Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 16 Mac 2011

Bible bahasa melayu dilepaskan untuk edaran!

Aku tahu ramai di kalangan korang yang islam tak suka baca berita neh. Tetapi berita ini adalah satu hakikat. Bible bahasa indonesia yang ditahan pada tahun 2009 kini telah dilepaskan untuk edaran. Berikut antara petikan berita tersebut ;

Putrajaya telah bersetuju untuk mengeluarkan kitab Injil dalam Bahasa Malaysia yang ditahan Kementerian Dalam Negeri di Kuching dan Pelabuhan Klang sejak 2009 — beberapa hari selepas pelbagai pihak mendesak kerajaan berbuat demikian Keputusan itu selaras dengan warta 1982 di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri ISA yang telah membenarkan pengeluaran dan penyebaran kitab Injil dalam Bahasa Malaysia secara terhad dan terkawal di mana buku-buku tersebut mesti dicap dengan tag “Untuk Penganut Agama Kristian Sahaja”

Berita neh tak keluar kat berita harian online dan utusan online. Aku dah check kedua-dua paper online tue tapi tak jumpa. Mungkin belum update. Atau aku terlepas pandang. Lepas tue aku baca TPM menafikan perkara tersebut  ;

Tengah hari tadi Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menafikan yang Kabinet pernah membuat keputusan membenarkan 5 000 kitab Injil yang ditahan Kementerian Dalam Negeri sejak 2009 dibawa keluar.

Katanya Kabinet masih belum membincangkan status kitab-kitab Injil yang dirampas dan ditahan di Pelabuhan Klang itu “Kami akan membincangkan pada mesyuarat Kabinet minggu ini. Kabinet belum membincangkannya lagi ” kata beliau Beberapa pihak termasuk PAS berpendapat tidak wajar kitab Injil dalam Bahasa Malaysia seharusnya tidak ditahan oleh Kementerian Dalam Negeri.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan lewat petang ini Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala berkata sejak 1982 dengan akta tersebut laporan menunjukkan bahawa tiada sebarang isu atau masalah yang dihadapi dalam pelaksanaannya “Dengan merujuk kepada fakta tersebut kerajaan Malaysia telah bersetuju untuk menggunakan warta 1982 yang sama dalam pengeluaran kitab Injil ” kata beliau yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan Pemandu.

Beliau berkata setelah pemerhatian dan analisis yang teliti Peguam Negara juga telah menetapkan bahawa pengeluaran kitab Injil yang telah diterjemahkan dalam Bahasa Malaysia tidak akan memberi kesan dalam kes mahkamah yang berkaitan isu kalimah Allah “Oleh itu dalam konteks berikut kerajaan telah dapat secara amnya mengeluarkan buku Kitab Injil tersebut ” kata beliau

Korang faham tak apa yang aku faham? Meh aku elobrate sket ;

1. Berita neh berita semalam.

2. Ketika sesi interview bersama TPM, TPM cakap kabinet belum buat keputusan lagi.

3. Namun setelah lewat petang, editor malaysia insider di info oleh idris jala bahawa benda neh dah selesai. Ia bukan isu dan kerajaan dah memutuskan bahawa mereka akan mengeluarkan bible yang telah ditahan selama 2 tahun.

4. Bukan kah ini menunjukkan bahawa kuasa idris jala lebih hebat dari kuasa tpm?

5. Ataupun tpm bercakap flip flop?

6. Lue fikir sendiri.

Then baca sini pula ;

Seorang paderi memberitahu The Malaysian Insider bahawa beliau “gembira” dengan keputusan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak semalam yang membenarkan 35 000 kitab Injil dalam Bahasa Malaysia dikeluarkan dari pelabuhan selepas mendapat tekanan dari gereja-gereja Kristian dan pemimpin Pakatan Rakyat “Ia amat menggembirakan Word of God — kitab Injil atau Alkitab versi Bahasa Melaysia bukan lagi ancaman kepada keselamatan negara ” kata Lawrence Andrew yang turut menyunting The Herald 

Kementerian Dalam Negeri secara tegas mempertahankan perkataan “Allah” hanya untuk orang Islam apa-apa usaha yang dilakukan penganut agama Kristian untuk menggunakan perkataan itu disifatkan sebagai ancaman kepada keselamatan negara 

“ Datuk Seri Idris Jala menegaskan ia tiada masalah tiada ancaman sejak ISA Akta Keselamatan Dalam Negeri diwartakan pada 1982 “Warta 1982 mengikut Jala digunakan dalam kes gereja Katolik ” tambah Andrew Jala seorang penganut Kristian dari Sarawak berkata kerajaan membuat keputusan membenarkan pengeluaran dan penyebaran kitab Injil dalam Bahasa Malaysia di bawah warta 1982 di bawah ISA dengan secara terhad dan terkawal di mana buku-buku tersebut mesti dicap tag “Untuk Penganut Agama Kristian Sahaja”

Soklan aku : Mesyuarat kabinet bukan kah pada tiap-tiap hari rabu? Hari neh baru rabu kan? Semalam selasa kan? Idris jala hebat.

Pandangan aku sendiri biarlah kristian nak baca bible bahasa malaysia. Boleh baca sini untuk detail. Namun bible yg dibawa masuk sekarang bible bahasa indonesia. Bible bahasa indonesia dalam tue ada tertera kalimah Allah swt. So itulah isu sebenar di sini sebab mahkamah telah menangguhkan keputusan untuk membenarkan penduduk kristian menggunakan Allah swt sebagai nama tuhan dalam bible.

Sepatutnya, kitab bible bahasa malaysia di cetak untuk edaran rakyat malaysia sendiri. Nanti indonesia tuduh korang orang kristian baca bible pun bible indonesia. Haitt bible pun mao ciplak dari indonesia punya ka? Heh.

Apa pun terdapat juga individu kristian yang bercita-cita mahu mengantikan islam di bumi malaysia. Tak percaya? Baca bawah ;


Wow.. jefrey mungkin lupa tetapi aku nak bagitau memang ajaran kristian no 1 di bumi malaysia neh? Tak percaya? Mari aku terangkan sedikit ;

1. Gereja terbesar di asia telah dibina di malaysia berlokasikan bukit jalil = tolong mendakwahkan kristian di malaysia.

2. Pendakwah islam seperti ahli pas di larang muncul di television saluran tempatan = tindas dakwah org islam.

3. Segala bentuk informasi islam yang umat islam dilarang berbuat seperti judi, arak dan sebagainya tidak boleh didakwah dalam khutbah jumaat sebagai menghormati kerajaan yang mengamalkan kemungkaran. = halang org islam berdakwah even dalam masjid.

4. Segala bentuk bible kristian ada di bilik hotel di kebanyakkan hotel-hotel malaysia = ini tolong mengembangkan dakwah kristian.

So jefrey? Tak happy ke? Happy lah jefrey.. kristian memang number one di malaysia..

Ameno : cita-cita besar.

Share this

18 Responses to " Bible bahasa melayu dilepaskan untuk edaran! "

  1. memg kat hotel malaysia ni ade bible~ dari dulu lg~

    BalasPadam
  2. agak melampaulah jeffrey ni... smpai kiamat pun jagan mimpilah agama kristian is no 1 di Malaysia... yeah i think u r no 1 to the hell...

    BalasPadam
  3. Mmg dh lama pun bible tu depa letak dlm laci kt hotel2. Tapi tak pernah pun pakngah tgk umat Islam maki2 bible mcm 'mereka' yg maki2 n hina Quran.

    Anyway, satu hari nanti Malaysia pun akan dilanda tsunami jgk.....

    BalasPadam
  4. akulah manusia malang yang pernah terbaca & pegang & cuba memahami bible bahasa indon tu waktu sekolah bilamana roomate aku ada bibble n main letak dgn sempurna kat meja study. so aku ingat buku mende sbb mmg ada tulis Allah utk nama tuhan Kristian.Dahla bdk sekolah naif.last2 baru aku sedar itu bibble.Nauzubillah T_T

    BalasPadam
  5. aku igtkn ade org t'tinggal bible dlm laci hotel...
    jeffery tu nk bt cm yahudi bt kt amerika kot..

    BalasPadam
  6. Cakap macam bagus je blogmaster ni.. eh kau sendiri pun terkantoi pakai tube tk tutup aurat dgr citer betul ke? Hahahaha ckp psl islam berapi-api..

    BalasPadam
  7. x salah nk bace bible..dorang pun bace dan kaji Al-Quran jgk..tp bile bace kene la kuat kan iman, kuat ilmu agama..bace sekadar nk tau ape yg Kristian ajar..dlm bnyk2 budak muda melayu jd kafir sekarg ni..sebenar nyer lg bnyk sedara2 baru yg masuk Islam dari Kristian..cuma x perlu nk kecoh2..dh rmai org sekeliling aku yg bace Al-Quran yg ade translate b.melayu dengan niat nk tau ape yg Islam ajarkan sebenarnya..dan terbukti dengan niat tu dorg tau ISLAM la agama yg sebenar..ALHAMDULILLAH..

    BalasPadam
  8. kita risau budak2 melayu baca bible melayu. tapi kita tak risau plak budak2 melayu faham bahasa inggeris baca original bible.

    BalasPadam
  9. segalanye datang dari hati. buat la bible melayu ke siam ke, kalu iman penuh d dada, tak tergugat punye iman pada Allah. :)

    BalasPadam
  10. tak baca bible pon ramai gak org melayu yg tak amal kan rukun Islam..lumrah alam..kalau wat jahat...salahkan org kalau murtad salahkan holy water.....kebanyakan org melayu islam pun lom katam baca tafsir Al-quran...ni kan pulak nak membaca Bible... tak yah cite pasal murtad ...anak remaja yg rosak lagi besepah kt negara kite ni , satu isu yg tak penah habis...yg rosak tu yg perlu diperbaiki...sebab yg rosak tulah yg membawa kepada gejala murtad ni...masyarakat Melayu da tanak terima...masuk la masyarkat kafir yg bole terima mereka seadanya...yg penting iman yg kuat di dada ...doa byk2 kat Allah..didik anak2 ikut ajaran Islam yg sempurna..

    BalasPadam
  11. Ada juga yg katakan bahasa asal bible bahasa Inggeris....... lawak pulak, bible asalnya bahasa Herbew. Juga, berasal dari tanah Arab. Evolusi manusia, menyebabkan pelbagai kepercayaaan wujud. Jangan pula kerana takut bayang2 sendiri bible disalahkan. Org murtad, kristian pula disalahkan. Secara logiknya kalimah Allah digunakan oleh org kristian di tanah Arab. Tapi semua ini akan dinafikan dengan berbagai perkataan samaada baik atau pun dengan kata2 kesat. Terpegang bible tanpa niat buruk sudah cukup baik, tapi memegang bible kemudian menghina bible dan org kristian dikatakan ancaman terhadap iman2 seseorg individu, rasanya dan menunjukkan tahap mana akal budi seseorang itu. Maksiat, dosa, kejahatan dan segala macam benda di dunia, bukan Islam atau Kristian yg buat. Tapi umat manusia di dalamnya yang sedar atau tidak menempah dosa, kononnya untuk menegak kebenaran kepercayaan. Namun pada saya, sebagai manusia... kita masing2 berpegang teguh pada kepercayaan masing2 agar tidak runtuh akhlaknya dan sesuka hati menyalahkan dan menyakitkan org lain. Adakah dengan berbuat demikian seseorang dapat pahala? kalau YA.. teruskanlah, semoga akan ada penyelesaian yg terbaik dan saya percaya Dia sentiasa memerhati dan akhirat kita masing2 menjawab... :)

    BalasPadam
  12. hmmm...saper yg desak bible ni diedarkan?
    bangang tul la...

    BalasPadam
  13. ak rse kalo zaman mahathir ni x brani org nk lwn

    BalasPadam
  14. entah... Indonesia yg ramai umat islam pun x berani declare mereka negara islam....

    kita terang2 dah caca merba... cam best je ngaku negara islam yg paling maju.... entah lew....

    pasnie kalo DSAI menag jew...NGO2 islam tu xnak saman ke si Saiful tu sebab memalukan islam...

    BalasPadam
  15. ak rse kalo zaman mahathir ni x brani org nk lwn

    BalasPadam
  16. Ada juga yg katakan bahasa asal bible bahasa Inggeris....... lawak pulak, bible asalnya bahasa Herbew. Juga, berasal dari tanah Arab. Evolusi manusia, menyebabkan pelbagai kepercayaaan wujud. Jangan pula kerana takut bayang2 sendiri bible disalahkan. Org murtad, kristian pula disalahkan. Secara logiknya kalimah Allah digunakan oleh org kristian di tanah Arab. Tapi semua ini akan dinafikan dengan berbagai perkataan samaada baik atau pun dengan kata2 kesat. Terpegang bible tanpa niat buruk sudah cukup baik, tapi memegang bible kemudian menghina bible dan org kristian dikatakan ancaman terhadap iman2 seseorg individu, rasanya dan menunjukkan tahap mana akal budi seseorang itu. Maksiat, dosa, kejahatan dan segala macam benda di dunia, bukan Islam atau Kristian yg buat. Tapi umat manusia di dalamnya yang sedar atau tidak menempah dosa, kononnya untuk menegak kebenaran kepercayaan. Namun pada saya, sebagai manusia... kita masing2 berpegang teguh pada kepercayaan masing2 agar tidak runtuh akhlaknya dan sesuka hati menyalahkan dan menyakitkan org lain. Adakah dengan berbuat demikian seseorang dapat pahala? kalau YA.. teruskanlah, semoga akan ada penyelesaian yg terbaik dan saya percaya Dia sentiasa memerhati dan akhirat kita masing2 menjawab... :)

    BalasPadam
  17. x salah nk bace bible..dorang pun bace dan kaji Al-Quran jgk..tp bile bace kene la kuat kan iman, kuat ilmu agama..bace sekadar nk tau ape yg Kristian ajar..dlm bnyk2 budak muda melayu jd kafir sekarg ni..sebenar nyer lg bnyk sedara2 baru yg masuk Islam dari Kristian..cuma x perlu nk kecoh2..dh rmai org sekeliling aku yg bace Al-Quran yg ade translate b.melayu dengan niat nk tau ape yg Islam ajarkan sebenarnya..dan terbukti dengan niat tu dorg tau ISLAM la agama yg sebenar..ALHAMDULILLAH..

    BalasPadam
  18. agak melampaulah jeffrey ni... smpai kiamat pun jagan mimpilah agama kristian is no 1 di Malaysia... yeah i think u r no 1 to the hell...

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...