Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 16 Jun 2018

Tak Setuju Mahathir Pinjam 1 Trillion Dari Jepun, Ini Sebab-Sebabnya. - Khairul Azri.

Oleh : Khairul Azri

Transfer Hutang Negara 1 Trillion kepada Jepun.


1. Dibawah External Loan Act 1963, pinjaman asing telah dihadkan maksimum hanya kepada RM35 billion. Berdasarkan laporan terbaru BNM, jumlah hutang yang telah dibuat melalui pinjaman asing adalah sebanyak RM16.58 billion, jadi baki pinjaman asing yang masih lagi boleh dibuat adalah maksima sebanyak RM18.42 billion sahaja.

Jadi tak perlulah berangan nak rollover balance RM 1 Trillion.

2. Semenjak dari tahun 1969-2011, dari RMK-1 hinggalah RMK-9, jumlah pinjaman yen yang telah diberikan kepada Malaysia adalah sebanyak 75 kali dan kalau di tambah keseluruhan kumulatif pinjaman ini, ianya adalah berjumlah 923.811 Billion Yen yang kalau ditukar kepada ringgit berjumlah RM33.4 Billion.

44 tahun kita hanya meminjam RM33.4 billion, takkan tiba-tiba dalam setahun Jepun bermurah hati nak bagi kita pinjam sampai RM 1 Trillion sebab nak rollover hutang dalam negara?

3. Mengikut standard ODA, Malaysia dikategorikan sebgai "Upper Middle Income Country" aka negara berpendapatan sederhana atasan, dengan mengikut piawaian pinjaman ODA, kita akan dapat pinjaman dalam bentuk floating term aka "syarat apungan" yang berdasarkan LIBOR+basis point., contohnya kalau interest rate dia offer 0.7% dia akan tambah dengan LIBOR, jadilah LIBOR+0.7%, dan harus diingat bahawa kadar LIBOR ini tidak tetap, ianya bergantung kepada keadaan deposit semasa negara Jepun sepanjang tempoh pembayaran.

Makanya, sepanjang 40 tahun kita meminjam kita akan berdepan dengan satu keadaan diluar kawalan kita.

4. Tidak semua hutang negara itu kadar interestnya 6% hingga 7.5%, dan memang tidak dinafikan ada diantara terbitan sekuriti kerajaan malaysia (MGS) yang mencecah 8% yield bondnya/interest yang kerajaan kena bayar, tapi harus diingat terbitan tersebut adalah datangnya dari zaman financial krisis 1998 dulu, dan harus diketahui juga bahawa bon-bon tersebut kebanyakkannya akan mature/matang pada tahun ini. *thank god*

Selain MGS diatas, banyak juga hutang-hutang/bon-bon yang berada pada kadar 3.6% ada yang 3.8% dan interest yang dibayar dalam bentuk yield bond ini berubah-berubah bedasarkan basis point. Dan kalau mengikut purata interest/yield, "weighted average coupon" untuk kesemua terbitan seperti MGS dan GII adalah dalam jajaran 4.09% - 4.11% sahaja.

*MGS=Sekuriti kerajaan malaysia, GII= Terbitan pelaburan kerajaan*

Dan kalau kita nak buat kiraan pukal macamni, bukan kesemua 75 pinjaman dari ODA adalah pada kadar 0.75%.

FYI, ranging pinjaman yen yang kita dapat adalah dalam lingkungan 0.75%-5.75%, dan on average kadarnya adalah pada 3.3%, dan kalau mengikut standard hujahan ambil yang paling tinggi kita mentionlah jugak kadar pinjaman yen ODA semuanya 5.75%?

Tapi tak bijaklah pulak guna kaedah macamni kan. Jadi mohon ditinggalkan.

5. Selain kadar interest yang tidak tetap, kita kena tengok juga faktor exposure of exchange rate yang kita kena tempuhi bila kita buat pinjaman dalam matawang asing. Lagi-lagi bila kita bercakap mengenai Yen.

Kena tahu, banyak pelabur minat dengan Yen kerana ia dianggap sebagai matawang selamat aka 'safe heaven currency'. Sebutlah apa-apa crisis, bila financial market "batuk" or "demam",para pelabur akan lari secara berjemaah untuk mebeli Yen dan ini akan menyebabkan Yen meningkat, so bila yen meningkat, faham-faham sendirilah bahawa kos pembayaran semula akan meningkat.

Makanya, kita kena ambil kira juga risiko ini sebelum membuat pinjaman, sebab 'nyawa' kita sekarang dipegang oleh Bank Of Japan(BOJ).

Segala polisi yang dibuat seperti menaikkan kadar faedah/interest rate atau apa apa polisi yang effect watawang Yen akan mempengaruhi jumlah pembayaran balik hutang yen kita.

40 tahun pinjaman bukan sekejap sayang, dahla interest boleh berubah-berubah, forex exchange pun kita tak leh control..maka sekali lagi kita berada dalam keadaan luar kawalan.

6. 98% ataupun RM690.1 billion daripada keseluruhan RM705 bilion hutang Kerajaan sekarang adalah dalam matawang Ringgit.

Hanya 2% atau RM16.58 bilion dalam matawang asing. Daripada RM16.58 billion hutang dalam matawang asing, hanya RM5.2 bilion iaitu kurang daripada 0.73% daripada keseluruhan hutang kerajaan adalah dalam matawang Yen.

Dan lebih dari 60% pemilik hutang kerajaan(Bond subscriber) sekarang adalah terdiri dari institusi dari dalam negara seperti EPF, KWAP, TH, KHAZANAH, PNB, Local Bank, institusi insurans dll yang mana nak taknak kerajaan ada kawalan dalam badan badan ini.

7. Berdasarkan point pemilik hutang kerajaan diatas juga, kita kena ingat bahawa kalau kita buat pinjaman Yen dan tutup keseluruhan hutang kerajaan kita yakni bon-bon tersebut, ianya akan memberi kesan kepada dividen EPF kita,pencen pesara,insurans claim kita ataupun interest/hibah duit saving kita di dalam bank-bank yang mungkin melanggan bon-bon tersebut.

Sebab apa?

Kerana kesemua bon-bon ini ada maturity profile(tarikh luput la bahasa kita) and dia ada passive yield income, dan dari yield inilah institution yang pegang duit kita macam EPF,KWAP,PNB,TH,MARA,Insurans, bank, dll buat keuntungan dan bayar semula kepada kita.

Makanya, kalau kita pergi bayar semua hutang/bon ni semua, dah macamana institusi diatas nak bayar dividen,interest etc kat kita?

Dalam dok elok-elok institusi-institusi ni 'invest' duit kita dalam pelaburan selamat/low risk macam bon-bon diatas, dah satu kerja dia kena susun balik "strategic assets allocation" dia kena pergi invest tempat lain sebab pelaburan dah habis, sebab kita dah bayar balik segala pelaburan yang telah dibuat.

Dan lebih menarik, mungkin tak boleh pun kita nak repay hutang/interest bon-bon ni secara 'lump-sump', sebab MGS,GII dalam market ni bukanlah callable(*suka-suka boleh cancel), dia kena ada consent dari majority pemegang bonds.

So bukan suka-suka hati kita untuk membatalkan langganan bon/bond subscribtion mereka-mereka ni. Silap-silap kena bayar ganti rugi dah tambah lagi hutang.

Kesimpulannya, pada pendapat den yang hina ini, dengan mengekalkan hutang kerajaan dalam keadaan sekarang, ianya adalah 'a much safer bet' kalau nak dibandingkan dengan idea 'balance transfer' ataupun 'rollover' hutang seperti dalam gambar, dimana kita pergi pinjam yen untuk bayar hutang negara berjumlah RM705 billion..eh RM 1 Trillion, adalah atas hujah-hujah berikut:
 

📌 Ketidaktentuan dan tiada kawalan atas kadar faedah dan risiko kadar tukaran matawang yen

📌 Hutang kerajaan kita dalam bentuk matawang ringgit

📌 Pemilik majoriti hutang kerajaan kita datangnya dari insitusi yang kerajaan ada kawalan didalamnya

📌 Kesan negatif kepada strategical assets allocation fund-fund yang berkaitan dengan rakyat yang juga boleh mempengaruhi kadar dividen dan pendapatan rakyat itu sendiri.

📌 Dan mungkin tak viable pun based on sifat tidak callable hutang/bon berkenaan dan juga kekangan pinjaman matawang asing berpandukan akta pinjaman luaran 1963.

Sekian.

p/s: Kembali ke soalan pokok. Perlu ke tidak sebenarnya kita meminjam ni?

Rujukan:

1.
http://www.agc.gov.my/…/f…/Publications/LOM/EN/Act%20403.pdf

LAPORAN EKONOMI 2017/18 Kementerian Kewangan:Bab 4: KEWANGAN SEKTOR AWAM
http://www.treasury.gov.my/pdf/ekonomi/le/1718/bab4.pdf

http://www.theedgemarkets.com/…/counting-cost-malaysia%E2%8…

Fiscal Rules at a Glance, 1, March 2017
International Monetary Fund, Victor Lledó, Sungwook Yoon, Xiangming
Fang, Samba Mbaye, and Young Kim
http://www.imf.org/…/Fiscal%20Rules%20at%20a%20Glance%20-%2…

Economic and Financial Data for Malaysia, Central Government Debt - Bank Negara Malaysia
http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=statistic_nsdp

2. 3.
Mohd Huda, Mohd Ikbal. (2017). Yen Loans To Malaysia 1969‒2010: An Analysis. YOKOHAMA JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES. 21. 79-101.
https://umexpert.um.edu.my/…/publication/00001231_100290.pdf

https://www2.jica.go.jp/en/yen_loan/index.php/module/search…

https://www2.jica.go.jp/…/yen_loan/…/module/search/download…

https://www.jica.go.jp/…/c8h0vm0000aoex8o-att/2017_02_05.pdf

https://www.jica.go.jp/…/c8h0vm0000aoex8o-att/2017_02_01.pdf

4.
https://www.bpam.com.my/op/o4008.asp
http://www.bnm.gov.my/index.php?tpl=2014_govtsecuritiesyield

https://fast.bnm.gov.my/fastweb/public/MainPage.do

http://bondinfo.bnm.gov.my/

https://asianbondsonline.adb.org/malaysia.php

5.
https://www.dailyfx.com/…/Yen-Weakness-Remains-as-Japanese-…

https://www.reuters.com/…/japans-central-bank-trims-bond-pu…

https://www.investopedia.com/…/japanese-yen-what-fx-traders…

6,7.
Economic and Financial Data for Malaysia, Central Government Debt - Bank Negara Malaysia
http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=statistic_nsdp

Federal Government Domestic Debt: Classification by Holder
http://www.bnm.gov.my/index.php…

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...