.
“Nik Aziz tidak menukarkan imejnya dari sejak dia jadi anggota Dewan Rakyat pada tahun 1963 hingga sekarang dari segi pemakaian dan mengajar agama sedangkan orang lain bertukar. Ini adalah sesuatu kekebalannya tetapi disebaliknya pelbagai pembohongan dengan perkara yang tidak logik dan fatwa-fatwa yang tidak betul telah dikeluarkan.
“Pemimpin Pas ini tidak sedar bahawa segala sebutan mereka itu telah mendedahkan imej mereka sendiri dan ini jelas apabila kita nampak ketakutan mereka malahan video-video caci maki mereka terhadap pemimpin kerajaan juga hilang dari pasaran ketika itu apabila pendedahan secara meluas dibuat oleh media,” katanya.
Terangnya lagi, ini secara tidak langsung telah membetulkan akhlak mereka ketika itu kerana apa yang mereka katakan dulu, mereka tidak lagi sesuai dengan keadaan sekarang, apatah lagi sikap mereka yang berubah-ubah.
Mereka ini bukanlah ulama sezaman tetapi ulama-ulama kuno yang kolot dan ketinggalan zaman,” tegasnya lagi. - MediaUMNO

Ameno : Dulu hina ulama, kini hina Alquran.

Share this

27 Responses to " Hot! Bekas menteri umno hina Alquran! "

  1. mmg ade peribahasa ibarat quran buruk...tapi cara die olah cam bangang

    BalasPadam
  2. peribahasa apa tue? harus dihapuskan terus peribahasa yg tiada guna apsal tak buat ibarat buku buruk. peribahasa yg sangat bodoh!

    BalasPadam
  3. peribahasa ibarat quran buruk tu bkn maksudkan al-quran kalo x salah aku..tapi surat khabar..

    BalasPadam
  4. mane ulama' dibawah naungan umno..xkn diam je..islam ape cm 2..nk ckp bodoh kang marah...aduuhh2,sakit ati ye aku bile org ade kutuk2 al-quran ni...

    BalasPadam
  5. jap jap ayat yg bwh skali mmg dr atikel tu ke?

    “Mereka ini bukanlah ulama sezaman tetapi ulama-ulama kuno yang kolot dan ketinggalan zaman,” tegasnya lagi. - MediaUMNO

    err ade ke ulama kuno ngn ulama moden?
    mknenye ajaran Islam ulama kuno dan kolot tu Islam yg kuno dan kolot la?
    apekebodo ini statement.. kapir ke yg ckp nie xtaw Islam?

    BalasPadam
  6. kenapa tak ibaratkan surat khabar buruk? kenapa mesti Alquran buruk?suratkhabar apa yg disimpan lama? ko baca balik apa yg si mamak maiden neh cakap. baca dari a sampai z then baru sini ulas. aku menyampah betul ngan org yg baca sekerat2 neh. dan lagi satu aku nak cakap. peribahasa neh peribahasa bangang. apsal nak di ibaratkan Alquran buruk la apa lah pula? buruk ke baru ke cuma rupa luaran yg sikit pun takde effect zat2 hikmah yg terkandung dalam Alquran. ingat Alquran buruk atau baru tue berbeza dari segi effect kehikmahan nya ke? bangang, bahlol dan bebal kerana peribahasa neh tak patut wujud. apa yg si mamak maiden nak cakap ialah nik aziz makin tua makin nyantuk etc. so Alquran begitukah?

    BalasPadam
  7. salah ke ape y Nik Aziz tu ckp pasal tgk video lucah tuh?ase ape y di ckp tu btl.."AL-QURAN" tiada y buruk...content tetap same tidak akn berubh,berpegangla kepada Al-Quran...nescaya kepimpinan berlandaskn Islam adalah benar...di zmn Nabi,Nabi tidak pernah pn mengabaikan golgn kafir...media boleyh berkate mcm2 tp quran x..kpda y mngata quran buruk tuh beringt la quran wlupn da lme ia bukanlah untuk di simpan..

    BalasPadam
  8. abaikan aja zam ni, bukan apa dia ni english pun tak reti padahal kalau zaman2 dia english mesti kelas punya... cara dia ni menunjukan dia ni aircond je (berapa horse power ni... hehehe)

    BalasPadam
  9. celaka punya umno, buat malu melayu je, eh silap- buat malu mamak je, aku melayu islam merasa amat terhina sekali dgn kenyataan org umno babi sundal ni. korang ni lagi bahaya dari cina n india, melayu umno nk jatuhkan melayu islam, separuh drp org umno mmg cukup baik dan mengamalkan ajaran islam tetapi takat tu je la, kwn melayu dia yg lain hina islam dia wat xreti je sbb nk jaga periuk nasi nk bg ank bini mkn, pk2 n renungkn apa balasan kamu sekalian...

    BalasPadam
  10. umno tolol... hahahah Ameno cool! hahahaha

    bagus la samakan nik aziz dgn quran buruk.. makna nya quran dgn nik aziz dari dulu tetap sama... tak kire buruk atau baru content tetap sama halal adalah halal haram adalah haram....

    tapi bab hina quran buruk tu tak ikut peredaran zaman mmg umno yang tolol... hahahaha

    BalasPadam
  11. adeh..aku mmg x setuju langsung dgn ape yg si mamak maideen UMNO tu ckp..aku rase die pun x reti pun psl peribahasa neh..men bedal je..tpi yg aku bagitau tu adalah maksud peribahasa tu yg sebenar..bkn aku nk bela statement die..statement die mmg tolol.. aku cume nak bagitau maksud sbnr peribahasa tu dekat ziaf tu..dan peribahasa tu memang wujud..tetapi sepatutnya mcm ni " ibarat koran yang buruk" kalo pegi kat google translate..cube translate malay to indon.. type koran..nnti kuar akhbar.. peribahasa kan banyak guna perkataan lama atau yg berasal dri indon..

    ape yang si mamak maideen ckp tu mmg mengarut la..Al-Quran x kira mcm mana buruk die..isi kandungan die x akan buruk..isi kandungan die tetap akan relevan x kira di zaman mana sekalipon..aku x rasa mamak maideen tu gune peribahasa mcm aku gtau..tapi die mmg directly mengatakan TGNA sama dgn Al_quran buruk.. tapi sesungguhnye die x penah phm dan buta hati die tentang Al-Quran...

    BalasPadam
  12. Mamak Zam ni Mahathir 'kutip' dia kat tepi jalan, bukan nya reti sangat, mengampu bolih lah. Spesis mcm beliau ni bersepah=sepah dlm UMCO. Biarkan aje...lama-lama spesis jenis ni akan mati kering gitu je...

    BalasPadam
  13. kalo koran dln bahasa indon, maksudnya newspaper lah..

    BalasPadam
  14. jeff :
    aku rasa orang yang tulis artikel ni yg salah r.. mungkin dia cakap koran..wartawan tulis Quran.. sebutan pun lebih kurang kan..sebab dalam peribahasa adalah "koran" bukan "quran"..

    kalau camtu ada logik la peribahasa ni..

    ala..lebih kurang macam pembangkang cakap mahathir nyanyuk,pak lah bodoh , najib x guna..

    standard politik la..

    cuba kalau pas salah sebut camni..perghh.. memang kecoh r media.. so bila umno buat camni..perghh..blog la pulak kecoh..

    so sama je..

    peribahasa tu betul la.. nik aziz ni dah tua.. kadang2 statement pun cam keliru.. no offence.. i used to admire him bila gabung ngan keadilan ni..konpius r aku..

    BalasPadam
  15. Tapi masalahnya si zam neh cakap melayu bukan cakap indon pak.. kalau salah.. tue umno online kena minta maaf baliklah..

    BalasPadam
  16. aku dah baca lagi sekali utk fahamkan. dan mmg betul si zam neh cakap Quran tue ialah Alquran lah. dia tak cakap atau anggap paper ble dia cakap, sudah buruk tak blh baca, nak buang pun tak blh. kan ini diibaratkan sbg Alquran. kalau koran = paper, apsal tak blh buang pula. si zam neh terbukti bersalah. cakap takde otak.

    BalasPadam
  17. Jeff, peribahasa tue tak betul langsung. maksud aku cara si zam neh membayangkan Alquran sebegitu.

    BalasPadam
  18. Ulama kolot dengan ulama moden? Apa haram jadah UMNO ni? Aku tak fahamlah. Lagi-lagi menyamakan Nik Aziz = Quran buruk. Tak ada otak ke Zam Maidin? Koran = Quran (Koran is an English word for Quran by the way). So, what's the difference even if they spelt it out as "Koran"? It still refers to Al-Quran.

    BalasPadam
  19. Biar saya terangkan pasal ulama tu.

    Ulama Kuno - seorang ulama yg berjuang demi agama Islam

    Ulama Moden - seorang ulama yg berjuang atas nama Islam tetapi berpangkinkan wang dan pangkat. Itulah ulama moden Umno.

    En Najib

    BalasPadam
  20. jeff:

    ameno, btol la..aku pun da baca balik btol2..mmg si zam ni x phm maksud peribahasa ni..

    ape yg dia na umpamakan ni mmg bodoh la.. mmg silap si zam ni la..g guna Quran bwat pe..

    peribahasa dah betul..dah indah da bahasa tu..cuma zam ni main sebat je ckp..dia dah syok sgt cakap kot..huhu

    aku harap di akhir hayat nik aziz ni, namanya akan kekal baik.. x sanggup aku tgk orang macam ni di penghujung hayatnya, namanya dah jadi buruk..x kira la sbb fitnah ke,sbb dia sendiri ke..itu aku x berani na komen..tp yg penting nik aziz mmg dikenali sebagai orang yg sgt alim dan sgt baik..dan aku harap akan kekal begitu..

    BalasPadam
  21. sapa x kenal si mamak ni
    putar belit no 1
    ckp putar2
    kalo ckap bab agama..x taulah dia layak ke x

    skrg ni rmai plak yg bekas2 menteri2 ntah ape2 ni berckap..dedah tu ini..nk somting tu..

    BalasPadam
  22. "ibarat al-quran buruk"

    peribahasa ni bermaksud perkara itu penting dan kita simpan leh kerana tak boleh nak buang... wallahuallam.. kalau ada kesilapan tang peribahasa ni, g persoal kat dewan bahasa dan pustaka.. btw, umngok mmg ngok.. hahaa

    BalasPadam
  23. Apa makna sebenar peribahasa tersebut?

    BalasPadam
  24. sapa x kenal si mamak ni
    putar belit no 1
    ckp putar2
    kalo ckap bab agama..x taulah dia layak ke x

    skrg ni rmai plak yg bekas2 menteri2 ntah ape2 ni berckap..dedah tu ini..nk somting tu..

    BalasPadam
  25. Ulama kolot dengan ulama moden? Apa haram jadah UMNO ni? Aku tak fahamlah. Lagi-lagi menyamakan Nik Aziz = Quran buruk. Tak ada otak ke Zam Maidin? Koran = Quran (Koran is an English word for Quran by the way). So, what's the difference even if they spelt it out as "Koran"? It still refers to Al-Quran.

    BalasPadam
  26. mmg ade peribahasa ibarat quran buruk...tapi cara die olah cam bangang

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...