Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 6 Mei 2011

Tutorial : Kenali Dofollow untuk menambahkan traffic blog anda.



Benda neh pun aku baru je buat. Buat hari neh. Rupanya neh salah satu teknik SEO untuk menambahkan traffic ke blog kita [maksudnya blog aku dan ko]. Aku pada awalnya confused gak memikirkan apa lah benda alah dofollow, nofollow neh. Ingatkan untuk following blog tapi rupanya bukan. Benda neh sebenarnya akan meningkatkan traffic blog korang ketika blogwalking blog dofollow sekaligus menaikkan unik visitor ke blog korang. Dalam masa yang sama pemilik belog dofollow [pemilik belog] pula akan dapat traffic percuma melalui carian internet kerana belog dofollow akan di crawl oleh spider hingga ke ruangan komen ketika membuat satu2 carian. Cara nak buat benda neh mudah je.

Tapi sebelum tue aku nak explain dulu apa benda alah dofollow neh. Korang perasan  tak kadang-kadang ada pengkomen yang mana link blog dia tertera di bawah komen? Aku tak boleh nak bagi contoh lagi sebab baru buat benda neh kat belog aku. Kiranya benda neh cam percubaan arh. Kalau aku bagi contoh kat belog lain mungkin tak sesuai. Sebab takut gak kot2 bila korang komen kat belog neh tak keluar pula link entry korang.. hah kang mampos korang marah aku pula. So, aku nak tunggu dan tengok result kat belog neh sendiri. Aku nak tengok macam mana link blog korang akan terpapar kat entry aku. Dan kalau entry belog korang terpapar kat belog aku, maka itu bermaksud tutorial aku menjadi.

Dan kalau menjadi maka neh lah dia namanya blog dofollow. Kalau blog korang nofollow benda neh takan muncul beb. Kalau nak tahu walaupun korang komen-komen kat blog orang lain..bila orang search satu-satu perkara komen di blog turut akan di index dan ini sekaligus menaikkan PR [pagerank] blog korang. Apa PR neh sebenarnya? PR neh penting pada blog macam kita. Sebab blog yang mempunyai PR yang tinggi akan berada di barisan hadapan apabila disearch berbanding blog yang mempunyai PR yang rendah. Untuk menaikkan PR masing2, kita perlu ada ilmu SEO. Dan dofollow neh ialah salah satu tips SEO yang semua belog mesti buat. Akan datang aku akan share yang lain pula. Kita buat step by step. Dalam erti kata lain.. apa yang aku baru discover, aku share sini dan kita sama-sama buat lah. Sama-sama menaikkan blog masing2.

Cara-cara untuk menjadikan belog korang dofollow neh mudah je. Ikut je step kat bawah neh ;

1. Pergi Dashboard

2. Pergi design

3.Pergi edit html [sila save template terlebih dahulu bagi mengelakkan sebarang risiko yang tidak di ingin]

4. Klik expand widget

5. Search "nofollow"

6. Dah jumpa ko tukar dari "nofollow" kepada "dofollow" 

7. Tukar semua sekali. Aku punya ada 4 ke 5 kali aku tukar.

8. Then save template.

So bila korang blogwalking dan masuk blog dofollow macam belog aku.. korang leh link-kan entry terbaru korang kat blog aku. So ini akan menyebabkan korang jadi rajin nak komen untuk menambahkan visitor kat belog masing2. 

Tapi macam mana pula dengan belog nofollow? Kalau korang masuk ke belog nofollow entry terbaru korang sama sekali tidak akan menjadi link di belog mereka.Hanya orang yang komen di belog korang je tinggalkan link. Bila dah jadi macam tue sudah semestinya korang malas nak komen kat belog nofollow dorang..betul tak? Hehehe..

Memang korang leh tinggalkan url tetapi sekadar url je lah. Dari apa yang aku faham kat sini, kalau belog yang ada dofollow macam aku, dia automatik jadi link untuk diklik bila korang masukkan entry terbaru. Itulah pemahaman aku sekarang neh meskipun aku dah sedikit binggung akibat gagal masukkan commentluv dalam belog tadi.  Hanya orang yang komen di belog korang je tinggalkan link.

Dan ada caranya untuk korang kenal mana satu belog ;
dofollow => warna biru.

nofollow => warna merah.

Kena install ads on kat mozzila utk trace benda neh tapi application neh not available untuk mozilla terbaru yer ;


Kira nya benda neh cam aku promote entry ko, korang promote plak entry aku. Tapi benda neh ada kebaikan dan keburukan masing2. Lihat bawah ;

Kebaikan dofollow

1. Meningkatkan komen di ruangan komen.
2. Menambahkan backlinks blog pengkomen
3. Meningkatkan PR blog pengkomen dan blog dofollow

Keburukan dofollow

1. Meningkatkan spam.

Cara nak overcome spam kena lah korang buat word verification tue. Macam aku. Sebenarnya salah satu fungsi nofollow ialah untuk sekat spam yang mungkin terjah ke belog korang. So ada sebab lah kenapa blogger automatik set belog korang as nofollow. Tapi itulah kalau belog korang nofollow lambatlah nak meningkatnya PR di belog masing2.


Entry neh berkait rapat dengan commentluv dan intensedebate. Akan datang aku akan sambung pasal neh pula. Aku dah test buat commentluv tapi gagal pula. Adeh.. kena korek ilmu lagi neh...

Ameno : Cari ilmu bab2 seo pun bagus gak..

Share this

26 Responses to " Tutorial : Kenali Dofollow untuk menambahkan traffic blog anda. "

  1. serius aku perlukan feedback.. kalau aku tinggalkan links kat sini tak keluar ke camne ek??

    contoh niela..

    Mengapa mereka merakam 3gp lucah??

    koleksi artis seksi dalam majalah mangga

    Jom anti PAS!!!??


    apa beza ngn dofollow ngn nofollow?

    BalasPadam
  2. aku tak paham.. ape nih? nak ajar2 ajar tul2... hahahaha still lembab aku nih... :P

    BalasPadam
  3. tapi kan rasanya macam tak semua blog ada commentluv adalah dofollow. betul tak?

    BalasPadam
  4. try komen dan link to my entry..jadi dok..jgn delet lak komen ni..hehehe

    Ummi Sedang Senyum :)

    BalasPadam
  5. test test nak tgk kua ke tak :) thnks bagi tutorial2 yg berguna :)

    BalasPadam
  6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  7. http://ohpemerhati.blogspot.com/2011/10/terengganu-vs-negeri-sembilan-siapa.html

    BalasPadam
  8. done! dah buat. thnx ;) nnti bole blaja SEP lagii
    )

    BalasPadam
  9. wah, ilmu betul2 bertambah lepas baca entri ni..time kasih banyak2, ari2 member de terangkan pasal dofollow n nofollow..sekarang baru faham betul..thx a lot!



    New entry "Bukan Sebarangan Angan Mat Jenin"

    BalasPadam
  10. terima kasih admin-http://wansiteshop.blogspot.com/
    salam perkenalan semua :)

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...