Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 2 November 2011

Jual-beli antara malaysia - israel.

kah kah kah

Lepak dulu. Jangan marah melulu. Hubungan dagang antara malaysia-israel sudah lama. Aku dah pernah bagitau dulu. Malaysia neh antara negara yang amerika sayang. Sayang sebab boleh ikut kepala depa. Bertambah sayang bila zaman paklah tadbir negara dan makin sayang time najib pegang malaysia. 

Time mahathir dulu aku tatau. Tapi dari apa yang aku perasan mahathir neh orang nya keras. Tidak mudah dipegang dan dikawal. Sebaliknya dia lah yang akan mengawal. Sebab tue sedikit sebanyak aku tetap respect mahathir. Bagi aku mahathir adalah lengkap andai dia ditambahkan dengan elemen islam. 

Andai itu berlaku sudah tentu dia akan berfikir sebagai orang islam setiap kali dia buat keputusan. Tapi sayang dia terlalu sekular dan itulah yang menyakitkan ahti walaupun dia antara pemimpin yang mempunyai pemikiran yang keterdepan.

Lihat bawah neh ;

 


Sila lihat tarikh. Perhatikan jadual neh betul2. Sekarang korang faham tak apa yang dimaksudkan? Tak hairan kalau ada orang2 sana yang memusuhi malaysia. Contohnya iran. Kita putuskan bekalan gasoline dengan iran atas nasihat amerika. Kata penyokong umno iran ialah syiah. Maka padan muka mereka. Lalu? Amerika pula apa? Amerika desak kita atas nasihat israel. Amerika dan israel orang islam kah? Syiah sekalipun dia masih sembah Allah swt. Syiah sekalipun dia masih keras melawan israel. 

Yet, itu bukan isu sebenar. Isu sebenarnya ialah adakah berbaloi batalkan kerjasama dengan iran atas nasihat sekutu amerika, si israel tue? Adakah amerika lebih baik dari iran? Pun tidak. So inilah masalahnya. Malaysia cenderung kerjasama dengan pembunuh rakyat palestine. 

Di satu sisi kita pongpang cakap benci israel. Tapi di satu sisi yang lain kita berkerjasama dengan israel. Tapi di satu sisi yang lain kita tidak mahu menerima hakikat dan fakta neh. Kemon larh. Hidup kena belajar terima hakikat. Kita ada hubungan dengan israel. Kita sudah lama ada hubungan dengan mereka. Mungkin ia tidak diwar2kan tetapi inilah hakikat dan kebenaran nya. Kia boleh suka. Kita boleh juga rasa tak suka. Tapi fakta ialah fakta.

Bukan aku paksa korang terima sahaja bulat2 kerjasama malaysia dan israel. Apa yang aku nak korang fahamkan ialah malaysia dan israel memang ada hubungan. Jangan pernah anggap malaysia dan rakyat malaysia neh suci bagai dan lebih baik dari negara2 islam yang lain. Kita sama je macam negara yang kita kutuk. Malahan lagi teruk. Sebab? Sebab tangan kanan kita pegang sepanduk anti israel, tangan kiri kita pegang sepanduk kerjasama dengan israel dan kita tak sedar tentang hal tue. Heh.

Nak download carta di atas neh? Boleh. Klik sini
Ameno : Sila sebarkan.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...