Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 5 Disember 2018

Sampai Beri Cuti Untuk Hadiri Demo ICERD, Ianya Pelik Kata Ahli Akademik.

THE MALAYSIAN INSIGHT | HIMPUNAN Bantah Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) bukanlah satu keistimewaan sehingga membolehkan rakyat diberikan cuti kata Pensyarah Sains Politik UIAM Tunku Mohar Tunku Mohd Mokhtar.

Tunku Mohar berkata walaupun ianya dibenarkan oleh undang-undang negara, tindakan memberikan cuti untuk menghadiri himpunan anjuran parti politik adalah tidak wajar.



“Pada saya memprotes adalah satu hak (rights), bukan keistimewaan (privilege) sehingga melayakkan negeri mendapat cuti.

“Walaupun pemberian cuti itu dibenarkan undang-undang, tetapi pemberian untuk rakyat menghadiri protes sivil yang dianjurkan parti politik (walaupun diberi samaran badan bukan kerajaan) adalah pelik,”
katanya ketika dihubungi The Malaysian Insight.

Dua parti Melayu Islam terbesar, PAS dan Umno, masing-masing telah menyatakan persetujuan untuk hadir dalam Himpunan Bantah ICERD anjuran sekretariat Gerakan Pembela Ummah (Ummah) di Dataran Merdeka pada 8 Disember depan.

Susulan itu, kerajaan Kelantan mengumumkan 9 Disember 2018 sebagai cuti peristiwa bagi membolehkan rakyat di negeri itu hadir di himpunan tersebut.

“Sehubungan dengan itu, Kerajaan Negeri Kelantan mengisytiharkan cuti peristiwa untuk Negeri Kelantan pada 9 Disember 2018 (Ahad) bagi memberi ruang kepada rakyat Kelantan menguruskan perjalanan dengan lancar dan selamat ketika menghadiri himpunan tersebut.

“Berhati-hati di jalan raya dan jagalah keselamatan diri dan keluarga,”
kata Menteri Besar Kelantan Ahmad Yakob dalam satu kenyataan hari ini.

Ahmad juga turun menyeru kepada seluruh rakyat Malaysia untuk sama-sama menghadiri himpunan tersebut bagi menzahirkan kecintaan kepada negara Malaysia dengan mesej yang jelas supaya keharmonian masyarakat pelbagai kaum di Malaysia dijaga dan dipelihara. - 5 Disember 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...