Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 6 Disember 2018

Kaji Balik Bayaran PTPTN Secara Potongan Gaji Kata Rafizi.

Rafizi Ramli | Isu PTPTN

1. Saya mendapat pelbagai maklum balas mengenai keputusan pengurusan PTPTN untuk melaksanakan Potongan Gaji Berkali (PGB) untuk mengutip hutang PTPTN.


2. Saudara Anwar Ibrahim dan Saudara Akmal Nasir sudah pun menyuarakan pandangan mereka dan akan membawa perkara ini ke peringkat kerajaan. Begitu juga pimpinan PH yang lain di dalam kerajaan.

3. Pendirian saya mengenai perkara ini adalah jelas. Saya merasakan ia perlu dikaji balik kerana tidak berlaku adil terutamanya kepada mereka yang tiba-tiba terpaksa membayar pada kadar yang besar, apabila peratus potongan itu tidak mengambil kira faktor-faktor lain (keluarga, tanggungan dan lain-lain).

4. Ia juga sangat bertentangan dengan janji PH untuk memastikan hanya mereka yang berpendapatan RM4,000 ke atas sahaja yang perlu membayar, sehingga pendapatan peminjam melebihi RM4,000.

5. Saya juga faham dengan keadaan aliran tunai PTPTN sekarang, iaitu kesukaran untuk terus memberi pinjaman dalam keadaan ansuran hutang terkumpul itu perlu dibayar.

6. Saya pasti ada jalan-jalan lain yang boleh dipertimbangkan, termasuklah mengusahakan “bridging financing” pada kadar yang rendah untuk memberi sedikit masa bernafas kepada PTPTN. 

7. Saya juga berharap PTPTN memberi tumpuan kepada program insentif untuk mempercepatkan pembayaran, bukan terlalu cenderung kepada kaedah pukul rata seperti ini.

8. Pandangan-pandangan seperti ini sudah tentu akan dibincangkan di kalangan menteri-menteri. Saya pasti mereka sedia maklum dengan pandangan rakyat biasa seperti kita.

9. Saya galakkan untuk terus suarakan perkara ini supaya satu penyelesaian yang lebih baik dapat dicapai. - 6 Disember 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...