Sabtu, 28 Mac 2015

Najib Juga Bebas Kritik Rosmah Mansur Tanpa Disiasat - 'Rosmah Mansur' Bukan Pengukur Malaysia Negara Demokrasi.

MP BN kata demokrasi di negara ini subur. Buktinya simple. Rakyat Malaysia bebas mengkritik Rosmah Mansur. Bahkan selepas mengkritik Rosmah Mansur, tiada apa-apa tindakan susulan pun terhadap perbuatan tersebut. Jadi, rakyat Malaysia memang bebas bersuara. Itu kata menteri Abdul Rahman Dahlan.

Baca laporan oleh Malaysiakini ;

Di tengah-tengah tindakan keras polis, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Abdul Rahman Dahlan hari ini menegaskan bahawa kebebasan bersuara hidup subur di negara ini, dengan berkata malah rakyat boleh mengkritik isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor.

"Apakah ada kebebasan bersuara di negara ini? Saya fikir ada," katanya sambil bertanya apakah perkara yang rakyat mahu suarakan tetapi tidak boleh bercakap.

"Anda mahu bercakap mengenai ketidakcekapan kerajaan, rasuah, skandal? Anda boleh bercakap tentang apa sahaja di negara ini.

"Malah anda juga boleh bercakap mengenai isteri perdana menteri, dan Rosmah (sebaliknya) tidak buat apa-apa pada anda," kata Abdul Rahman, yang juga ahli Parlimen Kota Belud Umno, dalam satu persidangan pelajar di Kuala Lumpur hari ini.

Maaf, menteri. Sebenarnya point kau neh dah merepek sangat. Kalau rakyat kena siasat sebab mengkritik Rosmah Mansur maka Najib juga perlu disiasat kerana baru-baru neh Najib sendiri secara lantang dan terbuka mengutuk, mengkritik, menghina dan mempersendakan Rosmah Mansur secara fizikal. Ia dilaporkan secara meluas di beberapa media. Bukan cerita tipu pun.

Tengok laporan2 berita berkaitan ;



Obes? Gemuk? Cara hidup tak sihat? Bukan Rosmah Mansur pun gemuk ke? Bahkan dah masuk ke tahap obesiti juga. Malahan Najib sendiri perut membuncit. Lepas tue nak kutuk-kutuk kegemukan musuh utama negara. Tengok berapa ramai pemimpin-pemimpin negara yang gemuk-gemuk? Kalau musuh utama negara kenapa lantik depa jadi menteri dan wakil rakyat? Tak reti urus mentaliti tapi sibuk nak urus negara? Kalau KJ logik juga nak bercakap. Sebab dia fit. Bukan macam PM.

KAH KAH KAH

Secara tak langsung Najib sebenarnya dah mengkritik Rosmah Mansur sebab Rosmah Mansur gemuk. Kritikan Najib bernas sebenarnya. Cuma aku nak nyatakan. Jika nak buktikan negara neh mengamalkan demokrasi tulen sebab takde sesiapa tahan sesiapa bila mengkritik Rosmah maksudnya jika perlu disiasat, maka Najib juga perlu disiasat sebab dia pun kritik Rosmah bebas sebebas bebasnya. Samada tahan atau tidak ditahan selepas mengkritik Rosmah, itu bukan penanda aras negara neh mengamalkan demokrasi tulen. Tolak bab kritik fizikal, peribadi, maki, super impose, fitnah tue semua aku tak raikan sebagai kebebasan bersuara.

Cuma yang nak ditekankan kat sini ialah bila kritikan dilakukan ke atas pihak tertentu atas isu tertentu, rakyat tidak bebas berpendapat dan menyatakan kebenaran. Maka negara ini sebenarnya tidak demokratik.

Di kaca TV, boleh ke rakyat bersuara menolak GST?

Di kata TV, boleh ke rakyat mempersoalkan kenapa Najib beli pesawat baru?

Di media massa arus perdana, boleh ke rakyat mendesak kerajaan dedahkan siapa guna pesawat rasmi negara untuk pusing dunia?

Di twitter, boleh ke pengguna media sosial mengkritik PDRM mempunyai reputasi rasuah yang cemerlang dan terbilang tanpa rasa takut dan tag KPN?

Semua tue rakyat tak boleh buat. Atau terhalang untuk buat.

Media arus perdana hanya bersedia laporkan pendirian dan idelogi kerajaan dengan mengenepikan pendapat rakyat. Saluran TV kerajaan lagi la macam haram. Dibiayai guna duit pembayar cukai tapi balik-balik hanya bawa aspirasi kerajaan bukan aspirasi kepelbagaian rakyat di negara neh.

Mari kita berdepan dengan realiti dan terima fakta.

Malaysia bukan demokrasi dan tidak demokratik. Rosmah Mansur bukan pengukur betapa demokrasinya negara ini. Jika rakyat akan disiasat kerana mengkritik Rosmah Mansur (tanda matinya demokrasi bagi MP BN) maka Najib la yang terlebih dahulu perlu disiasat.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...