Rabu, 19 Oktober 2016

ATGNA Kata Wajib Sokong BERSIH? Ini Perkara Sebenarnya Yang Disembunyikan Husam.

Husam kuasa 10 neh dah lama aku perati perangai dia. Dia ada satu sikap yang kejap-kejap akan memetik nama ATGNA. Nak dapatkan sokongan isu A, dia petik ATGNA. Nak dapatkan sokongan isu B petik lagi nama ATGNA. Nak dapatkan sokongan isu C, eh petik lagi nama ATGNA. 

Sebenarnya tak salah juga petik-petik nama neh. Tetapi kalau dah terlalu memetik sangat, sampai kita nampak eh dia neh tak mampu nak hidup dengan hujah dan kemampuan sendiri ke sampai kejap-kejap petik ATGNA?

Mane kredibliti dia. Adakah dia terlalu cikai sangat sampai tak yakin mampu menarik sokongan orang ramai terhadap dirinya? Sebab tu petik-petik ATGNA. Dengan harapan penyokong2 ATGNA akan menyokong dirinya. Ini la yang aku fikir. 

Baru-baru neh, satu daripada 10 Husam, telah mengatakan dalam satu ceramah bahawanya ATGNA ketika hidup mengatakan 'wajib turun BERSIH'.  Secara spesifiknya dia menyebut bahawanya PAS perlu menyokong/menyertai BERSIH 5 (rujukan) seperti kehendak ATGNA.

Wajib = mesti = turun BERSIH.

Kenyataan itu dibuat Husam bagi tujuan meraih sokongan. Sesiapa sahaja boleh nampak permainan propaganda Husam disitu.

Kenyataan itu juga membayangkan seolah2 ATGNA memestikan setiap ahli PAS perlu turun BERSIH.

Come on la Husam. Tanya soalan ini pada diri kau dulu.

ADAKAH SETIAP PEMIMPIN PEMBANGKANG itu turun BERSIH?

Adakah ATGNA turun BERSIH ketika hayatnya?

Kenyataan Husam neh sama macam kenyataan Mahathir yang nak bagi royalti ke Kelantan andai pembangkang menang sedangkan dia la yang menyebabkan royalti tersekat!

Ahli politik yang bersikap begini aku cukup takut. Tak dapat baca apa yang dia fikir. Apa permainan dia sebenarnya. Adakah dia benar-benar mahu membantu rakyat. Adakah dia sebenarnya sedang mempergunakan kita untuk mencapai kepentingan peribadi dia? Apa dia nak dengan kita. Kadang nampak menyakinkan. Nampak macam bagus. Nampak macam boleh percaya. Kadang nampak bermuka-muka. Suka propaganda. Wayang je lebih. Kita walaupun suka wayang kita tahu juga matlamat kita apa. Kita tahu walau macam mana kita nak wayang pun kita mesti pastikan tahapnya jangan sampai memperdayakan rakyat. Ini kita punya wayang. Dia punya wayang kita tatau mulanya jauh sekali limitnya. Aku harap Husam kuasa 10 selepas ini kalau boleh berhenti main petik-petik nama ATGNA. Mulai sekarang act like a boss. Saya Husam Musa kuasa TEN menyeru rakyat turun BERSIH, wajib bagi rakyat turun BERSIH kerana apa? Kerana saya yang kata. Yakin pada diri dan kemampuan anda. 

Pun begitu, aku taknak turun BERSIH 5. ATGNA kata wajib ke tak kata wajib ke aku tetap takan turun. Yang nak turun, raikan. Hak mereka melawan. Ini negara demokrasi. Berhak sokong berhak bantah terserah atas pemikiran masing-masing. Paksaan bukan pilihan.

Dan yang sebenarnya apa yang dikatakan oleh ATGNA suatu ketika dahulu adalah kerana merujuk pada keadaan ini ;

 
So keputusan parti.

BERSIH 3 pada ketika pembangkang belum berpecah dan bergaduh sesama sendiri. Keadaan yang berbeza dari BERSIH 4. Dan kini BERSIH 5.

Oleh kerana keadaan telah berubah, pemikiran dan arahan juga boleh berubah. Atas faktor terpengaruh dengan keadaan semasa.

Pemimpin PAN pun dulunya PAS. Tetapi kini PAN. Dah berubah pemikiran disebabkan perubahan keadaan. So korang pun berubah, maka apa hujah yang Husam ada andaikata ATGNA ketika ini jika masih hidup akan lantang mengatakan PAS wajib turun BERSIH 5? Kau pun dah jadi PAN kan Husam woi. 

Pendapat aku secara peribadi. PAN perlukan konsistensi. Kadang2 kelakuan mereka tak sama seperti percakapan mereka. Kau kata PAS bukan apa-apa sebagai pembangkang (dah UG dengan UMNO). Tetapi dalam masa yang sama bila mereka tak sokong satu2 benda tu kau sindir-sindir bagai. Kenapa tak sokong la. Teruknya dia tak sokong. ATGNA kata wajib turun la. Kau dah kenapa. Dia bukan geng kau lagi. Dia nak sokong atau taknak sokong dia punya pasal la. Mengharap pula sokongan ahli parti lama. Tak faham aku.

Lepas tu kat media potpetpotpet yang pembangkang perlu 1 lawan 1. PAS perlu bertolenrasi apa apa dengan PAN, pembahagian kerusi blablanla.. 

Tetapi dalam waktu sama mengatakan PAS bukan sebahagian dari PH.

Dan kalau bukan kawan kau, lantak PAS la nak tolerate ke taknak. Bila PAS tolerate dengan kau, PAS anggap PAN kawan. PAN bila mahu PAS tolerate, PAN mahu PAS anggap dia kawan. Tetapi macam mana nak berkawan jika korang gunakan media serang sesama sendiri. Itu tak masuk lagi penyokong2 PAN. Kutuk2 Hadi tapi nak desak PAS berkompromi bab kerusi. Kalau orang datang rumah kau, curi harta benda, lepas tu dia cakap, hah aku sebagai pencuri aku nak tuan rumah berkompromi bab pemilikan rumah neh dengan aku. Kau separuh aku separuh, oke tak?

Memang la tak oke kan. Macam tu la PAS rasa. Oleh kerana PAN parti baru, mengalah lah. Time kalah teruk reti nak cakap kami parti baru. So time nak membahagi kerusi untuk 1 lawan 1 pun mengalah la juga kerana kamu tu parti baru. Mengalah sampai boleh dapat persefahaman 1 lawan 1. Berhenti juga hentam PAS di media massa kalau nak mencapai satu persefahaman. Kalau tak boleh buat ini, redha je la kalau PAS dan PAN tak mampu capai titik kerjasama. Redha juga la kalau korang pembangkang kalah teruk. Dan terpaksa la rakyat ikut redha sama kerana ada pembangkang yang bangang macam korang. Simple kan. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...