Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 16 Ogos 2011

Ulasan isu jais, gambar muslim yang terdedah dan blogger umno yang jahat.

Sebelum aku ulas lanjut bagi aku masa untuk gelak jap. 

kah kah kah

Sebelum aku masuk sini untuk bongkar pemanipulasian maklumat yang dicanangkan bloggers umno aku dan membaca komen pencacai umno kat page kbsb. Yang tak boleh blah nya pencacai tuduh aku melakukan jenayah dalam diam.

kah kah kah

Jenayah? Dalam diam? Maksudnya apa? Melakukan jenayah sembunyi2 ke? Jika itu maksudnya aku tidak melakukan apa2 jenayah disini. Melainkan anti umno je. Itupun aku lakukan secara terang lagi jelas. Bila masa pula aku sembunyik2? Siap guna gambar sebenar lagi kat facebook dan twitter aku. Takan disebabkan aku anti umno maka ia dilabel jenayah?

kah kah kah

sohai punya pencacai nama pakdin.

Sila tengok gambar bawah neh ;

Nampak? Orang neh berasal dari kelantan. Dan macam biasa apa2 hal yang terkait sikit je dengan kelantan, automatik blogger umno akan menulis artikel seolah2 kelantan bukan sebahagian dari malaysia. Di mana kita dilahirkan, menetap, tinggal dan etc itu bukan isu. Hari neh ko diberanakkan di kl tapi siapa boleh jamin ko akan hidup dan mati di kl? Macam aku. Lahir dan bersekolah di kl dan johor. Tapi menetap di perak. So takan apa2 hal yang aku buat di perak neh korang nak pongpang2 kaitkan dengan kl?

Owh.. dia tue orang kl.. patutlah pown..

KEPALA HOTAK KAU! 

Tempat kelahiran bukan point. Ada je benda yang nak kutuk Nik Aziz. Isu nya sekarang dia murtad atau tidak? Sampai sekarang aku dok tertanya2.Murtad kah dia neh? Nak anggap murtad tapi tak pasti. Pasal tak dengar lagi penjelasan dari dia. So macam mana nak buat penilaian berat sebelah macam neh? Kot ye pun biarlah kedua2 pihak tampil bagi penjelasan dulu.

Tengok bawah pula ;




Huraian ringkas berhubung artikel di atas ;

1. 3 adik beradik neh dah murtad <-- merujuk hujah blogger umno.

2. Di bayar 30,000 sebagai bekalan

3. Gereja mengajar mereka apa2 yang patut bagi berhadapan dengan jais

4. Mereka akan lari [dibawa] ke luar negara

Korang rasa tak apa yang aku rasa? Ya. Betul. Aku rasa berikut di atas ialah skrip kepada filem hindustan. Sila lihat bawah neh ;





Inilah gambar tiga adik beradik yang dikatakan murtad oleh blogger umno. Nama2 mereka sila rujuk disini dan disini. Salah seorang yang dikatakan murtad oleh blogger umno adalah pelajar cemerlang spm pada tahun 2007 yang berasal dari keluarga susah. Sila rujuk berita neh. Gambar pelajar terbabit ialah di tengah2.

Hujah aku ;

1. Kenapa blogger umno beria2 mengatakan mereka murtad? Sebaiknya patut tulis dipercayai murtad sudahlah. Benda belum terbukti bhai. Tuduhan neh tuduhan berat bhai. 

2. Perhatikan kesimpulan neh ;

- dibayar rm30k = tak boleh dedahkan diri = dilindungi daripada media pembangkang = dalam masa yang sama media arus perdana bebas interview mereka = kesan :  pembangkang kena sebab membela murtad especially pas dan pkr

Kenapa gereja susah payah nak bayar rm30k kepada mereka? Apa yang cuba disorokkan? Andai mereka disorokkan macam mana media arus perdana dapat tulis kisah2 tragis mereka? Bukan kah ini satu keraguan yang munasabah?

Hanya perlu tampil cakap saya tidak murtad boleh menyelesaikan pelbagai masalah [andai benar neh konspirasi gereja]. Gereja clear orang yang diburu pun jadi clear. Kenapa nak susah payah sorokkan dorang dan biarkan rakyat fikir bukan2? Apakah gereja ada sesuatu yang cuba disembunyikkan? Kalau dah satu orang 30k? 50 orang berapa banyak ribu dia kena habiskan? Mana dia dapat dana? Pakatan sah miskin bhai. Asyik collect derma je. Nampak tak persoalan2 macam neh disini?

Bagi aku selagi 12 individu neh tak muncul dan membersihkan diri dorang sampai bila2 pun dorang kena hentam. Mereka akan jadi kambing hitam umno konon nya telah murtad dan dibela pas manakala di pihak pembangkang pula persepsi bahawa 12 individu neh dibayar untuk berdiam diri agar gereja tidak disita supaya mereka [musuh pr] boleh sesuka ahti membalon pas konon nya pas bela murtad.

Andai blogger umno baca sini dan sini, jelas bahawa pas tidak pernah keluarkan statement yang membela perlakuan gereja dan murtad. Malahan penulisan2 aku juga condong membela tindakan jais. Lihat sini, sini dan sini.

Tang mana nak kata pas dan blogger pas mengutuk jais? Aku pun pelik. Nak tuduh pun bagi lah bukti dulu beb. Kalau setakat tuduh, arnab aku pun gelak tergolek2 baca. Heh. Berkenaan video kehadiran jais di dewan gereja yang boleh lihat disini dan disini, aku dapati bahawa ;

1. Video telah disunting. Ko bagi rakaman sunting sana sini then ko expect orang nak terima hujah ko? Kalau berani bagi tanpa suntingan.Biar kami nilai sendiri. Jangan dorong akal dan minda kami untuk berfikir apa yang ko fikir.

2. Apa yang ko fikir adalah hak ko. Apa yang aku nak fikir adalah hak aku. Sebab itu aku cabar bagi bukti video penuh tanpa suntingan dan ayat2 ko yang mislead minda penonton. Aku boleh terima andai sah mereka murtad. Aku suka jika mereka diperbetulkan balik akidah mereka. Tetapi aku tak boleh terima video edit macam neh. Ia secara salah mendorong aku memaksa dan mempercayai bahawa mereka telah murtad sedangkan tiada bukti secara sahih yang mendorong kepada hujah itu.

Sebab itu aku cakap blogger umno jahat. Bila bahan dapat kat mereka, mereka edit2 then cut itu ini. Lepas tue paksa kita untuk percayai bukti mereka. Bukti apa macam tue? Tambahan pula ;

1. Kenapa sejak dari awal hanya blogger umno je yang dapat info?

2. Sepatutnya jais buat pc dan edarkan maklumat kepada semua media secara sama rata tapi kenapa jais pilih blogger umno semata2 bagi edarkan info2 semua neh?

3. Jais under hasan ali = bawah pas = kenapa blogger pas macam aku tak diberikan clue langsung pasal isu neh? Pemimpin pas pun tatau.Kenapa hasan ali buat macam neh? Kenapa sengaja menutup info kepada kami dan hanya blogger umno je dapat info?

4. Kebanyakkan info pun di misleadkan maksudnya. Kenapa? Kenapa tidak bagi direct je info contohnya isu nama. Mula2 siarkan nama. Then siarkan nama + no ic. Peh tue nama + no ic + gambar. Then rakaman. Then itu ini. Hairan aku. Kesemua info neh secara berkala dan di edarkan oleh blogger dari kumpulan parti yang sama yakni umno semata2. Dan setiap hari pula tue. Kot ye pun maklumat bocor apsal seme dok leak kat umno je? Habis tue apa guna blogger pas seperti aku yang dok terpacak macam tiang tunggul depan hasan ali? Jadi kayu ka aku?

5. Ketika malaysiakini dan malaysiainsider dihubungi gereja bagi menyampaikan ketidakpuasan ahti mereka, hasan ali sikit pun tak guna harakah media rasmi pas bagi menyampaikan situasi sebenar. Apa guna harakah sebagai media rasmi pas? Jangan bagi alasan harakah takmo cover citer neh. Hanya perlu buat pc dan of course semua media akan turun cover punya.

6. Sebaliknya hasan ali diam dan membiarkan orang buat macam2 spekulasi. Selepas itu tiba2 satu demi satu info didedahkan oleh blogger umno. Even secara tegas aku tidak membela gejala murtad tapi katakan ada 100 pandangan pr yang marahkan jais, mana lah orang nak perasan sangat 3,4 pandangan yang pro kepada jais macam aku? Sudahnya tak pasal2 pas dilihat membela gereja dan tak pasal2 blogger umno cakap orang islam dalam pakatan suka kepada murtad. 

Sedangkan yang pongpang2 cakap jais itu ini bukan keluar dari mulut pemimpin pas. Mana ada kenyataan2 dari pemimpin pas yang menyelar tindakan jais sebaliknya hanya dua orang khalid je melatah. Satu khalid ibrahim satu lagi khalid samad. Boleh faham kenapa khalid samad melatah sebab dia tak berapa ngam dengan hasan ali. Tapi pelik bila khalid ibrahim melatah sedangkan dia MB selangor. Dia ketua maa.

Dia patut dengar penjelasan dari kedua2 pihak bukan terjah melulu. Penasihat akhbar dan politik  dia harus ditukar kerana secara salah mendorong khalid ibrahim mengeluarkan yang tidak cantik berhubung isu neh. Ini siyes aku cakap neh. Bukan sekali dua. Banyak kali. Seolah2 nak menjatuhkan imej khalid ibrahim. Kalau imej khalid ibrahim hancur maka ini menaikkan azmin ali.

Isu neh juga secara salah telah digunakan oleh umno untuk memanipulasikan minda rakyat bahawa orang islam pakatan rakyat membela murtad dan tunduk kepada dap, manakala kenyataan gereja dikeluarkan satu demi satu bagi menyakitkan ahti orang bukan islam supaya membenci orang islam. Sudahnya sama2 gadoh. 

Entah2 gereja itu dibayar bagi mencetuskan hura hara dan mendapat dana supaya mengucarkkacirkan rakyat malaysia. Sapa tak seronok andai tapak haram jadi halal? Adakah itu sebabnya ia tak disita? Masing2 akan defend masing2 punya hujah. Yang muslim of course marah andai ada orang islam yang murtad, yang kristian of course bengang takan majlis makan malam pun salah, sudah nya sama2 gaduh.

Dicadangkan agar siasat agenda gereja tue dan 12 individu muslim neh. Semakin dorang meroyan semakin aku menyampah. Nak2 gereja itu pun dah dikomplain oleh orang bukan islam lagi. Ada sesuatu yang tak kena dalam gerakan dorang. Jangan2 menggunakan sentimen keagamaan bagi memecahbelahkan rakyat malaysia bagi meraih undi yang berpihak kepada bn. Hey gereja, you sokong mca dan mic ka? Slumber tak aku tanya?

Ameno : Hanya ada satu pihak je untung dalam isu jais neh.. fikirlah. Takan disebabkan 12 muslim neh dap nak bodoh2 hilang undi melayu dan pas nak bodoh2 hilang undi bukan islam?

Share this

0 Comment to " Ulasan isu jais, gambar muslim yang terdedah dan blogger umno yang jahat. "

Catat Ulasan

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...