Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 21 Oktober 2016

Dituduh Sandiwara, Pembangkang Keluar Dewan Beramai2, La Terasa Ka? - Sembang #Bajet2017


Pembangkang sentiasa ada alasan. Kenapa dorang masuk dewan. Kenapa dorang keluar dewan. Kenapa dorang ponteng dewan. Alasan. Alasan. Alasan.

Dorang punya alasan. Boleh dipersetankan. Rakyat undi bukan nak dengar alasan atau terima tengok propganda mereka.

Yang kita tahu. Ko ahli parlimen. Buat cara ahli parlimen.
Ko adun. Buat cara adun.
Wayang korang neh dah over sangat.
Dah masuk tahap meluat.

Tengok Wan Azizah. Lemah jiwa aku. Ketua Pembangkang paling lemah. Senang gila kena pijak. Jangan kata orang luar. Parti sendiri pun tak hormat. Azmin macam boss. Wan Azizah neh macam alat perhiasan buat pelengkap barang ja. Bukan kerana dia wanita. Seperti juga lelaki. Menjadi ahli politik atau leader kena ada ketokohan, pengalaman, gaya, ketegasan dan intergriti. Tak payah nak up2 sangat la. Benda takde aura tetapla takde aura. Cakap terus terang ja. Main dengan kipas pandai la kot.

Apa pun aku percaya tahun depan PRU. Dalam bajet Najib tadi. Ada bahas isu ;

1. Elaun siak, bilal, naik.

2. Kawasan kampung diberikan penekanan.

3. Elaun JKKK naik.

4. Lampu baru, jambatan baru, repair rumah.

5. Sekolah tahfiz terima dana

6. Brim naik 1200 terus

7. Focus Sabah, Sarawak.

Najib tackle mood orang melayu.
Najib tackle mood Sabahan, Sarawakian.
Bajet 2017 ialah bajet kempen PRU.
PTPTN pun ada rebate.

Dalam belanjawan PH pula. Aku baca dorang minta naikkan riba PTPTN. Aku baca review ekonomis kat Telegram tadi. Ini klu BN guna modal, mampus la korang pembangkang. Dengan gagal settle masalah dalaman within sesama parti, within parti2 komponen, gagal settle masalah dgn pas, gagal nak 1 lawan 1. Lagi nak buat belanjawan yang makan diri. Kenapa tak konsisten dgn free education? Uturn neh penyakit berjangkit politician ke apa. Choii.


-----------------------

  Ini tujuan pembangkang keluar. (Lihat video disini).

1. Bengang kena sindir sebagai sandiwara.

2. Bajet2017 tak realistik.

3. Oleh itu perlu keluar untuk tunjuk perasaan (tak puas hati pada pembentangan bajet). Main placard. Siapa MO1.

----

Untuk perkara pertama. Kalau rasa tersindir memang cepat terasa. Sandiwara tu memang ya pula. Korang partisan semuanya kaki sandiwara. Tak payah wayang tunjuk lakon suci. Propaganda sampah.

Yang kedua. Bajet PAS (Dokumen Hijau), PH dan Najib. Bagi aku untuk hurai realistik ke tak, aku suka nak banding dengan cara baca, faham dan analisa. Yang neh aku taknak komen. Aku reserve bila aku dah tahu segala fakta, aku kemuka pandangan aku.

Yang ketiga. Suka aku nak imbas kembali. Ketika habis PRU ke 13. Yang pembangkang kata Najib main tipu. BN menang dengan cara salah. Pembangkang pada ketika itu menegaskan mereka perlu masuk dewan dan melawan dalam parlimen. Ini respon pembangkang bila penyokong kata takyahla masuk dewan angkat sumpah. Kita lawan satu kali sekali harung bagi habis semua. Dah BN menang tipu kan. Rakyat plak semangat nak memberontak. Revolusi kononnya. 

Habis tu kenapa tak buat je seperti mana yang dikatakan. Ini kejap2 keluar buat perangai monyet buat apa. Bila kita ajak melawan, taknak. Sombong. Menolak. Beralasan. Sekarang kau semua sendiri sikit2 keluar dewan. Memberontak. Pirahh mabuk. Berlagak. Ego nak mampos. Orang bagi idea tolak mentah2. Last2 kau juga keluar dewan. Sebab tak boleh melawan dalam dewan. Kekangan peraturan dan macam2. Nampak? Kebodohan ialah, bila kau sombong tak bertempat. Kau tak raikan emosi rakyat. Sekarang apa yang kau ludah, kau telan. Aku suka nak mengajar parti2 politik neh untuk dorang mengenal realiti. Rakyat juga akan melalui proses kematangan. Akan sampai satu tahap, kau dan BN tidak akan mampu lagi memperbodohkan marhaen.

--------

Aku dapat tahu. Pembangkang keluar dewan sebab nak solat asar. Namun selepas itu. Ada yang kantoikan mereka sedang mengopi.

----------




1. Dia bagi BRIM sebab nak bantu keluarga susah.

2. Lepas tu dia suruh guna buat beli kereta. Tambah hutang. Keluarga susah = tambah hutang? Ehh bukan kau ke yang suruh kawal perbelanjaan, mulai makan ikut kemampuan diri kat Parlimen tadi?

3. Menteri kewangan apa neh? Cepat sangat lupa.

4. Dah la bayar BRIM ansur-ansur.

5. Sembang macam 1,200 tu 12,000 ja.

Choiiiii.

--------- 

Ada beberapa kepincangan dalam bajet Najib yang mana aku boleh pertikaikan ketika ini. Pertama. Najib sebut subsidi bersasar. Tapi dia tak sentuh langsung bab janji2 kerajaan yang mahu laksanakan sistem subsidi bersasar bagi petrol ketika mahsuhkan subsidi tersebut pada akhir tahun 2015. Mana dia pelannya? Kenapa tak bentang? Ada tak bahas bab peruntukan beras untuk famili miskin? Aku dengar dari awal memang takde. So sistem itu masih akan diteruskan ke tidak pada tahun depan walaupun dah 2 kali tangguh pada tahun ini. 

Kedua. Tak dengar Najib sebut yang topup akan bebas GST. Tahun 2016, kita tak bayar GST untuk prepaid kerana pengecualian GST. Bukan kerana prepaid termasuk dalam kategori GST berkadar sifar. 

Ketiga. Peruntukan pendidikan bagi universiti-universiti awam menyaksikan 'budget cut' untuk kali kedua (dua tahun berturut-turut). So Najib indirectly membayangkan yang government has no money. You no money you pulangkanlah panda itu. Banyak lagi benda2 tak penting lain yang kau boleh potong. Jangan kacau pendidikan punya dana. 

Keempat. My Beautiful Home. Skim baru katanya. Aku tengok sebijik rebranding dari program Rumah Mesra Rakyat under SPNB. Aku tak pasti lagi keistimewaan rebranding neh apa dia tapi aku nak bagitau ianya tak membantu golongan berpendapatan rendah yang tak memiliki tanah untuk memiliki rumah.  Untuk usul-usul lain, bahas lain. Tu pun kalau aku rajin. Nak menulis. Hehehe.

----

Oleh Faisal Ahmad.

Aku ingat lagi aku bertekak dan tegang-tegang urat ngan Mat Sabu. Points yang kitorang bergaduh tu, sama saja aku rasa dan masih relevan macam diorang gaduh kat Parlimen tadi.

Antara points tu, "kenapa pembangkang buat benda yang bercanggah dengan idea yang mereka imani sendiri? Ini tidak akan berjaya!".

Yani yadi yada Mat Sabu balas.

Hari ni, pembangkang keluar ramai-ramai dari Parlimen.

Untuk apa gimik bodoh camni? Aku terang-terang menolak politik berparlimen ini, tapi aku tau, untuk orang yang imani politik berparlimen, kau mestilah ikut cara berpolitik berparlimen. Apa yang kau dapat dengan angkat poster "siapa MO1"? Bodoh-bodoh pun si Trump pun, dia tak angkatnya poster maki Clinton.

Tak der nye gimik-gimik murahan.

Lepas tu, pembangkang2 ni keluar ramai-ramai sebab kononnya dah ade transcript. Apa bezanya diorang ngan kita kalau alasan begitu? Download je nanti. Semua orang ade. At least duduk la dulu. Buruknya "anarkis" pada mata Mat Sabu, dia duduk dengar kritikan Mat Sabu depan-depan sampai habis dan lawan kemudiannya. Ini tak, duduk dengar pun tak, nanti ramai-ramai time nak lawan nanti, baru lah nak duduk? Baik jadi YB Marang, ponteng terus dia.

Point aku adalah, imani idea-idea yang kita percaya betul-betul. Bukan sekerat-sekerat.

Nak demo protes, demo betul-betul. Nak politik berparlimen, politik berparlimen betul-betul (walaupun banyak kelemahannya).


Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...