Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 3 November 2016

Khidmat Pembantu Rumah & Tukang Masak Mahathir Ditamatkan Kontrak, Netizens Sindir Mahathir Mampu Bayar Kerana Kaya-Raya.

Sebelum ini blogger A.Kadir Jasin (bekas ketua pengarang NSTP) ada menulis betapa kasihannya Mahathir yang kini terpaksa membayar sendiri perkhidmatan sewa pesawat peribadi untuk terbang ke sana sini.

Baca : Luahan Sedih, Mahathir Perlu Bayar Sewa Sendiri Untuk Naik Pesawat Peribadi.

Dan beberapa hari lepas, admin SSTDM ada berkongsikan satu cerita yang tak kurang 'sedihnya' dari kisah di atas.


Khidmat tukang masak dan pembantu rumah Tun Mahathir yang disediakan secara lantikan kontrak oleh kerajaan telah pun ditamatkan.

Ini berkemungkinan berkait-rapat dengan tindakan Mahathir yang terlalu lantang mengkritik pentadbiran Najib. Tambahan pula, Mahathir kini berada dalam parti pembangkang. Oleh kerana itu dipercayai tindakan tersebut telah mendorong kepada kerajaan untuk menghentikan secara berperingkat keistimewaan demi keistimewaan yang diberikan kepada Mahathir selaku bekas pemimpin negara kerana Tun Mahathir kini tidak lagi bersama dengan dasar-dasar kerajaan sedia ada.

Ketika dikongsikan kisah berkenaan, kebanyakan penyokong Mahathir berasa simpati dengan perkara tersebut namun ada juga yang tampil memberikan respon yang sebaliknya.

Seperti ini ;


Dan juga ini ;


Dan ini juga ;


Malahan ini ; 


Tak perlu berdrama. Penamatan khidmat tukang masak dan pembantu rumah hanyalah halangan kecil yang dilalui Mahathir. Rakyat lalui lebih teruk dari itu selama ini. Mahathir pula lebih dari mampu untuk bayar khidmat mereka tanpa banyak bunyi.

Ketika zaman Mahathir memerintah, SAR dihalang dari menerima peruntukan sehingga ada yang terpaksa ditutup.

Masih ingat?

Polisi yang memaksa rakyat untuk membayar kereta-kereta (kerana cukai) mahal semata-mata nak lindungi industri automobil tempatan. Ini pun dasar Mahathir. Dan berlambak-lambak lagi polisi-polisi yang tak mesra kepada rakyat dilaksanakan Mahathir.

Bagaimana?

Rasa perit?
Sedih?
Marah?
Sakit ahti?
Kecewa?

Itulah yang dirasai oleh rakyat apabila mereka dibuang sekolah, dibuang universiti, ditahan dalam ISA, dipenjarakan, dinafikan hak bersuara dan pelbagai lagi yang dilalui semata-mata mengkritik kepimpinan Mahathir Mohamed.

Lupa?

Najib dan Mahathir hanya berbeza nama dan rupa. Tetapi apabila kuasa ada ditangan mereka, mereka adalah kembar seiras dari segi perangai dan kelakuan.

Apa yang kita dapat. Adalah apa yang kita pernah buat. Tepuk dada. Apakah tiada satu pun rakyat yang terseksa di bawah pentadbiran Mahathir? Jangan nak berdrama sangat tentang penamatan khidmat tukang masak dan pembantu rumah. Sedangkan Mahathir ada kemampuan nak bayar sewa kos jet sendiri. Dia berhak terima kelebihan kerana dia PM 22 tahun yang paling berjaya? Siapa kata? Apa kayu pengukur yang digunakan untuk buktikan dia menjalankan tanggungjawab dengan effisen? Penyokong2 dia? Pujian ke atas diri sendiri? Yang patut bercakap tentang ini ialah rakyat. Kita adalah penanda aras. Kita yang patut bagi 'report card' atas prestasi Mahathir. Bukan main pandai2 karang berdasarkan kepada pemikiran sendiri. 

Sebenarnya. Walaupun manusia berubah. Walaupun manusia patut diberi peluang kedua. Walaupun manusia patut diraikan apabila mereka bertaubat. Walaupun manusia patut menerima secara terbuka apabila seseorang insaf. Bukanlah bermaksud dia boleh lari dari kesalahan2 silam. Setiap dari kita perlu bertanggungjawab dengan apa yang pernah kita buat. Jalani hukuman atas kesalahan lampau. Ini je cara untuk cuci dosa Mahathir. Menjadi pembangkang bukan bermaksud Mahathir ialah kain putih bebas dari noda. Kerana pembangkang pun haprak dua kali lima. Dan seperti biasa. Gajah sama gajah bergaduh, pelanduk tersepit ditengah-tengah. Gajah ialah ahli politik. Pelanduk ialah penyokong2 ahli2 politik. Kami yang kecil bagai semut, maaf cakap dah lari laju2 kerana menjadi pemerhati suatu kebodohan lebih baik dari terlibat dalam kebodohan itu sendiri. Ekekekek. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...