Khamis, 16 Mac 2017

Eh, Kenapa Status Pengundi Saya Dibantah Oleh Ahli UMNO?? - Ini Apa Yang Patut Anda Tahu!

Kita tahu sejak beberapa minggu yang lepas ada ramai belia terutamanya dari kaum cina tampil ke hadapan berkongsikan cerita bagaimana status mereka sebagai pemilih yang berdaftar di SPR telah dibantah oleh individu tertentu.

Siapakah yang bantah?

Ya, sudah tentu kita tertanya-tanya siapakah mereka ini yang berperanan membantah status pengundi yang telah berdaftar di SPR.

Hasil semakan mendapati mereka ialah individu-individu yang membantah kelayakan pengundi-pengundi tertentu di kawasan- kawasan tertentu yang dipercayai;

- Kawasan yang dimenangi pembangkang
- Kawasan yang berkemungkinan pembangkang akan menang

Ya, bila kami sebut pengundi-pengundi tertentu ia bermaksud lebih dari seorang pengundi yang telah dibantah dan bila kami sebut kawasan-kawasan tertentu ianya lebih dari satu kawasan yang terlibat dalam proses bantahan tersebut.

Menurut info dari Friends Of Selangor, individu-individu yang membantah pengundi baru telah dikenalpasti. 

Mari kita lihat wajah jelita-cantik kacak yang suka membantah itu. 😉😉😉😉

Hi, nama saya Mohd Noor Radiman. Kerja saya membantah pengundi-pengundi baru yang berdaftar dengan SPR. Saya ahli UMNO Bahagian Kuala Langat ya. 


Hi semua, salam satu Malaysia, nama saya Zakaria Mohd Yusof. Saya ada kerja part-time sekarang menyahut seruan menteri untuk buat dua kerja bagi mencari duit tambahan. Kerja part time saya ialah membantah berpuluh-puluh nama pengundi yang baru berdaftar dengan SPR. Saya ini ahli UMNOnya Gombak ye.



Hai semua, saya satu-satunya bunga dalam kerja gila ini. Nama saya Norazimah Mahmud. Saya ialah Naib Ketua UMNO di Bahagian UMNO PJS. Saya akan bantah-bantah-bantah pengundi2 baru. Jadi tolong la berhati-hati dengan perangai gile saya neh ye.



Hai semua, nama saya Ahmad Murdani Parto. Saya neh bekas AJK Pemuda UMNO Bahagian Kapar. Saya ada hobi unik. Hobi saya menuduh pengundi baru sebagai pengundi hantu. Jadi kalau awak semua nak dituduh sebagai pengundi hantu oleh saya, rajin-rajinkanlah diri berdaftar sebagai pemilih dengan SPR ya.



Hi nama saya Anuar anaknya Mokthar. Saya ahli UMNO Petaling Jaya Selatan. Saya telah memalukan keluarga saya kerana asyik membantah pengundi baru secara beramai-ramai. Mohon jangan tiru perangai buruk saya neh ye.


Salam 1 Malaysia pada semua, nama saya Azaman Arshad. Saya ahli UMNO PJS. Walaupun dah tua saya tetap buruk perangai. Saya neh asyik membantah pengundi-pengundi baru kat Selangor neh. Nampak sangat saya cuba nak menang guna cara tipu. Mohon pembaca semua jangan tiru perangai buruk saya dan tolongla rahsiakan dari anak-anak saya. Malu dorang dapat abah macam saya neh. Tsk tsk tsk.


Menurut info yang kami kutip-kutip dari cilisos yang menulis kisah seorang pengundi dibantah;


Gambar Oleh CiliSos
1. Tahun lepas tersebar satu info yang mengatakan jika anda mahu mengundi pada Mac 2017, maka anda perlu mendaftar sebagai pemilih pada tahun ini juga.

2. Maka berlakunya pendaftaran pengundi baru yang sangat ramai bermula September 2016.

3. Salah seorang yang turut berdaftar sebagai pemilih ialah Ross Stephenson. Beliau telah mendaftar sebagai pemilih pada tahun lepas pada bulan September dan selepas menunggu beberapa bulan, beliau melakukan semakan di SPR dan mendapati pendaftaran beliau sebagai pengundi telah dibantah yang bermaksud status beliau sebagai pengundi yang layak telah diragui oleh SPR disebabkan bantahan yang dilakukan oleh individu tertentu.

Banyak kes seperti ini kata pegawai SPR.

4. Ketika melakukan semakan di SPR, mereka diberitahu memang banyak kes di mana pendaftaran pengundi baru dibantah.

5. Setiap pengundi baru yang telah berdaftar dengan SPR, datanya akan dikemaskini dan diprint-out untuk semakan orang awam dan sesiapa pun boleh melakukan bantahan jika meragui kelayakan satu-satu pengundi yang telah berdaftar sebagai pemilih..

Pameran Pendaftaran Pengundi Baru
Gambar Oleh CiliSos - Pameran Pendaftaran Pengundi Baru
6. Caranya mudah - dengan mengisi borang dan membayar rm10 kepada pihak SPR; maka SPR akan menghantar satu surat makluman kepada pengundi yang dibantah bahawanya mereka telah dibantah oleh sekian-sekian individu, dan untuk itu pengundi yang dibantah sila hadir ke pejabat bagi melawan bantahan tersebut. 

7. Dalam surat makluman juga ada dinyatakan kenapa sekian-sekian pemilih dibantah berserta sebabnya dan pemilih perlu membawa dokumen sokongan bagi membuktikan beliau 'sah dan layak' sebagai pengundi. Jika tidak respon kepada surat dengan hadir ke pejabat, maka pendaftarannya sebagai pengundi baru terbatal yang mana beliau tidak akan boleh mengundi pada PRU yang akan datang.

8. Dan jika pengundi baru menang kes ketika sesi pendengaran di antara pengundi baru, individu yang membantah dan pegawai SPR maka pengundi baru boleh menuntut bayaran pampasan sebanyak rm100 dari individu yang membantah. Oleh itu, jika anda di antara mereka-mereka yang dibantah kelayakan sebagai pengundi baru, jangan lupa tuntut bayaran rm100 anda dari individu yang membantah. Jangan lepaskan mereka hokayy kerana mereka menyusahkan anda. 😁😁😁😁😁

Dalam pada itu, kami akan kongsikan beberapa maklumat terbaru berkaitan SPR.


i) Masih ingat apa yang kami pernah tulis : 136,272 pengundi hilang secara misteri?

Ini ada update terbaru tentang kes itu. Pada 9 March lepas, mahkamah telah menolak permohonan kerajaan negeri Selangor bagi memanggil pengerusi SPR Datuk Seri Hashim Abdullah ke mahkamah bagi menjawab kenapa 136,272 pengundi Selangor dihilangkan dari database SPR.

Menurut Hakim Azizul Azmi Adnan tujuan memanggil pengerusi SPR ke mahkamah tidak akan dapat menjawab tuntutan kerajaan negeri Selangor kerana rekod SPR hanya ada maklumat berkaitan lokalti pengundi dan bukannya alamat jadi tak dapat la nak jawab persoalan-persoalan tu. Pelik bin ajaib. Kenapa hakim pula tolong jawab kan.. 
😕😕😕


ii) DAP Selangor pada 10 Mac lepas mempersoalkan SPR berikutan kegagalan SPR sediakan borang untuk proses pendaftaran pengundi baru di Selangor. Naib Pengerusi DAP Selangor, Hannah Yeoh berkata JKKK Kampung Pasir Kerling telah meminta 1,000 borang dari SPR untuk tujuan pendaftaran pengundi baru tetapi mereka hanya dapat 100 borang je. Malahan SPR enggan bekerjasama dengan DAP untuk tujuan pendaftaran pengundi baru sehingga DAP terpaksa batalkan beberapa program. SPR juga enggan melantik Penolong Pendaftar Pemilih di kalangan DAP.



Baca : Awas, pengundi baru - taktik untuk mengenakan kamu!

Baca : 8,000 pengundi ditukarkan tanpa notis - eh boleh pula macam tu?

Tolong macam mana nak selamatkan diri dari penipuan ini!!!

Semak kelayakan anda di website SPR. Buka website SPR disini ==> http://daftarj.spr.gov.my/DAFTARJ/ 

Jika anda pengundi yang dibantah, hilang, diragui, ada maklumat yang tak tepat, tolong verify dengan SPR terlebih dahulu dan selepas dapat butiran lanjut boleh maklum kepada BERSIH 2.0 untuk proses kenalpasti masalah dan penyelesaian.

Jika tiada sebarang masalah dengan pendaftaran anda sebagai pengundi, tolong buat pilihan yang bijak ketika memangkah ya. Jangan undi Barang Naik hokay. 😏😏😏😏

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...