Khamis, 19 November 2015

YAPEIM Dakwa Akmal Curi @ Perolehi Dokumen Secara Salah Utk Sebar Fitnah - Macam Mana Akmal Curi? Pecah Pintu Pejabat?

Semalam. YAPEIM ada buat laporan polis. Laporan polis berkenaan mengesahkan sesuatu kepada kita. Sesuatu yang utama.

Petikan dari portal berita dan fb rasmi YAPEIM.

YaPEIM BUAT LAPORAN POLIS TERHADAP AKMAL NASIR.

KETUA Pengarah Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia(YaPIEM) hari ini (18 November 2015) hadir dan membuat laporan polisdi Ibu Pejabat Daerah Dang Wangi, Kuala Lumpur terhadap Akmal Nasir iaitu Pengarah Pendedahan Maklumat Kebangsaan (NOW) yang juga Ketua Cabang PKR, Johor Bharu.

Laporan polis itu dibuat kerana pendedahan Akmal Nasir berdasarkan dokumen-dokumen yang telah dicuri atau diperolehi secara salah hingga beliau mengeluarkan kenyataan berunsur fitnah dan tidak benar serta dengan niat jahat untuk menjatuhkan reputasi YaPEIM dengan kenyataan dan persoalan yang sengaja direka.


Sekarang kita focus kat part invois-invois yang didedahkan oleh Akmal. Menerusi kenyataan media dan tindakan YAPEIM pada semalam jelas yang kita dapat faham bahawa ;

1. Dokumen yang tersebar itu benar, tulen, betul. Bukan ada 'oter' itu ini.

2. Maklumat berkaitan dalam dokumen itu pun benar. Seperti nama yayasan, jumlah dan butiran perincian perbelanjaan.

3. Rujuk sebaran ;

Klik gambar untuk paparan yang lebih jelas

4. Point dia, bil di charge kepada PEMANGKIN. Iaitu sejenis agensi yang berkaitan dengan kebajikan anak yatim dan miskin.

5. Tiada penafian dari YAPEIM tentang ini.

6. Penafian hanya tertakluk kepada pendedahan AKMAL yang disifatkan sebagai fitnah. 

7. Tak pasti apa yang fitnah. Apabila dokumen itu digambarkan sebagai tulen.

8. Pendedahan Akmal merujuk kepada pertanyaan, kenapa wang dari PEMANGKIN menanggung kos lawatan JAMIL KHIR ke luar negeri dan rasionalnya anjurkan kursus kahwin bagi 100 orang peserta tambahan pula kos yang dibelanjakan disifatkan sebagai keterlaluan dan bermewah.

9. Ia adalah pertanyaan sejak dari awal.

10. Bila disebut Akmal mencuri atau memperolehi dokumen secara salah, ini sekali lagi menimbulkan tanda tanya.

11. Bagaimana Akmal mendapatkannya? Adakah memecah masuk pejabat YAPEIM dan tahu lokasi sebenar invois-invois berkenaan?

12. Bukan setakat mencuri, untuk mencuri pun kita kena tahu kat mana orang simpan invois. Bukan hanya ada satu invois, banyak. Macam mana Akmal boleh 'aim/detect' invois-invois' berkenaan?

13. Kat sini la kita akhirnya akan terfikir. Apakah Akmal pernah bekerja dengan YAPEIM? PEMANGKIN? Terlibat secara LANGSUNG atau TIDAK LANGSUNG? Ataupun ada ORANG DALAM yang MENDEDAHKAN DOKUMEN-DOKUMEN berkenaan kepada Akmal? Jika ya, kenapa dia berbuat demikian? Apakah ini tidak CUKUP untuk memberikan kita satu GAMBARAN bahawa orang yang RELATED dengan YAPEIM juga merasakan ada sesuatu yang TIDAK KENA, TIDAK BETUL tentang PERBELANJAAN tersebut sehingga perlu dia KELUARKAN DOKUMEN2 YANG SEPATUTNYA MENJADI KERAHSIAAN YAYASAN?

14. Jika yang bekerja atau terlibat dengan YAPEIM melihat perbelanjaan itu sebagai TIDAK SEWAJARnya, bagaimana pula agaknya PERSEPSI orang-orang yang berada di LUAR YAPEIM?

15. Sejak dari awal lagi, orang tak persoalkan hak YAPEIM untuk berboros menggunakan wang sendiri walaupun ianya kelihatan sangat tidak konsisten dengan prinsip Islam yang sepatutnya menekankan konsep wasatiyyah bak kata Najib.

16. Namun oleh kerana YAPEIM ada pencarum2 tertentu dan juga invois dibilkan kepada satu yayasan yang berkaitan dengan anak yatim & miskin, maka ianya jadi isu.

17. Orang mahu tahu, apakah perbelanjaan yang menanggung menteri itu memberikan kebajikan terhadap anak-anak yatim. Jika tidak, kenapa dibilkan kepada yayasan yang dikhususkan kepada anak-anak yatim? Apatah lagi ada pihak yang menderma kepada yayasan berkenaan atas nama membantu anak-anak yatim.

18. Kita simpulkan keadaannya begini. Ada satu drama tentang politik yang aku tengok pada tahun 2014. Aku memang suka tonton drama berat seperti politik. Tajuk dia 'EMPIRE OF GOLD'. Ia berkisar tentang bagaimana pemaju perumahan dan hartanah menggunakan YAYASAN untuk SELEWENG ATAU SALURKAN WANG YANG DIPEROLEHI SECARA HARAM. WANG2 dalam YAYASAN tersebut juga digunakan untuk menanggung atau membiayai ahli politik samada melalui kempen ataupun secara 'rasuah'. Dan apabila mereka merasuah, mereka akan memberikan hadiah. Pakej pelancongan, kereta dan sebagainya.

19. Maksud aku dekat sini ialah, YAPEIM telah menunjukkan satu keadaan yang mana rakyat akan berfikir tentang sesuatu apabila melihat butiran di dalam invois-invois berkenaan.

20. Sebab itu, aku rasa tak adil juga nak menuduh Akmal menghasut orang ramai untuk membenci YAPEIM jika bukan kerana orang ramai sendiri berfikir menggunakan akal fikiran mereka yang waras, bahawa memang wujud satu keadaan yang tidak betul tentang pengurusan yayasan tersebut. Dari segi gaji, lantikan dan perbelanjaan. Semuanya mereka teliti menggunakan akal fikiran mereka sendiri. Akmal tidak berada di hadapan mereka untuk mempercayai apa yang Akmal terangkan. Jauh sekali dengan cara memaksa. Ia adalah diri mereka sendiri berfikir tentang apa yang mereka mahu fikirkan. Ya, Akmal memang bagi point untuk mereka berfikir tetapi samada mereka mahu percaya kepada pendedahan tersebut ataupun tidak, akhirnya terletak atas keputusan individu juga.

So, fikir=fikirkanla.

Kita kalau tak buat salah dari awal atau mewujudkan satu keadaan yang boleh memberikan gambaran negatif, jangan kata Akmal pecah masuk pejabat nak curi invois, orang dalam nak sebar maklumat pun takde idea sebab takde isu.

Faham-fahamkanla ya.

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...