Jumaat, 5 Disember 2014

Isu Tukar Nama Jalan - Ku Nan Cover Imej Raja Kaw2 - Kena Warning Dengan Sultan Kah?


Kronologi.

1. DBKL umumkan beberapa nama jalan di sekitar KL akan ditukar.

2. DBKL buat pengumuman sehari sebelum menukar nama2 jalan tersebut.

3. Sebanyak 8 nama jalan yang ditukar di sekitar KL.

4. Berikut adalah 8 nama jalan tersebut untuk rujukan korang ;


5. Tindakan DBKL itu kemudiannya mendapat protes dan kritikan negatif orang ramai.

6. Punca orang ramai mengkritik adalah disebabkan ;

- Penukaran nama jalan membabitkan nama jalan sedia ada

- Penukaran secara mendadak tanpa perbincangan dan penglibatan orang awam

- Nama yang lebih panjang dan sukar disebut

7. Dan apabila pihak media meminta menteri untuk mengulas hal tersebut, Ku Nan dan DBKL mendiamkan diri buat seketika (tidak dapat dihubungi).

8. Persoalan2 pihak media kemudiannya di jawab oleh timbalan menteri wilayah di dalam bangunan parlimen.

9. Rujuk sini.

10. Ini antara jawapan mereka ;

 
11. Menurut timbalan menteri wilayah ;

- Majlis raja2 yang memberikan cadangan tersebut.

- Alasannya ialah kerana KL tiada roh kesultanan

- Cadangan dibawa ke kabinet untuk perbincangan dan perbahasan

- Ianya telah dipersetujui sejak setahun yang lepas

- Cuma ianya baru dikuatkuasakan bermula tahun neh

12. Selepas alasan di atas menjadi viral. Lebih banyak kritikan terhadap institusi kemonarkian di negara neh.

13. Kenapa raja perlu sibuk urusan nama jalan? Di Malaysia ada ramai orang susah berbanding nama jalan? Jalan jem, rosak, tidak diselenggara dengan baik, betul itu lebih penting untuk difikirkan dari berfikir isu roh kesultanan..

14. UMNO menerusi persidangan PAU mengambil kesempatan untuk menjadi jaguh dengan berpura2 mempertahankan monarki. Dikatanya rakyat tiada hak untuk mempersoalkan tindakan tersebut dan membayangkan seolah2 perderhakaan telah berlaku merujuk kepada situasi tersebut. Bukan setakat itu. Bahkan bloggers UMNO membayangkan nama jalan di Penang yang dinamakan sebagai KARPAL SINGH sebagai perbandingan dengan 8 nama jalan yang ditukar oleh DBKL. Memang satu perbandingan yang karut nak mampos. Namun perbandingan itu juga dipetik dan dihujahkan oleh UTUSAN MALAYSIA. Pelik. Kenapa UTUSAN MALAYSIA tak consult terlebih dahulu dengan wakil majlis raja2 jika2 penukaran nama jalan itu ada kaitan ataupun tidak dengan mereka?

Nampak?

Nampakk?

Ia membayangkan. Utusan 'tahu' penukaran nama jalan itu 'kerja siapa'. Sebab tue Utusan takde keperluan untuk menafikan ia tiada kaitan dengan raja2 ma.

15. Untuk rekod. Raja tak bina jalan guna duit dia. Kita bina jalan dan selenggara jalan guna duit pembayar cukai. Setiap hari, setiap bulan, setiap tahun, semua lapisan masyarakat tanpa kira miskin kaya membayar cukai dan menanggung monarki melalui sejenis pembayaran yang disebut elaun setiap tahun kepada semua jenis institusi monarki di negara neh.

16. Oleh kerana kita bina jalan ini secara bersama2 maka suara rakyat tidak boleh diketepikan atau ditentukan melalui peringkat kasta ciptaan manusia yang berkuasa bagi menghapuskan/mendiamkan kritikan terhadap mereka.

17. Selepas kritikan demi kritikan hadir dan tindakan monarki dipersoalkan. Tiba2. Majlis raja2 buat kenyataan media bahawa mereka tidak pernah mencadangkan perkara tersebut kepada kabinet, DBKL dan kerajaan pusat.

18. Pelik bin ajaib. Ia mengambil satu tempoh untuk keluarkan penafian.

19. Kenyataan timbalan keluar selepas berhari2 barula majlis raja2 mengambil satu tindakan menafikan hal tersebut. Kenapa bukan menafikan dengan segera? Contohnya. Hari neh keluar paper The Malay Mail, esok terus nafi? Kenapa perlu tunggu berhari2 lamanya baru nak menafikan hal tersebut? Utusan bebel. Umno bebel. Kat PAU bebel. Kat berita bebel. Bebel punya bebel, boleh diam jek majlis raja2 kau neh kan? Lepas tue baru keluarkan kenyataan bahawa ia tiada kaitan dengan mereka.

20. Kemudian. Tengku Adnan berulang kali dan beria2 mengeluarkan kenyataan di sana di sini, di forum itu, di depan wartawan ini, mengatakan bahawa cadangan untuk tukar nama jalan bukan la di atas keputusan majlis raja2. Ia adalah atas keputusannya sendiri. Ia dibuat kerana nama2 jalan yang ditukar itu tidak mempunyai apa2 erti.

21. Dalam otak aku pula terfikir2. Nama baru neh ada erti ke?

22. Nama baru neh hanya merujuk kepada bekas nama agong dan sultan2 sedia ada.

23. Apakah ianya ada erti yang lebih baik? Contohnya. Jasa membantu orang miskin, tertindas atau pejuang yang lawan harga rumah dan menentang kezaliman BN bagi membela nasib rakyat?

24. Selain dari nama sultan merujuk kepada sultan2 tersebut aku tak nampak ianya membawa apa2 erti yang perlu dikenang sampai mati.

25. Dan. Terkini. DAP menuntut menteri wilayah meminta maaf secara terbuka sebab mencalarkan imej raja2 apabila timbalannya membuat kenyataan yang mengaitkan penukaran nama2 jalan ada kaitan dengan cadangan yang pernah dikemukakan oleh majlis raja2 di negara neh.

26. Pelik. DAP pun bebalisme juga ka. Penjilat monarki juga ka?

27. Jika diperhatikan dari kronologi kejadian ;

- Penceritaan timbalan menteri wilayah agak tersusun.

- Bermula dari cadangan majlis raja2, dibawa ke kabinet, diluluskan pada tahun lepas, dikuatkuasakan pada tahun neh, nama ditentukan merujuk kepada jarak jalan dan sebagainya blabla..

- Seolah2 membayangkan dia diberikan input tersebut.

- Ataupun sekurang2nya dia tahu perjalanan cerita tersebut memandangkan dia no 2 selepas Tengku Adnan.

-  Dia kan timbalan menteri. Takan terpacak tak buat kerja, tak p meeting.

- Kronologi penyebab kenapa nama jalan itu ditukar serba sedikit dia mesti tahu punya la.

- And then. Tindakan majlis diraja yang lambat menafikan perkara tersebut boleh mengundang persepsi dan persoalan.

- Kenapa tak nafikan laju2? Kenapa mengambil satu tempoh baru keluarkan kenyataan? Adakah kerana menyirap dengan kritikan demi kritikan? Adakah selepas bermesyuarat sana sini, berbincang dan berbahas sesama sendiri akhirnya mengambil satu pendekatan bagi melindungi intergriti dan imej monarki di negara ini?

- Dan paling bangang. Sudah tentu la tindakan Ku Nan kita. Cakap sekali sudah cukup. Tapi bila dia beria2 ulang sana ulang sini. Itu bukan cadangan majlis raja2. Itu cadangan saya. Blablabla.. ulang dan ulang dan ulang.. ini membayangkan seolah2 dia nak paksa orang terima dan faham bahawa itu ialah cadangan dia.

Hello. Kau buat satu cadangan. Kau patut merujuk cadangan2 macam neh dengan rakyat terlebih dahulu tau.

Kenapa kau buat satu cadangan syok sendiri tanpa mengambil peduli samada rakyat terima atau tidak.

Nampak sangat ada sesuatu kat situ. Nampak sangat sedang berusaha melakukan sesuatu. Sudah2la dengan korang punya permainan dan wayang murahan neh. Meluat aku tengok. Jadi menteri otak pun macam CIBAI. Patut fikirlah. Macam mana nak kurangkan traffic jem ka apa ka. Ini kalau traffic jem orang maki jalan. Nama jalan plak nama sultan. Bila termaki nama jalan tue korang rasa sentap ka?

Aku memang suka maki nama jalan. Febret kot.

Jangan2 lepas neh aku saja2 maki nama jalan tue walaupun tak jem.

Bukan betul pun otak aku neh hah.

KAH KAH KAH

Lue fikirlah sendiri Ku Nan oi. Ke lue dah nyanyuk tunggu masa jek neh?

KAH KAH KAH

Bai.

Rujukan :  http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/dap-tuntut-adnan-mohon-ampun-dakwa-tukar-nama-jalan-kerana-majlis-raja

http://www.malaysiakini.com/news/281589

http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2014/11/25/8-jalan-utama-tukar-nama/

http://www.sinarharian.com.my/majlis-raja-raja-tidak-bincang-tukar-nama-jalan-1.338852

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...