Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 9 November 2018

Fund My Home, Surat Terbuka Jawab Mr. Tong Pengerusi EdgeProp.

NAJIB SAAHARI | Surat terbuka untuk menjawab surat terbuka Mr Tong .

YB Dato Sri Najib Razak,

With respect, you are wrong again.

In response to your Facebook posting on FundMyHome, the reason why FMH was launched 2 days after Budget 2019 was tabled is because EdgeProp Sdn Bhd was the initiator of the idea. We have thought long and hard in the past few years about finding a solution to help Malaysians, especially those with young families, who desire to own a home of their own instead of renting.

After crystallising our idea, we took it to the government and have been engaging the various regulators in the past several months, culminating in having the idea included when the Budget was tabled in parliament on Nov 2.

FundMyHome does not currently require regulatory approval as the financing of the scheme is open only to institutions and not the retail public. Approval for retail public participation as investors will be required and we will work with regulators to have this done by the first quarter of 2019.

Let me stress that this initiative came from the private sector and WILL NOT require any government funding, concessions or guarantees, as you had insinuated in your FB post.

If you care to watch the video on the launch of FMH, you will realise this was clearly articulated by YAB Prime Minister, YB Minister of Finance and myself.

You also said that FMH will not benefit the people, but did not put forward any reasons. I will wait to read what they are, and look forward to a discourse with you on this in the future.

FundMyHome is an innovative solution enabled by digital technology and the alignment of the interests of all stakeholders to help some Malaysians own their homes, at no costs to taxpayers.

Thank You and Kind Regards

Tong Kooi Ong
Chairman EdgeProp Sdn Bhd

_________________________________________________

Dear Mr Tong .

Dengan rasa tidak hormatnya , saya ingin menjawab surat terbuka awak kepada DS Najib .

Menjawab isu pertama didalam surat terbuka awak , awak berkata skim FMH dilancarkan dua hari selepas ianya dibentangkan didalam bajet kerana idea itu dimulakan oleh anda . Saya rasa anda pasti mempunyai tukang tilik atau ahli nujum yang cukup hebat untuk menjangkakan ianya akan dipersetujui oleh YB Menteri Kewangan .

Anda berasa cukup yakin akan idea itu akan dipersetujui sampai anda sanggup keluar beratus ribu mungkin berjuta untuk menyediakan platform itu seawal mungkin . Anda juga sanggup mengeluarkan modal untuk acara perasmian dibuat seawal mungkin dan anda sememangnya sangat yakin yang idea itu akan dipersetujui sehinggakan surat jemputan untuk merasmikan majlis tersebut sudah dihantar awal kepada YAB PM .


Boleh saya tahu siapa ahli nujum yang menilik bahawa idea itu akan dipersetujui oleh YB FM ?

Saya setuju bahawa skim FMH tidak akan menggunakan dana awam. Platfromnya sudah pon disediakan sebelum bajet diluluskan jadi pastilah tiada dana awam yang akan digunakan. Itu juga yang disampaikan oleh DSN jika kamu membaca sampaian DSN betul. Cuba luangkan sedikit masa untuk membacanya.

Anda bercakap bawah skim ini tidak akan menggunakan dana awam tapi akan menggunakan duit daripada pelabur institusi atas sebab itu ianya tidak perlukan regulator approval dan YAB PM berkata EPF boleh melabur didalam skim ini.

Tahukah saudara bahawa hanya 22% daripada pencarum mempunyai simpanan yang cukup untuk hari persaraan. 78% lagi tidak mempunyai simpanan berjuta macam saudara.


Oleh yang demikian, Kerisauan yang dinyatakan oleh bekas PM itu ada asasnya. Rumah yang disenaraikan didalam skim FMH bukanlah rumah yang berada ditempat yang strategik . Jadi besar kemungkinan pelabur institusi akan melabur dikawasan yang tidak strategik .

Skim ini juga didapati tidak memberi manfaat yang banyak kepada rakyat mungkin DSN tidak menyatakan alasannya tapi disini suka saya memberitahu alasannya;

1 - Jika ada apa-apa kerugian seperti rumah jatuh harga , mengikut sistem kiraan skim FMH kerugian itu tidak ditanggung bersama tetapi ditanggung sepenuhnya oleh pembeli. Pelabur akan dapat kembali duit mereka dahulu , jika ada lebih baru diberikan kepada pembeli.

2 - Jika pembeli ingin memiliki rumah tersebut, pembeli perlu membeli pada harga pasaran walaupon depositnya sudah dibayar terlebih dahulu.

3 - Wang pembeli difahamkan akan diberi kepada pemegang amanah dan keuntungan daripada itu akan diberikan kepada pelabur. Jika pelabur sudah mendapat keuntungan daripada situ kenapa keuntungan dimasa hadapan masih lagi perlu diberi kepada pelabur bila pembeli ingin memiliki rumah tersebut?

4 - Developer pula dapat menjual rumah mereka. Jika rumah yang dijual bersifat strategik bolehla ianya memberi keuntungan kepada pembeli tetapi malangnya rumah yang disenaraikan merupakan rumah yang tidak terjual ( unsold unit ). Rumah itu tidak terjual kerana tidak mempunyai nilai strategik. Tambahan pula diskaun rumah, kos legal dan duti stamp tidak ditanggung seperti rumah-rumah yang dibeli melalui cara biasa.

Skim FMH betul merupakan sistem yang inovatif tetapi ianya masih lagi perlu diperhalusi agar ianya betul-betul memberi manfaat kepada rakyat dan pelabur secara saksama dan adil

Terima kasih. - 9 November 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...