Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 16 Jun 2018

Ahli Parti Menjawab Tuduhan PAS Rompak Dan Seleweng Wang Zakat.

Oleh : Lebai Pro

PROGRAM INFAQ RAMADHAN OLEH PAS : MENJAWAB FITNAH PAS TUNGGANG AGAMA KEBAS DUIT ZAKAT


Kita lalui beberapa gossip berkaitan tuduhan PAS mengutip zakat dan sebagainya. Saya tidak mahu menuduh bawa gambar resit zakat adalah fitnah. Ini kerana mungkin berlaku kesilapan disitu.




Namun apabila seorang mufti mempersoal resit Infaq Wajib Ramadhan khususnya perkataan wajib itu, saya merasa terpanggil untuk memberi ulasan.

Pertama, infaq Ramadhan ini telah lama dijalankan. Ahli PAS yang berziarah mengumpul nama asnaf asnaf terkini. Malah ada yang update dgn pusat zakat. 


Ini adalah sebagai salah satu program sukarelawan yang dijalankan oleh PAS dan ahlinya. Ada yg panggil Infaq Ramadhan dan ada yg panggil Infaq Wajib Ramadhan.

Kedua, PAS membuka mana-mana ahli yang ingin berinfaq untuk menderma. Resit kemudian dikeluarkan untuk ketelusan. Ada tempat yg melaksanakan program tanpa resit.

Ketiga, zakat on request. Terdapat permintaan ahli dan bukan ahli bahawa mereka ingin berzakat melalui program infaq Ramadhan. 


Ini kerana mereka jelas dapat melihat kemana wang disalurkan. Malah mereka sendiri boleh turut sama terlibat mencari asnaf, purchasing, packaging dan distribution. 

Namun PAS tidak pernah mengatakan mereka adalah wakil pusat zakat malah menggalakkan ahli membayar zakat kepada kerajaan dan masih boleh berzakat melalui program ini.

Tuduhan PAS menggelapkan wang zakat adalah sama sekali tidak berasas. Bertahun tahun program ini dijalankan. Segalanya terbuka baik dari pengumuman jumlah kutipan, asnaf, pembelian, pembungkusan dan pengedaran.

Soal orang nak berzakat lebih tidak menjadi isu. Saya sendiri membayar seperti biasa kepada pusat zakat dan dua kali ganda kpd program infaq ramadhan. Ditempat kami ada asnaf yg terlepas dr radar pusat zakat. Program ini biasanya menampal kebocoran. Kita tidak menyalahkan atau melemahkan pusat zakat. 


Ini adalah biasa bagi satu organisasi yang besar dan staff yang limited. Terlepas pandang itu satu perkara normal. Jadi dengan adanya kami, kelemahan itu dapat bersama kita tampung. Staff sukarela kami ada beratus ribu seluruh negara. 

PAS mungkin mengkritik tetapi juga membantu menampung kelemahan yang dikritik. Apa guna kita hanya mengkritik institusi zakat tetapi tiada sebarang usaha untuk turut sama memperkasa? Bukankah itu sebenarnya yang dituntut agama?

Soal resit, ia diperkenal atas nama formaliti. Dari segi hukum, tiada masalah bagi mereka yang ingin berzakat lebih melalui program infaq ramadhan. Boleh juga menderma bukan atas nama zakat.

Bagi yang mengadu domba dan memfitnah PAS, kami doakan hidayah. 


Mungkin anda tidak tahu namun seeloknya ambillah tahu dgn merajinkan diri bertanya pada sumber yg berintegriti. Wallahualam

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...