Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 10 Mac 2015

Sekolah Paksa Pelajar Perempuan Muslim Memakai Seluar Pendek Ketika Bersukan.

Dulu aku pernah bersekolah di Johor. Ada beberapa perkara yang berbeza dari bersekolah di Johor berbanding Kuala Lumpur. Di Johor (aku tak pasti jika terpakai untuk semua sekolah), semua pelajar perempuan muslim diwajibkan memakai tudung. Dan murid2 sekolah mereka kebanyakkannya pergi ke sekolah agama berbanding KL disebabkan banyaknya sekolah agama dan juga murahnya yuran mereka (ketika itu). Berbanding di KL, kau jangan cakap la. Memang mahal kot. 

Dan ini pula laporan dari ketua pemuda PAS.


Aku ada sebab untuk merasa ragu. Sebab setahu aku la, ikut pengalaman kita semua yang pernah bersekolah, pelajar2 perempuan ka atau lelaki ka yang nak bersukan perlu memakai pakaian sopan. Mana boleh pakai seluar pendek macam tue samada bertudung atau tidak bertudung. Lelaki pun tak boleh. Paling pendek dorang boleh pakai ialah seluar atas lutut. Itu pun sebenarnya tak boleh. Jika bukan main bola sepak.

Usah kata sekolah di Johor, sekolah di KL pun tak boleh berpakaian seluar pendek dan berbaju tanpa singlet di sekolah samada semasa bersukan mahupun pendidikan jasmani.

Tatau la jika formatnya dah berubah sekarang. Kalau ya sungguh ada sekolah gila macam di atas, mohon siasatan lanjut.

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...