Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 3 Disember 2018

Punyalah Nak Kutuk PAS Laju-Laju Sampaikan Baca Tajuk Berita Jer, Netizens Sindir Kasthuri Patto.

KHAIRUL AZRI | Saya rasa YB Kasthuri ni hanya baca tajuk sahaja tanpa membaca artikel..

Kerana di dalam artikel tersebut ianya membincangkan tentang peraturan mengehadkan waktu sehingga jam 12 tengah malam bagi program berbentuk hiburan yang sudah dilakukan kerajaan negeri sejak 28 tahun lalu selepas PAS mengambil alih Kelantan apabila ditanya mengenai langkah DBKL mengehadkan aktiviti hiburan hingga 1 pagi.


Bagi saya tak ada masalah pun kalau dihadkan sekian-sekian waktu, even kalau di Eropah, hatta kedai biasa pun tutup pukul 6 petang apatah lagi pusat hiburan, ada la 1 2 strip club tapi very designated dan terkawal.

Kemudian YB Kasthuri kononnya nak sindir kerajaan Kelantan yang tutup kedai hiburan dan jadikan kanak-kanak sebagai 'hiburan' berdasarkan keputusan meja bulat Kerajaan Kelantan yang membenarkan perkahwinan bawah umur dengan pengecualian.

Hmm..apakah YB menganggap sebuah perkahwinan itu sebagai sebuah 'hiburan'?

With all due respect YB,

I think you had it coming with your tasteless sarcasms.

Kenapa saya kata begitu,

1. Pendirian Kerajaan Kelantan yang 'digelakkan' oleh YB adalah sama seperti negeri-negeri lain iaitu mengekalkan kebenaran perkahwinan bawah umur dengan pengecualian.

Jadi kenapa 'attack' kerajaan Kelantan saja? kenapa tak persoal keseluruhan negeri-negeri lain yang menggunakan undang-undang yang sama?

2. YB Kasthuri kata dia tak 'mention' Islam dalam 'sarcasm' dia, tapi tahukah YB bahawa memang ada peruntukan perkahwinan bawah umur minima (Umur minima perkahwinan iaitu 18 tahun bagi lelaki dan perempuan 16 tahun) dengan pengecualian yang dibenarkan berdasarkan Seksyen 8 Enakmen Keluarga Islam Kelantan 2002.

Jadi sememangnya 'sarcasm' YB Kasthuri tersebut secara tidak langsung adalah sebuah kritikan terhadap peruntukan undang-undang dan hukum Syara’ yang telah mengambil kira kemaslahatan pasangan bawah umur yang akan berkahwin, samaada YB Kasthuri sedar atau buat-buat tidak sedar.

3. Adakah YB Kasthuri juga telah terlupa bahawa sebenarnya kanak-kanak Non Muslims lebih ramai yang kahwin bawah umur daripada kanak-kanak Muslim.

Data statistik 2017 perkahwinan bawah umur mengikut agama dan etnik telah dikeluarkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Wan Azizah yang menunjukkan seramai 1,845 orang kanak-kanak bawah umur telah berkahwin dengan pasangan dewasa. Daripada jumlah ini, 968 adalah kanak-kanak bukan Islam manakala 877 kanak-kanak adalah beragama Islam.

Perkara ini juga kini membuktikan masalah perkahwinan bawah umur ini adalah isu nasional, dan bukan sahaja spesifik kepada masyarakat Islam sahaja.

Pecahan etnik Bukan Islam itu pula menunjukkan kanak-kanak etnik Cina paling banyak berkahwin dengan pasangan dewasa, diikuti dengan etnik Sarawak.

Jadi saya rasa, kalau YB Kasthuri betul-betul berniat jujur untuk 'champion' isu ini, Kelantan bukan tempatnya.

Rujuk : Kanak-Kanak Non Muslims Lebih Ramai Kahwin Bawah Umur Daripada Muslim” - DS Wan Azizah https://says.com/…/non-muslim-lebih-ramai-kahwin-bawah-umur…

4. Kami semua tahu bahawa YB Kasthuri juga adalah di kalangan ahli parlimen yang memang menjuarai isu-isu ratifikasi konvensyen-konvensyen antarabangsa di parlimen.

Malah perkataan 'ICERD' itu pertama kali disebut pada sidang parlimen ke-14 ni adalah datangnya dari mulut YB dari Batu Kawan ini sendiri.

Dan kita juga tahu apabila membicarakan mengenai kahwin bawah umur ni..

2 konvensyen antarabangsa iaitu Convention On The Rights Of The Child (UNCRC) dan Convention On The Elimination Of All Forms Of Discrimination Against Women (CEDAW) yang mendesak agar kanak-kanak berusia 18 tahun ke bawah tidak dibenarkan berkahwin tanpa sebarang pengecualian adalah merupakan syor-syor dalam konvensyen-konvensyen tersebut.

Jadi janganlah ingat kami tak nampak yang sebenarnya itu mesej utama yang YB nak bawak pada hari kedepan sebenarnya.. kan YB kan? :)


Sebagai kesimpulan, saya rasa YB Kasthuri janganlah tiba-tiba guna 'play as victim' kad pula, anda yang meminta untuk orang marah kepada anda, and I'm glad you dont regret it.

Harap YB Kasthuri jujurlah tak 'regret' kena maki tu, jangan esok panggil press buat cerita-cerita sedih pula ya. 🤭

Kepada yang Muslim, jaga tutur bicara kita, ini memang SOP biasa depa yang kita kena belajar dan faham, depa bagi kita marah, kita 'flip table', depa highlightkan kemarahan kita juga akhirnya.

Maka, Keep calm and learn to maki dalam hati. 😆

Sekian. - 3 Disember 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...