Isnin, 26 September 2016

Kematian 2 Beranak Dilanggar Go Kart, "Ini Semua Atas Ketentuan Allah" - Kata Penganjur.


What the f..

Semalam aku tonton berita tv3. Kurang hajor punya respon penganjur. Aku tafsirkan penganjur sebagai ;

BODOH.
PATUTNYA KAU YANG MATI KENA LANGGAR.
BIADAP.
TAKDE AHTI PERUT.
TAK BERTANGGUNGJAWAB.

Selepas mendengar kenyataan dia yang disiarkan di Buletin Utama. Kebetulan ketika itu aku baru je membaca beberapa berita berkaitan kemalangan dan menonton rakaman video. Menerusi rakaman video aku melihat penganjur gagal mementingkan aspek-aspek keselamatan. Mereka sekadar meletakkan kon plastik sebagai pemisah jalan di antara pelumba dan penonton tanpa ada jarak tertentu. Sepatutnya kena letak pegawai pemantau. Kau kena cegah dorang dari berdiri berdekatan dengan kawasan perlumbaan bagi mengelak menanggung sebarang risiko kecederaan sekiranya ada pelumba yang terbabas. Ini memang SOP yang digunapakai diseluruh dunia. Bukan rekaan aku cuma. 

Jarak kawasan, kon, penghadang samada besi ataupun plastik dan tong air. Penganjur langsung tak patuhi protokol keselamatan sewajarnya sehingga menyebabkan 2 terbunuh dan masih lagi dengan muka tak malu mengatakan ianya ketentuan Allah? 

Aku tak sempat nak rakam kenyataan bodoh dia tu tetapi tadi ketika membuat carian maka terjumpa sudah berita yang aku sedang laporkan ini.

Lihat video ;



Caption berita tersebut mengikut laporan Buletin Utama ;

Lokasi Kejadian Bukan Dikhaskan Untuk Penonton.


Pihak penganjur melahirkan rasa sedih dengan insiden kemalangan yang berlaku sehingga meragut nyawa dua beranak. Namun penganjur mengakui, lokasi kejadian bukan dikhaskan untuk penonton. Lebih-lebih lagi, kelajuan kenderaan go kart mampu mencecah 100 kilometer sejam. 

Pertandingan ini di sertai 51 buah pasukan membabitkan institusi pendidikan dari seluruh negara. Ia sebagai landasan kepada mahasiswa untuk mempraktikan ilmu dan inobasi dalam mereka bentuk dan menguji kenderaan bermotor ciptaan mereka. 

Pertandingan ini adalah kali tahun ke-9 dianjurkan dan kali kedua berlangsung di SUKPA, Indera Mahkota.

Sumber berita dan video : Buletin Utama / Berita TV3.

-------------------

Ulasan.

1. Penganjur bersikap meremeh-remehkan kematian orang awam meskipun terbukti kecuaian dan kesilapan berpunca dari pihak mereka.

2. Bukan sahaja enggan mengakui kesilapan, bahkan seperti menyalahkan orang awam bila mengatakan tempat terjadinya kemalangan ialah bukan kawasan yang disediakan untuk penonton. 

3. Kalau kita perhatikan menerusi rakaman video yang tersebar, penganjur gagal mendisplinkan orang awam menerusi banner mahupun penghadang. Maksudnya benda2 macam tu takde so macam mana orang awam boleh tahu kawasan tempat mereka berdiri boleh dimasuki mahupun tidak. Pegawai bertugas untuk pantau dan jaga keselamatan pun takde di kawasan sekitarnya.

4. Lihat pada gambar ;



Baca laporan berita di atas. Perlumbaan tersebut tak dapat kelulusan AAM. Alasan kerana penganjur gagal patuhi aspek keselamatan yang sepatutnya. Penganjur perlu sediakan kos tertentu bagi memastikan keselamatan mengikut protokol yang standard. Namun mereka taknak keluarkan kos tersebut. Agaknya nyawa manusia boleh dibeli singgit dua ringgit bungkus ikat tepi. Ataupun boleh ditukar ganti seperti casing telefon. Sebab itu penganjur tak bersungguh patuhi aspek keselamatan yang ditetapkan.

5. Sebelum ini penganjur bertegas mengatakan mereka dah follow semua SOP keselamatan yang sepatutnya. Mereka tak bersalah sama sekali. Ahti kering betul walaupun dah menyebabkan dua orang yang tak bersalah terkorban begitu sahaja.

6. Jika kau semua tonton pada video di atas, korang boleh baca salah satu kenyataan dari pihak mereka ialah, semua yang berlaku neh atas ketentuan dari Allah.

7. Aik, sendiri buat salah, Allah pula yang dia kaitkan?

8. Percakapan dia neh sebenarnya lebih kepada nak meletakkan kesalahan ke atas Tuhan. Tuhan yang nak bagi dia mati. Sebab tu Go Kart tu terbabas dan melanggar dia dan anak dia. Tuhan yang nak cabut nyawa dia. Bukan sebab aspek keselamatan diper-remeh-temehkan, begitulah lebih kurang maksud terselindung disebalik penyampaian dia tu.

9. Dia siap cakap, pelumba dah sertai sukan neh berkali2. Makin mahir, makin laju sebab makin berpengalaman. Nak gambarkan dorang dah buat event neh berkali2 tapi tak pernah kemalangan pun..lebih kurang macam tu la point tersiratnya.

Ini betul la suatu tindakan yang pentingkan diri sendiri. Kenyataan ini dilaporkan secara berleluasa di media massa. Ia didengari oleh ahli keluarga mangsa. Bayangkan famili kau terkorban angkara kecuaian manusia dan mereka neh pula enggan bertanggungjawab. Aku tengok muka isteri dia sangat sebak kerana begitu menyedihkan. Mereka hanya mahu keluar beriadah bersama-sama di hari cuti menghabiskan masa bergembira sebagai sebuah keluarga tetapi malangnya keluarga itu bukan sahaja tak dapat capai kegembiraan bahkan 2 dari mereka mati 'dibunuh' oleh acara tersebut dengan kejam. Ibarat sudah mati ditikam lagi, penganjur pula bersikap lepas tangan. Untuk pagi isnin yang begitu menbinggungkan, maka kepada penganjur kau memang babi.

Sekian.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...