Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 30 September 2016

Rakyat Dipersalahkan Dalam Isu Kejatuhan Ranking Daya-Saing, Rafizi Soal Kenapa Tak Salahkan #1MDB?


Ranking Malaysia dalam senarai negara berdayasaing di dunia jatuh banyak anak tangga. Kalau sebelum ini bila naik satu anak tangga, gebang tentang Najib Razak genius mentadbir ekonomi.

Bila jatuh 7-8 anak tangga, pak menteri bagi alasan:

1) 30% je yang datang dari maklumat kerajaan. Yang lain maklumat orang ramai. Rakyat Malaysia banyak komplen sampai jatuh ranking

2) Sektor paling teruk merudum adalah kesihatan dan pendidikan sekolah rendah. Sekolah rendah menteri kata sebab orang pergi luar negara bawa anak keluar sekolah jadi nampak ada budak Malaysia tak pergi sekolah.

3) Kesihatan: dia kata sebab dulu tak ada TB sekarang ada balik. Mungkin pekerja asing yang bawa masuk (#bangladesh juga kena, padahal yang bawa masuk pekerja asing ni diorang)

4) Kesihatan: menteri ni juga kata sebab tak aci tak masuk virus Zika, masuk malaria je. Malaysia ada malaria tapi tak ade Zika. Singapura lagi banyak Zika. Kalau masuk Zika mesti Singapura jatuh juga (eyh ada guna juga kuman Zika ni rupanya).

Selama ni Anwar Ibrahim je kena blame. Sekarang kuman pun kena. Saya tunggu bila dia nak blame DS Najib dan #1MDB. Tak keluar2. Padahal sebab 1MDB la ada hutang banyak. Duit GST cukai semua kutip pi bagi untuk bayar hutang 1MDB. Tak cukup duit lalu dipotong peruntukan sekolah dan hospital.

Ubat nak dapat tunggu lama. Sebab GST kos barang semua ada keluarga anak berhenti sekolah. Jadi score kita bab itu rendahlah. Tapi tak apa; kita ada kuman dan pekerja Bangladesh. Banyak guna diorang ni...

Rafizi Ramli
Ahli Parlimen Pandan

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...