Isnin, 1 Disember 2014

Senarai U-turn Paling Popular Di Malaysia.

Pada tahun 2012, seorang ahli dari parti UMNO telah memulakan satu sindrome yang dikenali sebagai sindrome UTURN. Rujuk sini.

Sindrome UTURN ialah merujuk kepada satu keadaan yang mana dia patah balik, buat pusingan U selepas menafikan, menyokong ataupun membantah perkara tersebut tiba2 dia UTURN daripada pendirian pertama.

Di Malaysia. Kita ada beberapa siri UTURN yang kontroversi dan ini adalah antara yang mendapat perhatian di kalangan rakyat Malaysia.

Uturn bapa kepada Saiful Bukhari Azlan.

Pada tahun 2013, bapa kepada SBA pernah membuat permohonan maaf secara terbuka kepada Anwar Ibrahim dan sekeluarga atas kes pertuduhan liwat II. Permohonan maaf tersebut dilaporkan secara meluas oleh media2 arus perdana lebih2 lagi oleh si PKR. Kejadian berlaku beberapa hari sebelum PRU ke 13. Namun selang beberapa hari selepas itu tiba2 si bapa kepada SBA tarik semula kenyataan maaf dan mengatakan dia percaya liwat II bukan la satu konspirasi sebaliknya anak dia benar2 diliwat.

Rujuk sini.

Uturn Najib Razak isu akta hasutan.

Pada tahun 2012, setahun sebelum PRU ke 13, Najib Razak telah membuat satu pengumuman secara terbuka bahawa akta hasutan 1948 akan dimahsuhkan atas alasan ianya akta lapuk. Namun setahun selepas PRU ke 13 berakhir, pada tahun 2014, pemahsuhan akta tersebut ditarikbalik.

Ketika ia mula2 diumumkan untuk dimahsuhkan, pelbagai laporan berita tersiar memuji tindakan Najib. Namun selepas Najib umumkan ianya ditarikbalik pun, pelbagai laporan media tersiar memuji tindakan tersebut. Pendek kata Najib mahsuh ka kekal ka apa ka media semua pulun puji Najib kau neh tak kira masa dah.

Najib dilaporkan membuat kenyataan memahsuhkan akta tersebut pada tahun 2012 tanpa berunding dengan pihak2 dari parti (UMNO & BN). Namun. Pelik juga. Kenapa selepas 2 tahun baru memekak Najib buat keputusan sendiri. Kalau sungguh Najib buat keputusan sendiri tanpa berbincang maka apa jaminan nya bahawa keputusan2 lain yang dibuat oleh Najib adalah hasil dari perbincangan pihak2 berauthoriti? Jangan2 Najib banyak buat keputusan sendiri tak selama neh?

Hehe.

Rujuk sini.

Uturn DAP isu mesyuarat exco & sultan. 

Yang neh sampai jadi bahan troll di laman sosial. Isunya 3 exco DAP yang dipecat oleh TSKI akibat ketiga2 exco tersebut tidak mahu memberikan kerjasama kepada kerajaan pimpinan TSKI di Selangor ketika krisis MB Selangor suatu ketika dulu.

LGE sanggup buat PC lewat malam desak PAS jangan hadir ke mesyuarat exco. Lepas tue selang sejam DAP buat kenyataan lagi bahawa mereka akan tetap hadir ke mesyuarat exco disebabkan pemecatan itu tidak mengikut proses yang betul. Aik. PAS tak boleh hadir ke mesyuarat tapi DAP perlu hadir ke mesyuarat?

Dan. Dalam kes sultan pula. Selepas sultan keluarkan kenyataan bahawa sultan marah (murka) kepada DAP dan PKR kerana mencalarkan kredibliti dia dalam menentukan MB Selangor, DAP yang sebelum neh beria2 melawan dan membidas institusi kesultanan tiba2 UTURN dan minta maaf secara terbuka.

Haha.

Kelakar. Kat forum kemain kencang beria2 nak lawan tapi baru dapat surat terus kecut perut dan UTURN. Hebat lagi Ali Abdul Jalil dalam mengkritik sultan. DAP neh taknak lawan sultan bukan sebab dorang respect institusi kesultanan. Tak payah wayang la. Dorang taknak lawan sebab nak secure kedudukan, kuasa dan pangkat. Orang2 macam aku kalau lawan pun tak rasa ralat sebab kami bermula dengan 0 maka bila dah 0 nak takut apa plak. 

Pangkat takda.
Kuasa takda.
Harta pun takda.
Harap nyawa je la kalau nak hilang pun.

Hehe. 

Rujuk sini.

Uturn MP DAP Lim Lip Eng isu MH370.

Tak cukup dengan kenyataan2 bangang oleh MP dan penyokong2 PR dalam insiden MH370, salah seorang MP mereka membawa kenyataan tak masuk akal dalam dewan rakyat sehingga menjadi ejekan orang. 

Sebenarnya. Ada di antara penyokong PR mempunyai satu sikap yang dia fikir dia tahu tentang segala2nya di dunia neh. Tengok aje insiden MH370 punya cerita dah cukup. Dia la pakar perang. Dia la pakar mencari. Dia la pakar menganalisa. Dia la pakar segala pakar sampai tatau nak cakap pakar apa dah. Kalau baca ayat2 depa perghh.. terbaru depa pakar perang dengan mengatakan Rusia nak serang Australia. Aku baca je laporan2 pakar tersebut dengan penuh minat. Hey. Dah berapa hari berlalu neh woi. Bila Rusia nak serang Australia hah?

Hehe.

Apa yang MP DAP buat ialah dia minta wakil DAP dilantik menjadi komander ataupun ketua kepada pasukan mencari MH370. Dan jika ia diberikan kepada DAP, mereka akan mencari MH370 disebabkan mereka tak berpuas hati dengan jawapan2 yang diberikan oleh kerajaan dalam insiden MH370. Membayangkan DAP lebih pakar mencari MH370 jika tugas itu diserahkan kepada mereka. Namun. Dia akhirnya tarik balik kenyataan tersebut, minta maaf dan mengakui rasa menyesal kerana membuat kenyataan membuta tuli dalam persidangan DUN.

Tindakan dia tarik balik dan minta maaf neh sebenarnya bagus. Aku puji. Ini UTURN tapi ini UTURN yang bijaksana. Tapi sayang, tak ramai geng2 PR yang sanggup belajar dari tindakan MP DAP tersebut.

Hehe.

Uturn UMNO Selangor isu HUDUD.

Ini UTURN antara terlawak pada aku. Mula2 KAH KAH KAH.. kelakar sial. Tak sanggup aku nak cakap UMNO terima hudud siap cadang nak buat usul bagi membincangkan pelaksanaan hudud di Selangor. Alih2. Semalam sembang bab usul hudud berapi2, hari neh terus tarik balik. Batalkan cadangan. Lawak gila.

Rujuk sini.
 
Uturn Rafizi isu Kajang Movie.

Isu yang membuatkan kredibliti Rafizi jatuh habis. Selama neh nak mencari seseorang dari PR ataupun non partisan mengkritik mahupun membidas Rafizi memang sukar. Rafizi juga disenangi oleh mereka2 yang berfahaman UMNO liberal (UMNO yang terbuka dan sokong ikut tajuk). Tapi sejak2 Kajang Movie, Rafizi punya strategi bertukar menjadi tragedi. Yang teruknya. Dia bukan hanya menjatuhkan reputasi dirinya sendiri semata2 bahkan dia menjatuhkan reputasi Anwar, PKR dan PR secara tidak langsung.

Dalam isu Kajang Movie, beria2 Rafizi bercakap dalam forum bahawa PRK di Kajang tiada kaitan dengan perselisihan dalaman parti. PRK di Kajang adalah untuk menawan Putrajaya. Alih2 lepas beberapa bulan, tiba2 ianya UTURN dan bertukar menjadi isu yang memecahbelahkan bukan saja di kalangan ahli2 sesama parti bahkan ahli2 sesama parti komponen. Terbukti PRK di Kajang adalah berpunca dari perselisihan dalaman parti seperti yang dinafikan oleh Rafizi pada awalnya. Seterusnya semua pun tahu kronologi dia macam mana. Tak perlu nak diulaskan satu persatu.

Kalau la Rafizi bersikap jujur dari awal lebih mudah. Bukan hanya Rafizi bahkan pemimpin2 parti yang lain juga. Silap mereka kat sini ialah mereka fikir bahawa rakyat perlu berfikir sepertimana parti berfikir. Tapi mereka silap besar. Rakyat tak entitle untuk berfikir seperti parti dan rakyat tidak terikat untuk berfikir demi kebaikan parti kerana yang makan gaji dengan rakyat ialah wakil rakyat dan yang mahukan undi rakyat ialah parti. Dalam erti kata lain parti berharap dan memerlukan kita, bukan sebaliknya.

Maksudnya, rakyat entitle untuk berfikir demi kebaikan rakyat itu saja. Kami bukan kuli batak atau yang makan gaji dengan parti. 

Uturn Ahmad Maslan isu cukai petrol & 1MDB. 

Ini pun satu gila juga. Ini UTURN yang tak malu orang kata. Dia sendiri yang bawa cadangan cukai petrol lepas tue dia UTURN seolah2 cadangan tersebut dibawakan oleh orang lain. Tatau nak cakap apa dah dengan menteri yang betul2 takde rasa malu macam dia neh.

Rujuk sini

Dan. Isu 1MDB. Berapi2 pula dia cakap kerajaan tak perlu tanggung hutang 1MDB. Tapi bila bukti didedahkan oleh Rafizi dia UTURN dan minta maaf secara terbuka. Ahmad Maslan juga minta agar Rafizi jangan bawa hal tersebut ke dalam JK hak dan kebebasan di parlimen. Minta maaf oke. Dia akui kesilapan diri. Aku puji. Cuma. Kalau dia tak terkantoi adakah dia akan mengakui kesilapan tersebut? Kenapa tak terus terang saja dari mula. Rakyat perlu tahu semua perkara samada ia baik atau buruk sebab ini memang keperluan rakyat untuk amek peduli tentang perjalanan pentadbiran di negara neh.

Rujuk sini.

Uturn DAP & PKR Selangor dalam isu KIDEX & perjanjian air.

Lue fikirlah sendiri la ek sendiri. Aku dah habis maki. Bagi sapa2 yang nak jilat parti boleh penatkan diri sendiri untuk tipu diri sendiri dan tipu orang lain.

Hehe.

Uturn PAS isu menteri besar Selangor.

Yang neh pun lue orang semua fikir sendiri la ek. Aku dah huraikan satu persatu dah berdasarkan tajuk dan situasi. Pada aku. Baik PKR, PAS dan DAP sekalipun gagal menanggani isu tersebut secara berhemah dan bijaksana. Semua pihak masing2 menyumbang kepada situasi yang buruk dan teruk. Selain buat kenyataan2 bangang dan UTURN sana sini, SPIN lagi, mereka juga menyebarkan elemen2 fitnah antara satu sama lain.

Bila aku kata semua pihak. Aku merujuk kepada semua pihak. Yang aku kesiankan ialah penyokong2 PR jek.

Apa lagi alasan yang mereka nak guna untuk tipu orang2 macam aku.
Orang2 macam aku dah la ramai.
Kami fak parti dan kami tahu dengan jelas bahawa parti hanya mahu undi.
Tatau berapa lama mereka perlu hidup untuk tipu diri sendiri dan tipu orang bagi memelihara reputasi PR dengan gigih dan tekun.

Kesian.

Uturn Anwar Ibrahim isu undi bangla.

Pergi ceramah. Dengar sendiri. Anwar sebut. Dengan jelas. Dan selepas beberapa tempoh dia buat UTURN bahawa dia nafikan bercakap tentang undi bangla 40k. Teruk gak kena troll. Bukan ditroll oleh orang2 BN bahkan geng2 PR pun sakan troll UTURN Anwar tadinya tue.

Apabila kita bercakap terlalu banyak. Kita lupa apa yang kita katakan. Jika lupa tiada masalah. Tapi bila tak mengaku apa yang kita katakan dan beria2 nafikan kata kita tak cakap ianya memang pelik pada aku. 

Aku perati aje. Orang2 PKR. Beria2 buat posting. Beria2 nafi. Beria2 membela. Susah payah kasi polish image. Pada aku itu semua kerja sia2. Kalau aku, aku lebih selesa minta maaf. Lepas tue orang nak maki aku ke, nak marah ke nak membebel ke apa ke lantak ko la. Ada aku kesah?

Lagipun ada beberapa kali aku minta maaf kan. Aku tengok orang pun malas nak maki aku berapi2 dah macam tue. Nampak. Selesai isu. Tak payah ribut2 nak tadah telinga kena kutuk sebab SPIN atau UTURN. Buat apa la nak tunjukkan diri sendiri tue NABI. Kesilapan adalah sesuatu benda yang manusia cenderung buat. Mengaku sudah dan move on la. 

UTURN MALAYSIA isu MH370

Yang paling kontroversi apabila pasukan penyiasat negara kita membuat pengumuman bahawa MH370 berpatah balik. Ada banyak kenyataan2 yang bercanggahan antara satu sama lain tentang MH370 sehingga ia mengelirukan orang awam. Mungkin atas faktor inila insiden yang paling mendapat liputan antarabangsa sehingga membuatkan pasukan penyiasat negara berada dalam keadaan tertekan. Namun kenyataan2 yang berbolak balik dan bercanggahan sepatutnya tak patut wujud antara satu sama lain. 

Tapi pada saat. Kerajaan umumkan bahawa MH370 sebenarnya berpatah balik. Kemudian. Tidak berpatah balik. Kemudian. Berpatah balik.

Ia membuktikan UTURN kita sebenarnya dah sampai peringkat antarabangsa. Satu dunia dah tahu bahawa MALAYSIA dan UTURN berpisah tiada.

UTURN JPJ isu operasi saman no plat. 

Ini satu lagi UTURN tahap gila. Lepas dah kena kritik kaw2 di laman sosial. Si JPJ keluarkan surat bahawa mereka batalkan operasi saman no plat. Lepas tue depa keluarkan lagi satu surat menafikan penyebaran surat pertama.

Hak ala.

Kau ingat rakyat bodoh nak mampos?

Kalau sebaran surat pertama itu fitnah awat tak buat laporan polis? Minta blog2 yang sebarkan tue betulkan semula penyebaran mereka? Dan kenapa sejak tersebarnya surat pertama JPJ tidak lagi mengeluarkan stastistik pihak2 yang disaman akibat kesalahan no plat?

Nampak?

Ingat aku tatau ka permainan JPJ kat sini? Permainan dia ialah jika operasi saman no plat dihentikan, maka pihak2 yang dah kena saman sebelum neh mesti angin punya. Mereka akan mempersoalkan tindakan tersebut. Maka. JPJ taknak benda tue berlaku. So surat pekeliling kedua dikeluarkan. Tapi dari segi verbalnya, operasi tue takde dah. Surat kedua untuk memanipulasikan pemikiran rakyat je sebenarnya. 

Uturn ooo uturn.. 
 
Uturn isu Cadbury.

Ini sama macam isu krisis Selangor. Berapa banyak UTURN dah. Kejap KKM. Kejap JAKIM. Kejap halal. Kejap haram. Kejap yang jalankan ujian tue tak patuhi protokol. Kejap jadi duta Cads. Aku yang baca pun naik pening dan muak. 

Apa yang pasti. Cadbury terjejas sehingga kini. Masakan tidak. Mereka baru aje buat iklan bagi meraih semula keyakinan orang awam khususnya muslim terhadap coklat mereka. Aku ada terima iklan dia. Malas pula nak sebar. Aku memang tak makan coklat jenis neh. Aku makan Van Houten. Dari segi rasa aku suka Van Houten. Aku tak boikot benda yang memang aku tak makan. So aku tak la rasa apa2 sangat dalam isu neh. Cuma aku tengok muslim ada yang over gila babi. Kalau ko boikot oke fine. Ko boikot je la. Yang ko gila meroyan kat facebook asyik2 ulang citer isu Cadbury buat apa. Ini isu lapuk la. Move on la woi. Apa2 pun UTURN dalam isu Cadbury neh akhirnya membuka mata orang ramai mengenai KREDIBLITI JAKIM.

Nampak?

Layanan terhadap KAPITALISMA.

Dengan layanan terhadap rakyat biasa.

Dikastakan oleh JAKIM.

Cadbury mungkin halal atau memang halal. Aku fikir ada logiknya Cadbury adalah halal. Tapi. Aku tak suka cara JAKIM melakukan diskriminasi dalam melakukan tindakan.

Uturn Ahmad Said isu MB Terengganu.

UTURN2 oleh geng UMNO memang selalunya lawak. Lawaknya sebab ;

- Menangis
- Alasan merapu
- Masa UTURN yang singkat

Ex MB Terengganu suatu ketika dulu buat pusingan UTURN selepas dia kehilangan jawatan sebagai MB Terengganu. Selepas kaw2 kritik Najib dan buat kenyataan media, tiba2 dia UTURN.. itupun tak sampai seminggu UTURNya weh..

Rujuk sini dan sini.

 

Uturn ahli UMNO (Zamhuri) yang menangis keluar parti kerana projek.

Sudah tentu. No 1. Paling popular. Adalah individu yang membawa sindrome UTURNisme di Malaysia.

Rujuk sini.

Zamhuri. Adalah pencetus aka pengasas kepada budaya 'UTURN' yang seterusnya membuatkan gelaran UTURN itu melekat kepada sesiapa yang tiba2 tukar pendapatnya selepas membuat satu pendapat yang lain.

Zamhuri ialah ahli UMNO.

Dia adalah pencetus kepada fenomena UTURN di negara neh. Walaupun sebenarnya tiada apa2 tetapi rakyat perlu juga tahu bagaimana SEJARAH UTURN itu dibangkitkan kat negara neh, kan?

Haha.  



Bai. 

Dengan kemaskini. 2/12/2014.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...