Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 27 April 2019

Beri Markah Untuk Diri Sendiri, Saifuddin Nasution Sebenarnya Disalahanggap, Hanya Jawab Soalan Media..

Afiq Aziz | Menteri 6.5 - masuk bakul angkat sendiri

Selepas pulang dari tugasan semalam, banyak pihak, malah dari penyokong kerajaan sendiri "troll" menteri yang dikatakan memuji diri sendiri.

Antaranya, menteri ini self claim, bangga diri, dan beri markah diri sendiri sedangkan beliau "under perform".

 

 
Ia dipercayai merujuk kepada Menteri Hal Ehwal Pengguna dan Kepenggunaan, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail yang membuat sesi temubual dengan media sempena satu tahun pemerintahan kerajaan Pakatan Harapan.

Saya diberi kesempatan untuk berada dalam sesi ini dan saya rasa adalah kurang tepat gambaran yang diperoleh wargamaya walaupun laporan akhbar dan media adalah tepat dalam penyampaiannya.

1. Beri markah untuk diri sendiri;
Menteri ditanya "how do you rate your self, from 1-10"
Menteri jawab secara literal tanpa ragu-ragu: 6.5 kerana masih banyak perkara yang cuba diusahakan namun belum sampai ke tahap yang memuaskan.

Beliau akui masih banyak perubahan yang diperlukan di kementeriannya. Jadi terpulang kepada rakyat untuk menilai berapa markah yang patut beliau perolehi. Adakah ia sepadan dengan apa yang dia nilai.

 

Namun penilaian tersebut (self-rated) bukanlah sengaja/suka-suka di maklumkan. Ia hanya memenuhi tuntutan persoalan pihak media. Sebagai pengamal media, tentulah berpuas hati kerana soalan dijawab dengan jelas. Tak ada “pusing-pusing”.

2. Dia ditanya lagi, secara literal “apakah tiga pencapaian yang membanggakan” sebagai menteri, juga Saifuddin menjawab dengan jelas;

Tiga perkara itu ialah pelaksanaan program Foodbank, diberi kepercayaan oleh cabinet untuk menerajui program subsidi minyak bersasar Ron95, dan dilantik sebagai salah seorang ahli Majlis Tindakan Ekonomi yang dipengerusikan YAB PM di mana satu analisis untuk mencari punca kenaikan harga barang bagi setiap barang di setiap lapisan rantaian bekalan sedang dilakukan.

Analisis awal yang merangkumi 10 barangan (seperti cadangan Bank Negara) telah dibentangkan kepada cabinet dua hari lalu dan laporan penuh dijangka siap menjelang September. Dengan analisis ini, langkah penguatkuasaan dapat dibuat dengan lebih tepat – barang apa dan elemen apa yang menjadi penyebab harga barang tinggi.

Malahan ia menjadi rujukan kepada kerajaan untuk merubah sesuatu dasar atau undang-undang jika diperlukan kelak.

Sebagai contoh, katanya harga sebiji kelapa import Indonesia setelah mendarat di Malaysia adalah 85sen, sedangkan harga buah kelapa di atas pokok kelapa di Perak berharga RM1.20.

Harga santan untuk 1kg adalah lebih kurang RM10. Oleh itu kajian harga rantaian untuk item ini, boleh memberi panduan kepada kerajaan apakah perlu dibuka lebih banyak AP import untuk buah kelapa, atau apakah item ini perlu dimasukkan ke dalam kategori barang kawalan.

3. Menteri juga ditanya, apakah tiga perkara yang masih belum sempat dilakukan atau masih tertangguh. Juga secara literal Saifuddin menjawab;

- mahu bantu mengurangkan kos sara hidup rakyat dengan meningkatkan produktiviti melalui perniagaan e-dagang (e-commerce). Kementerian sebagai regulator sedang mencari mekanisma bagaimana ia boleh menjadi peneraju dalam segmen ini.


- mahu lakukan “consumer advocacy” dengan lebih kerap dan berkesan. Setakat ini masih sangat tidak memuaskan walaupun terdapat beberapa kerjasama dengan persatuan pengguna.


- bajet subsidi kerajaan tidak sampai kumpulan sasar kerana terdapat banyak kebocoran seperti di sempadan negara.


Saifudin juga menjelaskan kementerian masih tidak mempunyai cukup penguatkuasa, dengan nisbah 2,294 kepada 32 juta rakyat Malaysia bagi memantau keseluruhan barangan.

Bagaimanapun, tahun ini kerajaan telah membekalkan sebanyak 100 penjawatan tambahan bagi tujuan itu.

Kesimpulannya, dalam temuramah seperti ini, tentulah soalan-soalan tentang pencapaian mereka akan ditanya.

Jawapan-jawapan ini, walau pun tidaklah solid atau concrete untuk meredakan kebimbangan rakyat tentang kos sara hidup yang meningkat, harga barang yang naik (walaupun ada yang mengalami deflasi seperti sektor pengangkutan), dan perihal kehilangan pekerjaan, namun tidak lah wajar untuk membuat kesimpulan melulu berdasarkan satu atau dua berita, apatah lagi jika dengan hanya screenshot headline dan terus mengulas.

Berlaku adil.

(Pengalaman peribadi, selain Datuk Saifuddin, Menteri Wilayah Khalid Samad juga salah seorang menteri yang “well articulate” apabila menjawab soalan media. Mudah faham soalan, tidak teragak-agak/gagap, know his stuff, straight to the point, elaborate jika perlu. Senang kerja yang bertanya). - 27 April 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...