Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 17 April 2019

10 Transaksi Libatkan Jutaan Ringgit Ke Akaun Najib Dalam Tempoh 3 Bulan.

BICARA NAJIB | Terdapat sekurang-kurangnya 10 transaksi antara RM5 juta dan RM40 juta yang dikaitkan dengan akaun Ambank bekas perdana menteri Najib Razak, SRC International Sdn Bhd dan anak syarikatnya, Gandingan Mentari Sdn Bhd.
 

 
Transaksi berkenaan berlaku antara 24 Dis 2014 dan 13 Feb 2015.

Jumlah itu didedahkan pegawai penyiasat Bank Negara, Azizul Adzani Abdul Ghafar semasa pemeriksaan balas oleh peguam Najib, Harvinderjit Singh pada hari ketiga perbicaraan Najib berhubung pengubahan wang haram dan rasuah yang dikaitkan dengan dana SRC International berjumlah RM42 juta.

Azizul, 41, yang merupakan saksi kedua pendakwaan, memberi keterangan bahawa urus niaga melalui deposit dan pengeluaran itu ditunjukkan dalam dokumen bank yang diambil dari cawangan Ambank Jalan Raja Chulan, di Kuala Lumpur pada 6 Julai 2015.

Azizul berkata dokumen bank yang memperincikan transaksi berkenaan diberikan kepadanya oleh pengurus cawangan, R Uma Devi, tanpa diminta beliau.

Harvinderjit: Uma Devi atas keinginan sendiri, memberikan dokumen bank tambahan sebanyak RM40 juta, RM5 juta, RM27 juta, RM39.7 juta dan RM10 juta (antara lain)?

Azizul: Betul.

Harvinderjit: Ini sukar dipercayai. Setelah berikan kamu dokumen pertama (pada pagi 6 Julai 2015), dia datang kemudian (pada malam yang sama) dan berikan kamu dokumen khusus yang memperincikan transaksi tersebut, dan kamu tidak pernah beritahu dia untuk mendapatkannya?

Azizul: Ya, saya tidak pernah memintanya.

Azizul berkata, pada awal pagi serbuan pukul 11 ​​pagi, Uma Devi menyerahkan dokumen bank yang disenaraikan, antara lain pembukaan akaun bank untuk Najib, SRC International dan Gandingan Mentari. Bagaimanapun, dokumen-dokumen ini tidak mengandungi butiran transaksi yang dipersoalkan.

Uma Devi menyerahkan dokumen bank lain pada pukul 9.15 malam pada hari yang sama, kata Azizul.

Saksi itu berkata dia membuat laporan polis selepas menyelesaikan serbuan kerana ia merupakan prosedur standard untuk berbuat demikian selepas setiap serbuan.

Ditanya oleh Harvinderjit sama ada sebarang kertas siasatan lain dibuka berhubung serbuan tersebut, Azizul berkata beliau tidak tahu.

Semasa pemeriksaan utama oleh DPP Suhami Ibrahim kemudiannya, Pegawai Jabatan Perisikan Kewangan Bank Negara Mohammad Nizam Yahya memberi keterangan bahawa beliau diberikan dokumen tiga akaun bank semasa Ihsan Perdana Sdn Bhd di Affin Bank cawangan Jalan Raja Chulan, di Kuala Lumpur pada 6 Julai 2015.

Saksi ketiga pihak pendakwaan itu berkata beliau menerima dokumen-dokumen itu semasa serbuan di bank perdagangan itu yang dijalankan di bawah Seksyen 37 (1) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pembiayaan Anti-Keganan dan Hasil daripada Aktiviti Haram (Amlatfa) 2001.

Lelaki berusia 39 tahun itu berkata beliau telah menyerahkan borang pembukaan akaun; spesimen bentuk tandatangan; senarai penandatangan yang dibenarkan; borang keterangan pelanggan untuk ketiga-tiga akaun dan penyata akaun yang berkaitan dengan pembukaan akaun tersebut.

Beliau berkata beliau diberikan dokumen itu oleh Ketua Pegawai Perundangan Affin Bank dan Setiausaha Syarikat, Nimma Safira Khalid selepas memberi notis di bank itu pada jam 10 pagi. Nizam berkata beliau diiringi oleh dua pegawai Bank Negara yang lain.

Pemeriksaan balas terhadap Nizam oleh pasukan peguam bela Najib akan dilakukan ketika prosiding pagi esok di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur di hadapan hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali.

The Wall Street Journal sebelum ini menerbitkan dokumen mendakwa SRC International memindahkan RM40 juta kepada anak syarikatnya, Gandingan Mentari pada 24 Disember 2014.

Dana itu kemudiannya diserahkan kepada anak syarikat lain, Ihsan Perdan, pada hari yang sama.

Sebanyak RM32 juta daripada jumlah ini didakwa didapati dua hari kemudiannya dalam dua akaun Ambank milik Najib dalam dua bahagian RM27 juta dan RM5 juta setiap satu.

Kedua-dua urus niaga ini disokong oleh borang permohonan pengiriman wang AffinBank.

Mengikut borang permohonan pengiriman wang, pemindahan ke salah satu akaun Ambank adalah untuk "program CSR" (Tanggungjawab Sosial Korporat)".

Urusniaga seterusnya pada 2015 mengambil corak yang sama dengan dua bahagian sebanyak RM5 juta yang didakwa dipindahkan dari SRC International, masing-masing pada 5 Feb dan 6 Feb.

Kedua-dua bahagian RM5 juta itu kemudian dipindahkan ke Ihsan Perdana pada hari yang sama sebelum dipindahkan dalam satu transaksi sebanyak RM10 juta kepada akaun Najib pada 10 Feb 2015.

Ini juga disokong oleh borang permohonan kiriman bank Affin Bank. "Butiran pembayaran" juga disenaraikan sebagai "pemindahan dana untuk program CSR". - 16 April 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...