Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 17 April 2019

Nilai Ringgit Paling Lemah Di Asia Lapor Bloomberg - Ini Rangkuman UIasan Ekonomi Pro Pembangkang.

KHAIRUL AZRI | Apa kata UBS Group AG, sebuah bank pelaburan terkenal antarabangsa dari Switzerland mengenai keadaan ekonomi Malaysia.



Soalan : Apa 'masalah' (ekonomi) Malaysia ini?

Jawapan : Suasana kemelut politik di dalam negara (Malaysia) akan menyebabkan tak ada satu benda pun yang akan diselesaikan. Dari sudut kaca mata ekonomi, negara tersebut tidak akan dapat bergerak ke hadapan. Ini berdasarkan, kerajaan mereka yang meletakkan bajet kerajaan bersandarkan harga minyak dunia pada harga $70/setong.

Walaupun harga Brent(Standard minyak mentah dunia) sudah menyentuh harga $70, akan tetapi harga purata bagi komoditi itu adalah jauh di bawah harga tersebut yang mana akan menyebabkan defisit akaun semasa oleh kerajaan Malaysia adalah lebih tinggi daripada jumlah defisit yang dianggarkan oleh mereka iaitu pada 3.4% sebelum ini.

Jika itu berlaku, maka ianya bermakna kerajaan terpaksa menurunkan atau mengecilkan semula perbelanjaan mereka, sekaligus akan menyebabkan ekonomi semakin mengecut dengan lebih teruk lagi.

Macam tidak ada jalan keluar untuk keadaan ini, namun dari sudut keadaan fiskal polisi, mereka kena mula berfikir untuk menyelesaikan masalah ini.

Mensifarkan GST sebelum ini adalah sebuah langkah yang tidak baik kerana ianya bermakna bahawa negara tersebut kini bergantung secara sepenuhnya kepada harga minyak, yang mana bermakna 30% daripada GDP nya adalah bergantung kepada minyak kerana langkah tersebut, yang mana ianya bermaksud jika harga minyak dunia jatuh dan tidak naik melebihi harga $70, maka ianya akan jadi berita buruk untuk negara itu.

NAJIB RAZAK | Bloomberg kata pelaburan asing sebanyak US$8 bilion (RM 34 bilion) akan ditarik balik dari Malaysia apabila kita ditendang keluar dari indeks global FTSE Russell setelah bon kita diturunkan penarafan.



Campur ini dengan dana US$1.9 bilion (RM8 bilion) dari Tabung negara Norway yang mereka umum akan keluarkan dari bon Malaysia.

Ini bermakna dana pelaburan asing sebanyak RM42 bilion pelaburan asing akan mengalir keluar lagi pada bulan-bulan mendatang.

Dah sepuluh tahun kedua-dua FTSE Russell dan Norway percaya dengan Malaysia.

Sekarang kedua-dua mahu belah. Agak sedih dan mengejutkan.

Ini akan meningkatkan tekanan ke atas ekonomi negara dan matawang Ringgit yang telah menerima gelaran "Asia's Worst Currency" untuk bulan ini.

https://www.bloomberg.com/…/malaysian-ringgit-staggers-afte…

ZEIN ISMA ISMAIL | Bloomberg kata pelaburan asing sebanyak US$8 bilion (RM 34 bilion) akan ditarik balik dari Malaysia apabila kita ditendang keluar dari indeks global FTSE Russell setelah bon kita diturunkan penarafan.

Campur ini dengan dana US$1.9 bilion (RM8 bilion) dari Tabung negara Norway yang mereka umum akan keluarkan dari bon Malaysia.

 
Ini bermakna dana pelaburan asing sebanyak RM42 bilion pelaburan asing akan mengalir keluar lagi pada bulan-bulan mendatang.

Dah sepuluh tahun kedua-dua FTSE Russell dan Norway percaya dengan Malaysia.

Sekarang kedua-dua mahu belah. Agak sedih dan mengejutkan.

Ini akan meningkatkan tekanan ke atas ekonomi negara dan matawang Ringgit yang telah menerima gelaran "Asia's Worst Currency" untuk bulan ini.

https://www.bloomberg.com/…/malaysian-ringgit-staggers-afte…

Semalam, Bloomberg telah menaikkan pangkat Bursa Saham kita dari "sole loser" di Asia menjadi bursa paling teruk dalam dunia untuk tahun 2019 ini.

Bukan senang untuk menjadi nombor satu di dunia. Tahniah kepada Menteri Kewayangan kita!

Bloomberg juga berpendapat bahawa Harapan untuk kerajaan PH menarik balik pelabur asing bagi memulihkan ekonomi semakin pudar setiap hari.

Manakala Bloomberg mengesahkan bahawa Bursa kita mencapai rekod tertinggi di bawah BN sebelum PRU14 tetapi kini sudah jatuh 14%.

Pasaran-pasaran saham di dunia sedang dalam keadaan "rally" ataupun dalam trend menaik.

Malangnya, Malaysia adalah satu sahaja yang jatuh.

Di mana kata kata pemimpin PH kata ekonomi kita semakin baik?

Benda boleh menipu, buat apa cakap benar?

SYED AGIL JAMALUDDIN | Bloomberg mendedahkan walaupun harga minyak dunia naik, tapi bursa tidak mendapat manfaat seperti sebelum ini

Bursa jatuh -14% berbanding May 2018, dan jatuh -3.5% sejak 2019

Lagi sekali, seluruh dunia dah mencatat kenaikan, tapi bursa malaysia sahaja yg rugi, sole-loser, dan tak ada apa-apa yg positif dlm 12 bulan akan datang kata Bloomberg

Harapan utk menarik pelabur asing mungkin hancur berkecai

Samsung Asset Management Co, kata pasaran malaysia tak akan ok, mungkin berpanjangan smpai 2020

Aberdeen Standard Investments, kata performance krjaan yg lemah memburukkan lg sentimen dlm pasaran

https://www.bloomberg.com/…/malaysia-s-stock-market-keeps-m…

SYAHIR | Charts daripada Bloomberg hari ni.



 
Ringgit jatuh menjunam ke paras 4.14 berbanding US Dollar, pasaran ekuiti Malaysia KLCI jatuh ke paras terendah sejak 2016.

Pasaran saham terburuk tahun ni di mana semua pasaran saham negara lain naik tapi hanya KLCI jatuh.

Ini semua salah BN.

Kah kah kah.

NAJIB SAAHARI | FTSE Russel mungkin tendang keluar Malaysia dari World Bond Index.

Bond dan Ringgit ni berkait rapat. Bila bond market tidak lagi menarik, pelabur bond ( asing ) akan mula menjual bond didalam pegangan mereka. Bila diorang jual bond tersebut, diorang dapat ringgit and dia akan tukarkan ringgit yang diorang dapat tu kepada duit mereka or USD (normally USD). Ini mengakibatkan MYR jatuh sebab supply banyak dan USD naik sebab demand banyak.

Tapi bila Bond Malaysia dikeluarkan ini tidak bermaksud fundamental kita lemah (Kerajaan jangan happy dahulu). Kita kena faham asas bagaimana index itu dibentuk. Index ini dibentuk mengikut betapa besarnya negara itu didalam bond market. Sebelum ni Malaysia adalah satu negara yang agak besar sebab itu Malaysia dimasukkan didalam component World Bond Index.

Bila mana ada negara yang lebih besar akan dimasukkan didalam index, Russel akan evaluate balik semua negara dalam tu dan akan pilih negara paling kecil exposurenya untuk dikeluarkan dan negara itu mungkin Malaysia. Negara mana yang nak dimasukkan dalam index tu? China. Bila China mula buka sistem ekonomi mereka, mereka harus dimasukkan dalam index atas sebab yang obvious ekonomi mereka besar.

Ini bukan benda baru. Zaman PM7 jadi PM4 kita pernah dikurangkan exposure dalam SEA equity index. Sebelum tu exposure kita sekitar 25%, lepas tu mula berkurang sehingga 3%. Kenapa? Sebab negara sekitar mula buka ekonomi mereka dan negara mereka dimasukkan kedalam index. Zaman PM 4 pernah jadi, zaman PM 7 jadi sekali lagi. Happen to be kedua-duanya orang yang sama.

Adakah implikasinya besar kepada Malaysia jika ini berlaku? Implikasinya besar sebab kebanyakkan Fund Manager jika tidak semua, mereka lebih gemar invest ikut index sebab performance mereka dinilai ikut index. Sama ada outperform index atau pon tidak. Untuk senang kerja dan performance akan selari dengan index, diorang ikut index. Performance tidak lari jauh. Hahaha.


Jadi bila Malaysia dikeluarkan dari index, FM akan juga menjual bond pegangan mereka dan beli bond negara yang masuk dalam index. Bila ini berlaku, selling pressure jadi dekat bond market mengakibatkan bond price jatuh dan yield naik. Bila yield naik, benchmark yield itu yang akan diikut untuk future debt. Bermakna hutang kita pada masa hadapan, interestnya akan tinggi sedikit. Zaman pendapatan kerajaan berkurang sebab tiada GST dan tiada buffer ni, benda macam ni boleh tambah beban kerajaan. Menteri dan wakil kerajaan sekarang bukan pandai nak handle masalah macam ni, cari admin FB Najib Razak lebih penting pada diorang. Itu pon tak pandai juga sebab tak tahu schedule post. Kahkahkah

Kita sambung lagi, FM ni cara dia nak invest senang je. Dia cari yang besar dan liquid (sebab tu to those who attend my class, saya selalu cakap go for branded stock kalau nak pergi global market) Baik dalam equity ataupon bond. Dia akan cari yang besar dan senang untuk dicairkan. In this case, Malaysia tidak cukup besar dan tidak liquid sebab tu ianya tidak lagi menarik perhatian FM.

Macam mana nak besarkan our bond market? Kerajan kena berhenti main naratif hutang kerajaan tinggi. Ini memberi gambaran yang kerajaan tidak lagi mahu berhutang dan seterusnya mengakibatkan our debt market size jadi kecil. Selain itu, govt revenue stream pon kena perbaiki supaya pelabur nampak kita capable untuk service hutang kita. Sistem percukaian yang lebih efficient kena diperkenalkan kembali, rebrand balik as VAT kalau taknak pakai GST. Bila buat macam ni barulah our debt market jadi besar dan liquid.

Seperti semua benda didalam dunia, index ini juga ada baik buruknya. Baiknya dia sebab memudahkan orang untuk monitor performance negara-negara yang besar ni dan buruknya dia ialah sebab pelabur (global bond investor) kebanyakkan main ikut je tanpa tengok real potential. Kerajaan kena pandai main along that line. On one hand try to make the size bigger and on the other hand try to convince investor that eventhough the size is small , but the potential is big.

Ianya susah but if u set your priority right, u boleh handle that matter. Melawan korupsi itu penting tetapi yang lebih penting is majukan negara. Main politik tak berapa penting sekarang ni, election 4tahun lagi. Main politik tu je letak tepi dulu, u sekarang kerajaan bukan parti politik. - 17 April 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...