Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 5 Disember 2018

Rekod Hansard Buktikan Maszlee Tidak Difitnah Isu Masukkan 1MDB Ke Dalam Subjek Sejarah.

LAPORAN | Sebelum ini SU Menteri Pendidikan, Shahrul Aman Saari mengeluarkan satu kenyataan yang menuntut semua pihak media untuk membetulkan laporan berkaitan 1MDB akan dimasukkan ke dalam silibus sejarah.

"Merujuk kepada laporan media yang memetik jawapan lisan UB Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik, yang disampaikan di Dewan Rakyat semalam (3 Disember), ingin ditegaskan bahawa YB Dr. Maszlee tidak sama sekali menyebut kes 1MDB akan dimasukkan ke dalam silibus Sejarah Malaysia.

Semasa menjawab soalan tambahan YB Pontian, YB Dr. Maszlee hanya menyebut bahawa isu 1MDB akan dimasukkan ke dalam sejarah Malaysia,"
kata kenyataan itu yang dipetik.



"Laporan media memetik seolah-olah YB Dr. Maszlee mengatakan kes 1MDB akan dimasukkan ke dalam silibus Sejarah Malaysia adalah tidak tepat. Samada ada ia akan dimasukkan ke dalam silibus terserah kepada jawatankuasa kajian kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

Justeru kerjasama media dipohon agar membuat pembetulan bagi mengelakkan kekeliruan di dalam kalangan masyarakat,"
kata kenyataan itu lagi.


Bagaimanapun jawapan dari Kementerian Pendidikan itu menimbulkan polemik di media sosial apabila netizens mempertahankan laporan media tempatan.


Berdasarkan rekod Hansard Parlimen, nampaknya secara jelas Dr. Maszlee menyebut 1MDB akan dimasukkan ke dalam Sejarah Malaysia yang mana ketika itu sedang membincangkan mengenai SILIBUS SEJARAH.

Berikut adalah Hansard Parlimen mengenai isu tersebut;


 

Dan ini pula adalah versi rakaman untuk umum menilai sendiri samada media yang tersalah lapor atau Dr. Maszlee yang menipu;

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...