Selasa, 25 Oktober 2016

Dan Apabila Nurul Izzah Dikantoikan Menipu..

Semalam aku perhatikan. Nurul Izzah ada kongsikan satu gambar kehadiran ahli parlimen BN ketika Ketua Pembangkang bahas #bajet2017. Dia bagitau la. Yang Najib propaganda. Konon pembangkang keluar dewan sebagai tidak menghormati dewan. Tetapi yang korang ponteng beramai-ramai tu boleh pula. Hormat dewan ke perangai macam tu pun? Nak tegur orang konon. Lebih kurang begitula bayangnya.

Point Nurul Izzah ini tidak salah. Tetapi bersifat pilih kasih. Patutnya kau snap juga gambar belah kau sama. Belah kau pun ponteng bersepah. 

Dengan menggunakan indikator yang Nurul Izzah sendiri set, itu bermaksud pembangkang pun tak layak nak kritik BN yang mengkritik kamu kerana pembangkang pun kaki ponteng dewan. Dalam erti kata lain, perangai korang neh serupa, takde beza, tak layak pun nak kritik antara satu sama lain dan lebih baik korang focus perbetulkan diri sendiri dan buat kerja dengan betul semasa berjawatan sebagai wakil rakyat neh. Tak payahla nak tuding menunding atas perangai yang masing-masing buat. 

Realitinya ;


Sedangkan yang dilagukan pada kita ;


Namun selepas memenangi kerusi, mereka melakukan secara bersama-sama ;



Seperti mereka bersama-sama sokong kenaikan gaji 
sendiri ;




Nampak? Ini yang kita nak rakyat faham. Berhenti bela wakil rakyat yang bukan nak sangat bela nasib kau. Kita berpecah pada hari ini kerana kebanyakkan wakil rakyat dan parti politik yang ada terlalu gemar bermain propaganda daripada menyelesaikan masalah rakyat. Sibuk nak bandingkan tindakan parti sendiri lebih betul dari parti lain. Sedangkan benda macam neh rakyat yang patut cakap on behalf. Kerana partisan deal dengan rakyat. Apa yang rakyat fikir itula korang. Berhenti angkat diri sendiri. Tak habis-habis nak puji diri sendiri. Memualkan. Partisan. Terlalu memualkan.

Hari ini. Selepas Najib ditroll kaw-kaw semalam, telah hadir ke sesi pagi persidangan dewan. 


Terasa ke apa PM kau neh. Dan berapa lama bertahan? Tak gigil ke badan sebab tak biasa tak ponteng?

Kahkahkahkahkah!

Apapun. Kalau la gaji wakil rakyat akan dipotong jika mereka gagal hadir ke sidang tanpa alasan munasabah, korang rasa dorang akan ponteng beramai2 ke? Dalam pada dorang pongpangpongpang kat telinga kita, kata kita tak tunaikan tanggungjawab dengan tidak daftar undi dan keluar mengundi, juga kerana tak sokong dan undi mereka, partisan tu sedar tak yang bila wakil rakyat ponteng parlimen adalah sama seperti tak menjalankan tanggungjawab juga? Sedar ke dorang neh pun? Asyik pinpoint salah rakyat je. 

POTONG GAJI (yang 16,000 tu) AHLI PARLIMEN YANG PONTENG TANPA SEBAB. INI HARUS DIMASUKKAN DALAM BERSIH. Supaya desakan dapat dibuat secara kolektif. Bagaimana? Korang rasa ahli parlimen pembangkang akan setuju? BN aku tau dah jawapan dorang. Aku cuma nak tau jawapan MP pembangkang yang hari2 zikir mereka bekerja demi rakyat. Betul ke kerja demi rakyat neh? Ke zikir je sembang kencang? Kahkahkahkahkah!


Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...