Selasa, 20 Januari 2015

PLKN Ditangguhkan Pada Tahun 2015 - Lebih Baik Batalkan Terus Saja PLKN Itu Najib.

Batalkan terus. Jangan hanya pada tahun 2015 bahkan batalkan terus PLKN itu. Kalau nak buat, buat macam Korea Selatan dan Singapore. Daripada buat PLKN lebih baik kau serap anak2 muda lelaki ke dalam kem tentera dan askar agar mereka belajar tentang keselamatan negara dan menyemai semangat juang supaya kelak nantinya bila negara diancam peperangan mereka tak la bodoh dan bangang sangat dalam bab pertahanan negara.

Setahun sudah cukup memandangkan kita ada jumlah rakyat yang banyak.

Itu kalau nak buat la.

Dalam pengumuman Najib tentang penstrukturan semula bajet bagi tahun 2015 ada beberapa perkara yang perlu kita fahamkan serba sedikit ;

- Kejatuhan harga minyak = mengurangkan jumlah perolehan negara

- Kejatuhan nilai ringgit = yang dipengaruhi oleh kejatuhan harga minyak

- Pendapatan boleh diraih oleh negara berkurangan menyebabkan kerajaan perlu susun semula unjuran bajet bagi tahun 2015

- Harga minyak dunia akan terus susut sehingga ke paras USD 55 setong itu unjuran oleh penganalisis ekonomi

- Kerajaan akan tetap laksanakan GST memandangkan pendapatan boleh raih melalui penjualan minyak (PETRONAS) susut

- Jaminan Najib keadaan ekonomi negara bukan berada pada tahap krisis cuma Malaysia mengambil langkah berjaga-jaga sebagai persediaan

- Perbezaan matawang ringgit berbanding dollar sebenarnya merupakan satu kerugian kerana kita membeli minyak (import) menggunakan USD. Semakin jatuh nilai duit kita maka semakin mahal pula harga minyak yang kita beli.

Yang neh Ahmad Maslan tak fikir kot. Itu yang dia kata kejatuhan nilai ringgit harus dipandang dari aspek positive. Positive waklu. 

Di twitter tadi, Najib ada ulas. Dia tulis begini ;



Apa maksudnya meluaskan asas percukaian GST dan bagaimana ini boleh menyebabkan pertambahan perolehan cukai GST sehingga 1billion banyaknya?

Ini yang aku dok fikir2. Aku tak faham sangat point 'meluaskan asas percukaian'. Nampak macam meluaskan lagi jaringan kutipan GST je. Aku rasa la.

Dengan penangguhan PLKN pada tahun 2015, kerajaan dijangka dapat menjimatkan 400j setahun.

Selain dari PLKN perlu dibatalkan terus bukan tangguh tak yah susah2 kaji, Najib juga patut ;

- Kaji semula peranan PERMATA dan bagaimana dana2 yang disalurkan kepada PERMATA sebenarnya dimanfaatkan sepenuhnya seperti yang dimatlamatkan ;

- Berhentikan semua penasihat2 KHAS PM. Rais Yatim, Shahrizat, Samy Vellu dengan bayaran elaun yang tak mendatangkan hasil kepada negara. Itu pun dah dapat jimat banyak.

- Semua menteri2 tidak lagi diberikan elaun perjalanan khas ke luar negara atau dalam negeri. Nak p mana2 gunakan kenderaan awam aje. Jangan gunakan kenderaan khas atau pesawat khas. Jimat banyak gak kat situ.

- Tangguhkan kenaikan gaji ahli parlimen. Korang semua kaki ponteng. Toksah menyemak nak naik gaji la wei.

- Projek2 yang tak mendatangkan hasil, tidak memberikan keuntungan dan manfaat kepada negara dan rakyat perlu dibatalkan terus. 

- Batalkan perjanjian IPP. Situ dah dapat jimat banyak.

- Sila tekan pemaju perumahan yang suka bina rumah kaya dan mewah kaw2. Lagi mewah rumah yang mereka jual lagi banyak cukai yang kau tekan. Biar tergolek dog pemaju2 perumahan sehingga mereka rasa malas nak bina rumah mahal2 better bina dan jual rumah kos rendah dan kos serdahana.

Apa2 pun ini satu kemenangan untuk rakyat yang anti PLKN macam aku.

Mula2 tangguh. Lama2 batal. Geng2 yang cari untung dengan PLKN pasti meroyan. 

KAH KAH KAH

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...