Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 23 Mac 2019

Penjelasan Kenapa Poster Kempen Jimat Air Kerajaan Perak Guna Bahasa Singkatan.

LAPORAN | Sejak semalam kerajaan Pakatan Harapan telah dikecam bertubi-tubi atas penyebaran gambar yang merujuk kepada satu poster.

Poster itu menjadi kontroversi kerana menggunakan perkataan yang diringkaskan dari segi ejaannya.


Maka pihak seperti cina dan DAP dipersalahkan, dan melayu PH dituduh sebagai barua kerana dianggap telah melacurkan bahasa kebangsaan.

Apakah sebenarnya yang sedang berlaku?

👉 Poster itu dikeluarkan oleh Lembaga Air Perak - LAP.

👉 Ia merupakan poster kempen untuk menjimatkan air.

👉 Strategi LAP ialah menggunakan ejaan ringkas/singkatan bagi memaparkan elemen PENJIMATAN. 

PNGUNA BJAK SNTIASA BRJIMAT

👉 LAP membayangkan jika rakyat Perak ternampak poster yang diringkaskan ejaannya itu, mereka akan membaca sehingga habis dan akhirnya dapat menangkap maksud disebalik perkataan yang diringkaskan itu.

👉 Perkataan sebenar mereka ialah "GUNA YANG PERLU SAHAJA", #SAVEWATER.

👉 Ia dibuat untuk mengajak rakyat Perak menjimatkan penggunaan air mereka, jangan melakukan pembaziran.

👉 Bagaimanapun strategi kempen itu tidak berjaya apabila ramai pihak mengkritik LAP kononnya telah merosakkan bahasa kebangsaan, malah dikecam sebagai budak We Chat.

👉 DBP dalam satu kenyataan rasmi memaklumkan sungguhpun memahami mesej yang ingin disampaikan oleh LAP namun strategi itu tidak menjadi.

👉 Ini kerana rata-rata pengguna lebih menumpukan perhatian kepada perkataan yang diringkaskan daripada focus kepada PENJIMATAN AIR.

👉 Oleh itu, DBP berpendapat LAP perlu membetulkan semula poster itu dengan kempen lain yang tidak merosakkan ejaan sebenar Bahasa Malaysia. Dan dalam masa yang sama mengajak pengguna untuk menjimatkan air.

👉 Di sosial media sungguh pun ramai pihak tampil mengecam kempen itu, terdapat juga yang menyokong LAP dengan beranggapan strategi LAP telah berjaya apabila hal itu menjadi tular di internet.

👉 Bagaimanapun tidak dapat dipastikan samada LAP akan menurunkan poster tersebut atau mengekalkan kempen itu buat masa ini. - 23 Mac 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...