Isnin, 23 Februari 2015

Bayar Tol Satu Jihad - Penjelasan Isu.

Dalam sehari dua neh kita melihat di laman sosial viral satu keratan akhbar yang melaporkan kenyataan seseorang yang mengatakan 'bayar tol satu jihad' di Malaysia.

Berikut adalah keratan akhbar yang dimaksudkan ;


Apakah yang sebenarnya telah berlaku?

Hasil googling, aku mendapati sememangnya keratan akhbar itu benar. Namun kenyataan di atas ialah satu kenyataan yang dikeluarkan pada tahun 2007. Ia disiarkan menerusi akhbar Harian Metro.

Baca ;



OoOoooOOoo..

Orang yang jaga UNIVERSITI yang keluarkan kenyataan 'bayar tol satu jihad' rupanya. Ini berlaku kerana mahu menghalalkan penambahan tol di Malaysia.

Ini sumber rujukan perbincangan mengenai bayar tol satu jihad pada tahun 2007. 

Kat situ korang boleh godek2 perangai orang2 UMNO yang bodoh ketika mempertahankan kenyataan ;

- Bayar tol 1 jihad

- Islam Hadhari

Sekarang orang2 yang sama tengah merepek tentang Islam Wasatiyyah plak. Memang sepesen je perangai dorang agaknya walaupun dah bertahun2. Tak berubah2. Dulu bodoh, dan sekarang pun masih bodoh. Tak beragak nak belajar dari pengalaman hidup. Pesen selamanya bodoh kot.

KAH KAH KAH

And. Bila melihat patern bahawa orang2 yang dok tadbir U, yang dok kawal-selia U, digunakan oleh kerajaan untuk mempertahankan tindakan-tindakan mereka maka ketahui la kita bahawa peranan pensyarah2 kita di U samada kerajaan ataupun swasta sebenarnya tak semestinya mereka neh benar2 mahu mengajar dan mendidik kita dengan ikhlas atas nama landasan ilmu. Ada juga di kalangan mereka yang kerjanya membodek dan menjilat seseorang atas nama mendapatkan sesuatu. Yang neh kita kena jaga2 la sikit.

And bila aku google2 nama Khairi Husin tue, aku dapati ada satu fb. Yang mana ada gambar dia. Ada pula aktiviti dia menyokong UMNO. Dan terlibat dalam perjuangan mempertahankan kalimah Allah bersama geng2 UMNO.

Maka. Memang sah la. Dari HADHARI ke WASATIYYAH.

Nak share link fb tue plak macam ragu2 sikit walaupun 99% aku yakin itu orangnya berdasarkan kerjaya yang ditunjukkan menerusi fb.

Cuma. Cukupla korang tahu. Siapakah individu bangang yang mengeluarkan kenyataan di atas dan apa pula kaitannya dengan UMNO dan kerajaan pada ketika itu. Memang jenis memperdagangkan ilmu. Tak fikir ke kalau anak cucu baca apa yang dorang akan katakan tentang diri kita. Tak mungkin manusia yang waras sanggup mengatakan membayar tol merupakan satu jihad apatah lagi jalan2 jihad itu pula dirintis oleh Samy Vellu. Bapak gila celaru woi.

Bayar tol sebenarnya bukan satu jihad.
Bayar tol sebenarnya satu bentuk perniagaan.
Kerajaan dapat untung. Konsesi dapat untung. Kroni dapat untung.
Rakyat plak dapat bayar tol bertahun2 dan jika kadar tol tak dinaikkan maka rakyat kena bayar pampasan lagi. Jihad la sangat.
Jadi jujur dengan diri sendiri dan ilmu yang kita ada.
Jangan dok merepek berlakon suci mempertahankan kalimah Allah konon bagainya.
Tapi dalam masa yang sama sanggup memperdayakan elemen2 Islam bagi mendapatkan simpati dan sokongan politik terhadap parti yang kita sokong.

Satu jek aku nak tanya. Jika bayar tol merupakan satu jihad kepada orang Islam, apa kejadahnya orang2 bukan Islam pun dipaksa sama untuk berjihad setannnnnn..

KAH KAH KAH

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...