Rabu, 6 Januari 2016

Ikan Mati Tiada Kaitan Dengan 'Fenomena' Laut Merah, Ianya Bukan Perkara Pelik - Perikanan Pahang.

Owh ye ke?

Boleh percaya ke kenyataan tersebut?  Mungkin kah ikan-ikan itu tidak mati sebaliknya tidur aje sebab penat buat dua, tiga kerja sehari sepertimana saranan Ahmad Maslan baru-baru neh?
 
Keh Keh Keh

Laporan dari NST ;

A week after the "red sea" phenomenon at Balok beach here, nearby villagers were in for another shock today when they found hundreds of dead fish floating in Sungai Tonggak near Gebeng. However, State fishery authorities claim that initial tests revealed the cause of the dead fish most likely had nothing to do with the recent phenomenon.


Rujukan : http://www.nst.com.my/news/2016/01/120643/balok-dead-fish-nothing-unusual-pahang-state-fisheries-director

Baca pendapat kat bawah neh pula ;

CSI ikan mati - Feedback ini dari Geng Memancing dan Pakar Marine......
Ikan2 ini terdiri dari species belanak dan andeng. Ada dlm 200 kg kesemuanya. Dan di dapati mati dlm 3 hingga 4 km dari muara sungai tonggak.
Menariknya ikan2 ini mati bukan di dalam kawasan natural habitat mereka. Ikan2 spesis ini selalunya berada di persisiran pantai dan muara sungai. Akan tetapi mereka mati di tempat air yg tawar.
Waktu kejadian berpandukan kpd kesegaran ikan sewaktu dijumpai mungkin di tengah mlm atau awal pagi waktu air pasang.
Apabila di terbalikkan keluar air merah bauxite dari mulut ikan berkemungkinan dari insang ikan.
Persoalan yg belum terjawab ..

Mengapa ikan2 ini lari dari kawasan biasa mereka naik ke kawasan air tawar? (Ujian keatas air sungai menunjukkan PH tidak acidic)
Soalan seterusnya.. Apakah yg membunuh mereka? 
 
Adakah sisa buangan industri yg di buang kedlm sungai di tengah mlm waktu air pasang yg tidak dirawat secara baik atau
Mungkinkah ikan2 tersebut tidak boleh bernafas di pantai akibat sedimentasi bauxite didasar pantai selepas fenomena laut merah minggu lalu? Tidak mustahil kerana ikan ini makan didasar laut di persisiran pantai .....Lantas mereka lari ke hulu sungai yg kurang tercemar berbanding sungai2 lain yg amat tercemar??
Apa pun .. Sampel ikan akan di analisa
Rujukan : sumber
---------------
So, perkara biasa ke ikan-ikan neh terpaksa mati beramai-ramai? Jauh dari habitat asal pula tu? Bila tekan keluar sisa bauksit?
Tak pelik ek? Tiada kaitan dengan fenomena la sangat laut merah tu?
Bila hidupan laut terpaksa mati dek pencemaran, ianya sesuatu yang tak perlu dibimbangkan ke? Kita tak perlukan hidupan laut ke macam mana? Macam mana ar kau jadi Perikanan Pahang.. kot ye pun nyawa ikan takde nilai pada diri kau at least tunjukkan la sikit sikap prihatin sebab benda-benda macam neh di bawah seliaan dan kawalan kau.. suka tak suka nyawa-nyawa hidupan laut yang terancam secara tiba-tiba neh sepatutnya menjadi sesuatu yang kau peduli dan kaji dengan teliti sebelum main keluar je kenyataan penafian. Ye ye dah menjalani ujian.. tah citer betul.. tah citer bohong..

KAH KAH KAH

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...