Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 31 Ogos 2014

Isu PPS - Apa Yang Anda Perlu Tahu.

Jangan terpengaruh dengan sentimen yang dimainkan oleh pembangkang mahupun kerajaan dalam isu berkenaan. Mereka cuba mengalihkan topic daripada membincangkan masalah sebenar berkaitan PPS.

PPS ataupun pasukan peronda sukarela memang bermasalah pun sebenarnya. Tapi apa dia? Pada tahun 2013, salah seorang ahli pasukan peronda sukarela terbabit dalam insiden memukul wartawan dan pada tahun 2014, dua anggota PPS telah terlibat dalam satu insiden memukul salah seorang aktivis rakyat yang berjuang isu pembinaan laluan terowong di Penang. Aktivis berkenaan adalah aktivis alam sekitar. Tiada kaitan dengan BN. Dan untuk rekod, selain dari isu Penang tunnel, aktivis berkenaan juga sebenarnya lantang mengangkat isu2 berkaitan rakyat yang tertindas. Kisah uncle kena pukul tue nama dia Ong Eu Soon berusia 52 tahun. Boleh google maklumat berkenaan dia untuk dapat tahu adakah dia orang upahan BN seperti yang dituduh2 oleh orang2 tertentu di ruangan komen.

Yang kita patut faham.

1. PPS ditubuhkan dibawah pemerhatian kerajaan negeri dan sebanyak 1.5juta setahun diperuntukkan untuk membiayai operasi PPS. PPS ialah pasukan sukarela kerajaan negeri Penang. 

2. PDRM baru2 ini telah mengeluarkan satu kenyataan bahawa PPS ialah satu pertubuhan haram. 

Lihat ;


3. Sebenarnya PPS bukan la satu pertubuhan yang berdaftar disebabkan tiada keperluan untuk berbuat demikian. PPS berada di bawah agensi kerajaan negeri Pulau Pinang. Tiada keperluan untuk mendaftarkan pertubuhan tersebut kerana dari awal lagi mereka bukan la entiti yang patut dilabelkan sebagai 'pertubuhan'. Mereka ialah pasukan khas di bawah agensi negeri. Macam PEMANDU. Apakah ada keperluan untuk daftar PEMANDU dalam ROS? Hak ala.

4. Apa yang PDRM dan geng2 BN buat ialah cubaan spin isu yang jelas tak matang. Sibuk nak haramkan, sibuk nak siasat, sibuk nak bagi amaran, sibuk suruh bubar. Benda2 neh mengarut dan lari dari masalah sebenar berkaitan PPS.

5. Katakanla PPS tetap perlu berdaftar dengan ROS, daripada pongpang2 dok kutuk dan siasat mereka secara individu, kenapa tidak PDRM berikan satu tempoh had masa kepada PPS untuk berdaftar? Nampak tak permainan dorang kat situ?

6. Satu lagi. Isu neh mula2 spark lepas uncle Ong kena balon. Sepatutnya LGE melakukan siasatan dengan memanggil siapa individu yang memukul uncle Ong. Jangan bersubahat dengan si pemukul2 itu. Biarkan mereka jalani siasatan dan lalui proses hukuman. Apabila DAP tak bertindak seperti itu, ia memberikan satu gambaran bahawa DAP membantu kegiatan samseng berkembang dalam organisasi PPS. Bahkan ia juga memberikan persepsi bahawa kejadian pukul memukul itu mungkin atas arahan LGE. Siapa tahu? Dah ko tak bertindak macam nak selesaikan isu pun. Ko lari topic. PDRM lari topic. Yang kena bantai tetap tak terbela. Logik ka?

7. Ada perkara2 yang perlu diperbaiki dalam organisasi PPS. 

Antaranya ;

- Mendedahkan kepada umum apakah tugas sebenar mereka.
- Apa had kuasa mereka.
- Apakah tugas utama mereka.
- Sejauh manakah penubuhan PPS ini memberikan kebaikan kepada rakyat memandangkan mereka dibiayai oleh kerajaan negeri. Duit kerajaan negeri = duit rakyat Penang.

8. Isu PPS neh dah jadi caca marba disebabkan kecelaruan yang ditunjukkan oleh BN, PDRM dan juga DAP sendiri. 

- Anggota PPS memang bersalah kerana terbabit dalam insiden memukul wartawan dan aktivis. Ini fakta dan mereka perlu disiasat, dihadapkan ke muka pengadilan, dan menerima hukuman. Budaya kerja mereka perlu diperbaiki. Mereka tiada hak untuk memukul mana2 orang awam. Mereka perlu diberikan latihan dan juga penerangan dalam ruang perlembagaan sejauh mana mereka boleh bertindak ke atas orang awam. Mungkin mereka tidak menjalani latihan, tiada sesi penerangan, tiada taklimat, bukanla organisasi yang tersusun maka perkara2 seperti itu diabaikan. Ini salah. Kerajaan negeri perlu amek peranan untuk membetulkan keadaan.

- Sungguh pun terdapat anggota PPS yang bertindak kasar dan diluar kuasa mereka, namun mengharamkan PPS dan juga melakukan siasatan atas sentimen politik, itu juga salah dan mengarut. Sepatutnya PDRM hanya menyiasat mereka2 yang salah guna organisasi untuk bertindak di luar had undang2 negara. PDRM mungkin juga patut lakukan siasatan terhadap PPS dengan meminta mereka bentangkan aktiviti2 yang mereka participate dan apakah peranan yang mereka mainkan. Jika terdapat bukti bahawa PPS cuba lakukan tugas seperti polis maka polis patutlah berbangga. Ini kerana tugas polis banteras jenayah. PPS hanya membantu polis untuk membanteras jenayah. Hanya perlu make a clear statement to PPS, jika mereka handle penjenayah, jangan pukul, just bawa ke balai biar polis take over dari situ. Benda simple aje. Perbincangan boleh, tapi ahli2 politik neh bahkan PDRM sekali gemar bermain sentimen. Siyes, mengarut kot dorang neh. Betul kah dorang neh sungguh2 nak menyelesaikan masalah berbangkit ataupun sekadar gemar bermain propaganda supaya ada topic yang dibahaskan oleh geng2 pembangkang dan kerajaan untuk sesama rakyat berlaga? Haha.

- Untuk rekod, dek kerana PPS, terdapat 2 individu yang disiasat oleh pasukan khas cyber polis akibat bersikap biadap. Kedua2 individu tersebut ialah ;




Buta2 jadi mangsa korban disebabkan gagal berhujah menggunakan akal yang waras. Nak kritik PDRM, kritikla. Tapi jaga sikit ayat tue. Jangan berbalik semula pada kita di kemudian hari ooo..

Btw, punyalah emosi PDRM kau neh, tengok apa yang mereka buat ;


Hak ala.

Adakah anggota2 PPS ialah penjenayah? Apa keperluan nak lakukan siasatan secara individu ke atas setiap anggota PPS? Siap bagi amaran lagi. Tah hapa2.

Sabtu, 30 Ogos 2014

Jangan Sambut Merdeka Yang Sia2 Dan Menyusahkan Orang Lain.

Aku tak suka.


Pertama. Korang citer pasal merdeka bagai tapi sampah korang buang merata2. Ini merdeka apa kalau tak reti nak jaga kebersihan dan mengotorkan tempat sambutan kemerdekaan. Takde rasa malu. Takde rasa bersalah langsung buang sampah merata2.

Kedua. Letak bendera penuh satu kereta, kenderaan dan sebagainya. Bendera lambung tercampak jadi bahan buangan tepi jalan. Buang duit. Lepas tue kibaran kain2 bendera itu pula bukan sahaja menyakitkan pandangan mata bahkan ia mengacau pandangan orang yang sedang memandu. Tak fikir ke kibaran2 bendera korang tue sangat berbahaya dan merunsingkan pengguna jalanraya. Takde otak ke?

Ketiga. Kalau setakat nak sambut merdeka huha huha tengok bunga api, perarakan dan
bercouple sakan baik tak payah. Pergi mampos lagi baik orang2 macam korang. Ko rasa kita neh merdeka sangat ke pada saat negara dilanda musibah dalam pelbagai rupa? Masalah ekonomi. Jenayah. Sosial. Pendidikan. Pekerjaan. Inflasi. Harga rumah. Kos sara hidup. Adakah boleh bergembira lagi sambut kemerdekaan huha huha macam orang takde pedoman?


Keempat. Ada yang buat pesta merdeka. Ini satu lagi sampah2 masyarakat yang cuba mengambil keuntungan untuk melepaskan nafsu dan matlamat peribadi dengan menjadikan sambutan kemerdekaan sebagai modal. Pak2 club kapitalis jual tempat. Tak malu langsung. Orang2 macam korang patut mampos beramai2 bagi menjimatkan oksigen di negara ini.

Kelima. Erti kemerdekaan perlu difahami dari segi faham sejarah. Maksudnya ko kena belajar apa itu sejarah dan bagaimana orang2 terdahulu berjuang mendapatkan kemerdekaan untuk generasi akan datang seperti kita2 neh hah. Kalau setakat faham benci komunis dan kemudian owh yeayyyy kita merdeka, baik tak payah. Ko tahu gaung? Terjun masuk situ. Layaknya manusia2 macam korang neh.

Keenam. Bila tiba sambutan kemerdekaan kita akan tengok sesetengah geng2 pembangkang melepaskan rasa marah ke atas jalur gemilang. Dia angin satu badan dengan corak pentadbiran BN tapi dia jadikan jalur gemilang sebagai mangsa keadaan. Ini pun satu kerja bangang juga. Daripada huha huha dok maki jalur gemilang baik tulis satu artikel yang berfakta dan bermanfaat untuk dibaca oleh orang ramai. Kita nak orang faham bagaimana kemerdekaan dicapai dan siapakah pemain2 yang bertanggungjawab disebalik kemerdekaan negara. Bukannya asyik caci maki jalur gemilang sampai ke sudahnya. Ko rasa dengan maki ko boleh ubah orang? Ko rasa dengan maki orang akan tahu apa yang dia tidak tahu? Kalau macam tue bakar aje semua buku2 dalam dunia neh. Kita maki aje sesama sendiri sebab akhirnya sesama sendiri akan faham apa yang ingin disampaikan dan dihujahkan oleh sesama sendiri ye tak?

Ketujuh. Beria2 la pula selfie bagai dengan gambar jalur gemilang untuk tunjuk betapa patriotiknya dia. Bagusnya budak neh. Padahal patriotik kepala hotak kau. Kalau ko patriotik sangat ko patut berperanan menyelamatkan negara ini dari terus diperintah dan dipimpin oleh pemimpin2 yang jahat, rakus, tak amanah, tiada intergriti, menyusahkan rakyat dan sedang membawa negara ke arah kehancuran. Ini baru la patriotik. Patriotik sebenarnya bermaksud selamatkan negara daripada dirosakkan. Bukan sokong program2 perosak negara.

Kelapan. Ajar anak untuk bersyukur Malaysia neh aman sebab BN mentadbir la. Lagu2 memuji kerajaan dimainkan le. Lepas tue buang masa p dengar ucapan2 pemimpin2 dan menteri2 negara. Alahai. Tak cukup diperbodohkan sentiasa sanggup pula jadi mangsa untuk diperbodohkan lagi. Sudah2 la lari dari fakta dan realiti kehidupan. Jika aman itu maksudnya bebas dari perang maka Malaysia ini tidak la boleh dibanggakan disebabkan apa yang berlaku di Sabah sekarang neh. Kita tak bebas dari ancaman luar dan peperangan sekalipun. Apa yang aman nya pula. Kita patut ajar budak2 muda ini tentang realiti dan tunjukkan dorang betapa parahnya negara kita dengan pelbagai masalah yang semakin menjadi barah dalam pentadbiran negara. Lebih cepat budak2 ini dihadapkan dengan masalah2 negara lebih senang dorang faham yang Malaysia ialah sebuah negara yang bermasalah maka tak la tergila2 sakan nak jadi penyanyi pelawak aje kerjanya.

Kesembilan. Program2 bodoh yang disiarkan di kaca tv, menyanyi la apa la bukan la aku nak kondem tapi bagi aku program2 itu tiada pengisian yang mendekati ke arah memahamkan rakyat apa itu kemerdekaan dalam erti kata sebenar. Tv pun satu bingainya. Langsung tak berani nak bersikap inovatif untuk anjurkan perbahasan ataupun forum bebas mengenai topic2 kemerdekaan oleh pejuang kiri dan kanan.

Kesepuluh. Selagi mana negara kita dok mengangkat nama2 penjajah kat nama jalan2, nama2 tempat dan ada tugu dibina untuk memperingati askar luar baik tak payah sambut merdeka. Merdeka la sangat bila jilat bekas penjajah. Pelik juga aku.

Kesebelas. Merdeka. Yeayy. Merdeka. Merdeka. Ini laungan yang buat aku rasa meluat meluat meluat dan meluat meluat meluat dan meluat lagi. Nampak sangat muka masing2 hipokrit bagai dok laung perkataan merdeka tapi haram faham apa itu merdeka. Nak2 bila Najib yang laung depan tv. Lagi buat aku rasa meluat. Merdeka hapanya kalau rakyat tengah pecah kepala fikir GST next year Najib oi. Penerangan mengenai GST pun masih kabur dan kelam kabut lepas tue nak hapuskan subsidi secara berperingkat di saat sistem bantuan korang kepada rakyat (golongan sasaran) pun tak effisen mana. Merdeka la sangat. Merdeka pale hotak kau la.

Wakil Rakyat Idaman Saya.


Sebenarnya wakil rakyat kat Malaysia ini terlalu jauh dari boleh dikatakan wakil rakyat. Yang aku pelik. Korang tahu tak. Kalau wakil2 rakyat kita neh dorang naik teksi ke, berpayung ke, sedang melawat pasar ke, gambar2 mereka diambil dan diupload ke dalam facebook page rasmi wakil2 rakyat tersebut, kemain lagi penyokong2 depa memuji bagai.



YB hebat. Naik teksi jer.

Aku rasa ramai orang kat negara neh naik teksi, bahkan ada yang jalan kaki, naik basikal pergi mana2 sekalipun .. apa yang bangga sangat pun kalau wakil rakyat naik teksi? Naik teksi sekali sekala pun nak kecoh bagai kat facebook. Baru2 ada satu kes tapi dia bukan wakil rakyat. Ada orang share gambar Mat Sabu naik teksi dan lambung dia bagai. Hello. So what kalau pun dia naik teksi sekali sekala. Kenapa tindakan tue macam biggest sangat impact dalam hidup kita? Something is wrong la dengan penyokong2 partisan ini yang kadang2 buat aku rasa apa hal dengan dorang neh.

Oke, berbalik semua kepada tajuk artikel. Aku melihat penyokong2 partisan ini telah memberikan dorongan yang salah tentang apa yang kita patut faham tentang wakil2 rakyat kita. Tindak tanduk mereka tentang YB2 lantikan parti mereka ialah mereka seolah2 mahu rakyat mempercayai wakil2 rakyat dari parti2 mereka adalah terbaik hanya bersandarkan kepada logo parti dan bukannya berdasarkan prestasi kerja. Bagi aku ini satu tindakan yang salah dan cubaan memperbodohkan rakyat di negara ini.

 Katakanlah ;

- Kesemua yang diangkat menjadi calon untuk bertanding dalam pilihanraya dipilih berdasarkan merit dan kebolehan serta pengalaman juga naik bukan berdasarkan amalan favoritism.

Contohnya, setiap parti2 politik mengadakan pilihanraya cawangan/cabang/markas untuk menentukan siapa yang layak menjadi calon. Yang layak ini la dari setiap parti yang bertanding dihantar menjadi calon di kawasan masing2.

- Mestilah wakil rakyat anak tempatan yang memang duduk disitu bagi memudahkan komunikasi. Lepas tue mereka masing2 bawa manifesto setempat supaya orang faham apa dorang punya plan ke atas penempatan itu selepas menang.

- Mestilah wakil rakyat yang tidak mempunyai lebih dari satu jawatan wakil rakyat. Taknak tengok wakil rakyat ini bertanding 2 jawatan di peringkat DUN mahupun PARLIMEN sebab mereka akan gagal perform dengan sebaiknya. Jika mahu jadi ADUN maka jadi la ADUN sungguh2. Jika mahu jadi ahli parlimen, maka jadila ahli parlimen sungguh2. Dah tahu tak mampu nak committed kenapa perlu pegang lebih dari dua jawatan? Satu tak cukup, perlu makan gaji buta untuk dua jawatan sekaligus? Tak payah sembang kencang puji diri korang sendiri cemerlang. Juga tak payah nak berangan korang perasan cemerlang berdasarkan pujian melambung penyokong2 korang. Itu syok sendiri namanya tue.

- Selepas mereka menang maka automatik buat kerja. Taknak mereka dijadikan alat perhiasan dalam majlis2 jemputan kahwin ke makan2 ke jadi pemberi ucapan ke apa ke. Itu semua AMALAN SAMPAH SARAP. Mereka dibayar gaji untuk buat kerja sudah mendapat pelbagai elaun, gaji lagi, tak cukup itu ada insentif, rumah, kereta, AP lagi mao layan mereka macam dewa padahal mereka sepatutnya digesa untuk terus buat kerja. Adakah gaji mereka berhenti berjalan jika mereka tak buat kerja ataupun lambat buat kerja? Tak kan. Gaji tetap berjalan macam biasa dan sesungguhnya tindakan2 rakyat yang menjadikan wakil2 rakyat ini tetamu VVIP telah MELEMAKKAN wakil2 rakyat ini di satu tahap yang PERASAN BAGOS.

- Kalau lepas menang terus mereka buat pusat khidmat aduan setempat. Kemudian lantik satu atau dua kakitangan untuk mula lakukan tinjauan dan kajian masalah setempat. Kemudian mereka akan susun masalah2 tertentu ikut carta kepentingan. Masalah mana boleh diselesaikan dengan segera. Masalah mana yang perlukan masa. Masalah mana yang memerlukan kerjasama. Masalah mana yang memerlukan rundingan dan siasatan. Mereka sentiasa secara berterusan buat kerja untuk memastikan masalah2 ini dapat diselesaikan secara berperingkat.

- DUN ataupun MP dibolehkan potong gaji setiap kali gagal hadir ke persidangan parlimen ataupun dewan undangan negeri. Bagi kes yang sangat teruk pontengnya, mereka haruslah dipecat dan digantikan dengan orang no 2 yang mendapat undian tertinggi selepas calon yang disahkan menang.

- Pengundi2 diberikan hak untuk membuat laporan/aduan apabila wakil2 rakyat mereka tidak melakukan kerja2 mereka di kawasan yang mereka wakili. Ia dibacakan pula dalam dewan undangan negeri ataupun parlimen bagaimana prestasi wakil2 rakyat ini sepanjang masa mereka berkhidmat. Bila sudah sampai tahap red card, nama mereka tidak lagi boleh dicalonkan sebagai wakil rakyat memandangkan prestasi buruk yang mereka tunjukkan sepanjang masa dilantik sebagai wakil rakyat. Memandangkan tiada sesiapa yang secara konsistennya menjadi kayu pengukur kepada kerja2 wakil rakyat maka mereka sewenang2nya telah melakukan pembulian berskala besar-besaran kepada rakyat di negara ini.Tidak kah kita sedar? Kita bayar mereka untuk kena tindas. Memang nampak macam kelakar tapi memang itula senarionya.

- Singkatan YB ditukar kepada YANG BEKERJA bukan nya seperti sekarang YANG BERHORMAT. Apa benda pula yang berhormatnya? Meluat aku. Cubaan memperbeza2kan darjat sesama rakyat. Cubaan melakukan kasta melalui gelaran2. Ini semua kita patut tolak secara total.

- Setiap wakil rakyat diwajibkan meletakkan no telefon mereka (bukan no PA mereka ke apa ke) untuk memudahkan pengundi2 di kawasan mereka hubungi mereka. Tak perlu call. Hanya perlu wassap/sms sudah cukup. Tak perlu gunakan perantaraan sebab yang dibayar gaji itu mereka bukannya PA2 mereka. Lagipun tiada jaminan yang PA mereka akan sampaikan maklumat/aduan sepertimana yang kita harapkan. Maka kepada wakil rakyat itu sendirila yang harus mengambil tahu setiap aduan2 pengundi di kawasan mereka.

- Amalan meja VVIP kepada wakil2 rakyat harus dihentikan serta merta. Meluat aku. Dorang tue manusia biasa yang bekerja. Macam yang bekerja sebagai peguam, sales person, agent insurans, mekanik, kedai makan dan sebagainya. Kenapa nak buat pengasingan taraf dan darjat kat sini sedangkan perkara ini tak wujud dalam ISLAM? Bukan la aku buta2 nak relate dengan ISLAM tapi dah mereka claim sangat Malaysia neh negara ISLAM so ikut la apa yang korang jaja sangat. Bagi aku, aku lebih suka relate ia dengan kelas kasta. Amalan pengastaan ini sudah sepatutnya dimahsuhkan. Puak mana yang gila babik pergi hidupkan amalan bodoh neh tah. Membeza2kan kedudukan manusia, mengangkat satu golongan, merendahkan golongan yang lain, jadikan duit sebagai penanda aras samada seseorang itu wajar dihormati ataupun tidak, jadikan ilmu yang dimiliki untuk tunjuk power yang sepatutnya digunakan untuk berkongsi. Ini semua amalan yang dibuat oleh umat2 Islam kat negara neh yang claim ISLAM takde amalan KASTA. Yeke takde? Cuba tengok tingkah laku korang dan fikir semula.

- Sesama wakil rakyat lebih suka berbahas membincangkan masalah rakyat, mengenai polisi2 negara, mengenai macam mana nak bantu negara ini bertambah baik, bagaimana nak mengembangkan ekonomi negara, macam mana nak membantu kelas rakyat yang tertindas dengan sistem kapitalis dan riba, macam mana nak bebaskan kelas pekerja dari amalan penindasan majikan, macam mana nak bebaskan kelas miskin dari kepompong kemiskinan, macam mana nak bendung jenayah, nak kurangkan rasuah, daripada serang menyerang isu peribadi, bergaduh pasal jawatan MB, serang musuh politik gunakan modal seks dan tutup rasuah dengan rasuah ataupun sikit2 ugut dan tindas rakyat guna hujah agama yang selalu dibuat oleh BN dan PR.

- Wakil rakyat aku tak tunjuk muka pada hari PRU ataupun PRK tapi dia sentiasa ada disitu pada saat aku sentiasa memerlukan bantuan dia.

- Wakil rakyat yang bersih, tidak terkait skandal dan tidak pula sengaja mencipta skandal selepas dipilih menjadi wakil rakyat. Sentiasa dedikasi mahu melakukan kerja bagi membantu penduduk di kawasan yang dia wakili. Bukannya sibuk dok buat kerja2 berdasarkan kepada arahan parti demi memastikan parti berkembang tapi penduduk di kawasan dia melingkup sebab wakil rakyat tak buat kerja.

- Wakil rakyat perlu belajar kurangkan bercakap dan belajar mendengar masalah aduan rakyat. Ini tidak. Sikit2 forum nak bagi rakyat tahu apa pandangan dorang. Sikit2 forum nak buat sesi penerangan apa yang rakyat perlu faham pasal gerakan dan hala tuju parti. Hell. Dia yang kita lantik untuk bincang dan bahas masalah kita bertukar kepada kita yang jadi pendengar dia untuk setiap kali forum. Haiya. Penat kot. Cuba buat forum untuk kutip satu persatu masalah rakyat di kawasan yang korang wakili lagi bagus la.

- Aku tak perlukan wakil rakyat yang kerja dia asyik muncul di media untuk lambung pemimpin tertentu ataupun untuk kritik pemimpin tertentu semata2 nak tunjuk hero depan big boss parti dia. Wakil rakyat sepatutnya sentiasa mencari jalan untuk membantu menyelesaikan masalah rakyat dan bukannya hanya sibuk jadi pembodek kepada sesetengah pemimpin dengan memasang niat untuk mendapatkan sesuatu manfaat. Dan nama pun wakil rakyat. Nak bodek parti pergi la jadi wakil parti tanpa babitkan kepentingan rakyat disitu.

Sebenarnya.

Kebanyakkan dari mereka naik berdasarkan amalan favoritism dan buat kerja pun ala kadar aje. Bila dijemput ke kenduri ke apa ke kemain lagi layanan yang diterima macam la dorang buat kerja hebat sangat. Tak juga salah mereka tapi ia adalah rakyat yang bingai p angkat kedudukan wakil rakyat secara berlebih-lebihan. Sehinggakan sampai satu tahap, bila kita kritik mereka kerana tak buat kerja, kita yang kena marah balik. Budaya ini diperkenalkan dan diamalkan oleh rakyat sendiri maka rakyatla yang kena betulkan semula keadaan. 

Wakil2 rakyat nak cakap apa kalau ko tak sediakan meja VVIP untuk mereka? Apa mereka nak cakap kalau ko tak undi mereka disebabkan mereka jadi wakil kepada dua tempat DUN dan PARLIMEN? 

Apa yang mereka akan buat kalau hari2 pengundi2 depa bersatu ahti desak wakil2 rakyat ini sila buat kerja kat blog, facebook, hp, wassap, dan berita? Mereka tak boleh buat apa2. Mereka buntu kat situ. Kalau wakil2 rakyat ini buat forum, pengundi2 depa datang dan balon kaw2 apa mereka nak buat? Mereka tak boleh buat apa2 sehinggala kita sendiri yang benarkan mereka berlebih2an pijak harga diri dan maruah kita. Perangai wakil rakyat lemak bukan la kerana mereka banyak lemak tapi mereka dilemakkan oleh pengundi2 mereka. 

Nampak kat situ bagaimana perangai rakyat sendiri yang poyo nak mampos membantu melahirkan wakil rakyat yang pemalas dan banyak cakap time ceramah aje tapi hasil kerja agak memalukan. Nak2 dapat wakil rakyat yang lari kemain laju selamatkan nyawa masing2 time polis hentak kita. Nyawa kita takde harga nyawa mereka ada harga sebab mereka wakil rakyat dan kita hanya rakyat? Itula pemikiran yang penyokong2 pemimpin paksa korang serap. Selama mana korang bodoh, selama itula korang ditindas.

Suka atau tak suka. Perlu kita akui. Kita sendiri cipta suasana yang tidak adil yang menyebabkan kita mendapat pemimpin2 yang tidak adil. Tapi sampai bila? Dah cukup kot kita ambik masa untuk mengkaji dan mengenalpasti kelemahan kita. Kita perlu masuk ke tahap memperbaiki segala kelemahan2 kita untuk mematikan penindasan ke atas rakyat. Tak guna sembang kencang kutuk ahli politik kalau tak berani nak buat perubahan. Nak tak korang semua ubah pandangan korang terhadap wakil rakyat untuk mendapatkan Malaysia yang lebih baik? Tanya la diri sendiri ye.

** Gambar sekadar hiasan untuk memastikan mata aku sentiasa segar. Ada masalah? Aku suka juga kalau dia jadi wakil rakyat aku. Hari2 ada masalah aku rasa. Terpacak depan rumah dia.

HAHAHAHAHAHA.. 

12 Pelan Pemulihan MAS - Kerajaan Salur 6 billion, 6,000 Kakitangan Bakal Hilang Kerja.

Fakta kes.

- Insiden MH17 dan MH370 telah menyebabkan MAS rugi sebanyak RM2billion.

- Setiap hari bermula pada awal tahun 2014, MAS kerugian RM3juta. Dan kerugian itu bertambah buruk selepas insiden kehilangan #MH370.

- Bermula pada tahun 2012, MAS mencatatkan prestasi kerugian secara konsisten. 

- Untuk memastikan MAS tidak terus rugi dan negara kehilangan penerbangan milik negara maka Khazanah Nasional telah mengariskan 12 langkah untuk memulihkan kembali prestasi MAS agar mampu berdaya saing dan memberikan pulangan keuntungan kepada negara.

Antara langkah2 yang diambil ialah ;

1. Kerajaan melalui Khazanah Nasional akan memperuntukkan sebanyak 6b untuk menyelamatkan MAS. Menurut Najib, 6b itu ialah satu pelaburan dan langkah pemulihan itu menyaksikan keuntungan akan dapat diperolehi semula dalam masa 3 tahun sekurang2nya. (Pelaburan guna duit rakyat harap maklum).

2. Khazanah Nasional akan membeli sedikit demi sedikit saham dalam MAS untuk membolehkannya menjadi pemilik tunggal dalam organisasi tersebut bagi mewujudkan sebuah entiti yang lebih kukuh dan cekap.

3. MAS akan dinyahsenaraikan dalam pasaran bursa saham Malaysia secara berperingkat.

4. MAS akan memberhentikan 6,000 kakitangannya ataupun 30% daripada jumlah kakitangan asalnya iaitu daripada 20,000 kepada hanya 14,000 bagi mengurangkan kos operasi. 6,000 kakitangan ini akan ditawarkan skim VSS. Dari 6,000 yang diberhentikan, 3,500 dari mereka akan ditawarkan peluang pekerjaan ke dalam anak2 syarikat milik Khazanah Nasional. Bergantung kepada kelayakan dan keperluan.

5. Operasi syarikat dan ibu pejabat utama akan dipindahkan ke KLIA.

6. Operasi syarikat akan dikecilkan yang membabitkan elaun, bonus dan sewaktu dengannya.

Untuk rekod, CEO MAS, Datuk Jauhari Yahya, akan terus berkhidmat selama setahun lagi. Mungkin bukan masa yang sesuai untuk dia berhenti memandangkan kerajaan sedang melaksanakan pelan pemulihan MAS. Tapi ada cadangan dari pihak pembangkang agar Khalid Ibrahim diserap masuk ke dalam MAS untuk memulihkan kembali organisasi tersebut.

Bagi aku ini satu cadangan yang baik juga.

Mungkin kepakaran dan pengalaman yang ada pada TSKI boleh digunakan untuk menyelamatkan operasi MAS daripada terus kerugian. Untuk rekod, kerajaan juga akan memberikan subsidi kepada penerbangan komersil MAS bagi memastikan syarikat tersebut mampu menyediakan perkhidmatan (terbang). Ini bermaksud tidak hanya 6b dalam bentuk pelaburan, bahkan subsidi dalam penerbangan juga turut diluluskan oleh kerajaan kepada MAS.

Wahlawei.

Aku tak pasti samada subsidi itu berbaloi ataupun tidak untuk MAS tapi kalau kita berbalik kepada laporan audit kita akan dapati bahawa MAS perlu buat tiga langkah utama jika mereka benar2 mahu menyelamatkan syarikat penerbangan negara.

Pertama. Hanya lantik mereka yang benar2 mampu, berkeupayaan, bersih dan bebas dari segala unsur2 salah laku untuk menerajui MAS. Tak kira dalam apa2 position sekalipun. Dari atas sampai ke bawah. Dari bawah sampai ke atas, Kakitangan yang terpilih mestilah dipilih berdasarkan kelayakan, merit, kepakaran dan pengalaman.

Kedua. Tidak mahu lagi projek ataupun tender2 disalurkan ikut jalan belakang. Mestilah berpandukan kepada protokol yang bebas dari amalan salah laku, amanah dan telus. Hanya mereka2 yang berkelayakkan untuk memberikan service terbaik kepada MAS sahaja berhak menjadi sebahagian dari organisasi kerjasama dengan MAS.

Ketiga. Pembaziran dan berbelanjaan keuntungan yang tidak kena tempat ataupun waktunya perlu dihentikan terus. Contoh amalan bonus berlebihan2 kepada golongan ekskutif dan mengabaikan pula kakitangan non ekskutif. Yang mana2 memegang jawatan besar tue mendapat gaji yang luar biasa jumlahnya patut dikurangkan biarlah setimpal dengan nama jawatan, kepakaran dan pengalaman. Ada banyak amalan ketirisan yang disebut oleh audit negara ketika bentangkan prestasi MAS pada tahun lepas. Sepatutnya semua laporan2 itu diambilpeduli, diperbetulkan dan jangan sesekali berkompromi kepada mana2 pihak yang berperanan merosakkan dan merugikan MAS dari dalam mahupun luar.

MAS kena buat ini seiringan dengan langkah2 pemulihan MAS. Jangan lupa. 6billion duit pembayar cukai jadi taruhan. Subsidi lagi. Berapa lama lagi rakyat perlu diheretkan dalam kerugian MAS? Berapa lama masa yang perlu MAS ambil untuk membolehkan mereka berdiri sendiri tanpa membabitkan wang rakyat dalam pengurusan operasi syarikat mereka? Berapa banyak wang yang perlu rakyat sediakan untuk bail out MAS dari tahun demi tahun? Yang dah lepas kita taknak cakap banyak. Ini future punya story. MAS kena amek pendekatan betulkan apa yang benar2 didapati bermasalah terlebih dahulu sebelum ambil satu pendekatan jauh. Jangan heret rakyat lagi dalam kelemahan dan ketirisan kamu menguruskan sebuah syarikat bertaraf antarabangsa tapi ditunjangi oleh pengurusan yang bertaraf kaki rasuah dan kaki songlap duit keuntungan MAS demi kayakan poket sendiri. Bail out seribu kali pun tak mampu selamatkan MAS macam tue. Fikir2lah ek.

Rasuah Banyak Penjara Setahun, Rasuah Sikit Penjara 3 Tahun - Inila Undang2 Malaysia.


Rasuah tetap rasuah. Tak kira sikit ataupun banyak. Begitu juga dengan salahguna kuasa tetapla salahguna kuasa. Tak kira ko siapa dan apa pangkat ko sekalipun. Tapi kan ada sesuatu yang tak kena la dengan undang2 kat negara kita neh.

Kalau korang perhatikan. Khir Toyo punya salah guna kuasa lagi banyak kot. Lagi besar margin kesalahan dia, tapi dipenjarakan setahun aje. Itupun rayuan demi rayuan dibuat untuk berlepas diri dari penjara setahun itu.

Rujuk sini.

Masing2 ada otak dan boleh fikir sendiri samada berbaloi ataupun tidak berbaloi si Khir Toyo tue kena hukuman penjara setahun jer.

Dan semalam, satu lagi kes salah guna kuasa dikenakan hukuman penjara. Kali neh 3 tahun. Bagus. Berjaya hukum dia. Tapi kenapa hakim beratkan hukuman orang yang salahguna kuasa dalam skala kecil tapi ringankan hukuman orang yang salahguna kuasa dalam skala besar? Ini keadilan ke?

Bekas ahli majlis perbandaran SJ. Ahli PKR. Agak kecoh sebab terheret nama baik PKR disitu.

Baca jap ;

Mahkamah Sesyen Shah Alam hari ini menjatuhkan hukuman penjara 3 tahun dan denda RM100,000 terhadap seorang bekas ahli Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) kerana didapati bersalah menyalahgunakan kuasa dan menggunakan dokumen palsu sebagai tulen, 4 tahun lalu.

Hakim M Bakri Abd Majid memerintahkan Hamdan Ismail, 51, yang juga ahli PKR menjalani hukuman setahun penjara lagi sekiranya tertuduh gagal membayar denda itu.

Bagi pertuduhan pertama, Hamdan dipenjara 3 tahun dan denda RM100,000 kerana menggunakan jawatannya untuk mendapatkan kelulusan bagi syarikat milik anaknya Yuwafee Heidi, iaitu Alam Muhibbah Enterprise, untuk melaksanakan kerja membina bonggol di Jalan LEP 6 dan Jalan PP1 serta baik pulih jalan di sekitar Taman Equine, Seri Kembangan, pada harga RM19,790.

Bagi pertuduhan kedua pula, tertuduh dipenjara setahun setelah didapati bersalah menggunakan dokumen Minit Mesyuarat Jawatankuasa Penduduk MPSJ Zon 19 bertarikh 3 Disember, 2009 yang palsu, sebagai tulen. Beliau didakwa melakukan kesalahan pertama di pejabat MPSJ di Subang Jaya pada Februari 2010 (tiada tarikh) dan kesalahan kedua di Bahagian Khidmat Komuniti Kompleks 3C, MPSJ Subang Jaya pada 3 Disember, 2010.

Hakim memerintahkan kedua-dua hukuman berjalan serentak serta membenarkan permohonan peguam bela Ahmad Nizam Hamid agar pelaksanaan hukuman penjara ditangguhkan sementara satu notis rayuan difailkan di Mahkamah Tinggi sebelum 2 September.

Dalam penghakimannya, beliau berkata pihak pembelaan yang memanggil 3 saksi termasuk tertuduh dalam penghujahannya lebih besifat penafian semata-mata.

Hamdan yang menjalankan perniagaan sendiri membayar denda tersebut.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia diwakili Timbalan Pendakwa Raya Sukri Seman. – Bernama, 29 Ogos, 2014. -TMI-

Amboi amboi amboii.. mentang2 la orang biasa yang jadi isu kat sini, tetiba nak berlagak suci macam adil hakim2 negara kita neh kan. Tapi bila babitkan ahli2 politik bertaraf VVIP la sangat, kemain liat lagi nak jatuhkan hukuman berat2. Itupun melalui proses perbicaraan yang panjang. Diskriminasi gila. Takan tak nampak lagi kot?

Gambar2 Rosmah Berbaju Adat Minangkabau Yang Jadi Bahan Kutukan Pengguna Sosial M.

Baju tue merujuk kepada adat dan kepercayaan minangkabau. Dan Rosmah pakai baju tue disebabkan dia dapat gelaran. Lagi?

Fine. Dia memang ratu mendapat gelaran sedunia.

Oke. Gelaran yang dia terima kali neh ialah ;

Puan Puti Reno. Gelaran ini adalah yang tertinggi sekali untuk wanita dari Pagaruyuang. Gelaran ini diberikan oleh Pewaris Tahta Kerajaan Pagaruyuang Muhhamad Taufik Thaib kepada Rosmah Mansur dalam menghargai jasa2 Rosmah Mansur yang mengembangkan adat minangkabau hingga ke negara jiran (Malaysia).

Hah? Mengembangkan la sangat.

Lihat gambar2 ;




Tak la aku nak menghina ataupun mengutuk adat orang2 minangkabau neh. Tapi aku pun tak faham la si Rosmah neh. Dia tatau ke perhiasan kepala yang dia pakai tue boleh mendedahkan kepada risiko kena troll? Tanduk dua atas kepala tue. Gila betul la. Lagi la suka geng2 pembangkang troll kau. Tak payah susah2 buat tanduk. Terang2 ko sendiri letak tanduk atas kepala. Apa cer?

KAH KAH KAH

Antara yang dah ditrollkan ;


Agak dasat juga gaya Rosmah dengan topi bertanduk dua tue ye. Langsung tak nampak macam puteri meskipun dia menerima gelaran tertinggi yang membawakan gelaran puan puti reno.

KAH KAH KAH

KAH KAH KAH KAH

KAH KAH KAH KAH KAH

Jumaat, 29 Ogos 2014

Adun PKR Mengamok - Rafizi Kena Bashing Kaw2.

Baikla.

Nak tepuk tangan jer.


Point Shuhaimi Shafie yang Rafizi Ramli perlu take note ;

1. Rafizi tak perlu membuat kenyataan terbuka di media meminta semua ADUN PKR tarik diri daripada dicalonkan sebagai MB sedangkan bukan semua ADUN2 PKR dicalonkan pun.

Yang sebenarnya, ini bukan kes tarik diri ke apa ke. Dah tak tercalon nak tarik diri pasal apa? Memang la tak logik sungguh point si Rafizi neh. Mana la si Shuhaimi neh tak meroyan sound kau Rafizi oi. Kalau tercalon sekalipun, bukanla boleh guna media untuk tarik diri. Kena la bagitau pada mereka2 yang berminat nak letakkan nama adun2 tue sebagai calon bahawa kita neh tak berminat dengan kerusi tue. Maka jangan letak nama kita ye. Setakat sembang depan media buat kecoh boleh la.

2. Tindakan Rafizi dianggap seperti menghina adun2 PKR yang dianggap tidak konsisten (flip flop macam PAS) seolah2 mereka tue takde pendirian sendiri.

3. Tindakan Rafizi juga tak masuk akal memandangkan kesemua ADUN PKR telah pun tandatangan SD yang sudah cukup membuktikan yang mereka menyokong penuh perlantikkan DSWA sebagai bakal MB di Selangor. 

Betul juga. Dah la suruh orang sign SD, lepas tue dok provoke2 pendirian dan sokongan orang kepada DSWA. Tah pape la sesama korang neh. Eishhh.. pelik.

4. Suhaimi juga mengulas bahawa sebelum ini Azmin sudah pun memberitahu kepada semua pihak bahawa dia menolak nama dia untuk dicalonkan dan kekal dengan keputusan mesyuarat PKR bahawa DSWA calon tunggal dan kesemua adun sudah membuktikan taat setia pada parti maka tiada kewajaran lagi untuk Rafizi mempertikaikan kesetiaan adun2 PKR terhadap PKR.

5. Suhaimi juga mempersoalkan siapa Rafizi yang suka2 nak arah orang buat itu, buat ini? Jika Rafizi ada cadangan yang lebih baik kenapa tidak bawa ke majlis mesyuarat parti untuk dibincangkan dan diputuskan secara kolektif?

6. Tak perlu Rafizi mencabar mereka gunakan saluran media.

7. Suhaimi turut memberitahu bahawa tindak tanduk Rafizi sejak kebelakangan ini telah banyak merosakkan nama baik Pakatan Rakyat dan juga menjejaskan hubungan dalam Pakatan bahkan tindakan2 dia telah melebarkan lagi retakan yang sedia ada dalam PKR.

8. Sikap Rafizi memberikan persepsi yang tidak baik tentang Pakatan Rakyat dan sudah sepatutnya DSAI dan DSWA menegur cara Rafizi yang dianggap melampaui batas kerana memburukkan PR.

9. Rafizi sudah boleh menghentikan propaganda Kajangmove (movie) itu kerana TSKI telah pun sedia berundur cara baik.

Ini antara petikan dari MKINI ;
“Amaran saya kepada Rafizi, hentikan segera sikap tergopoh-gapah beliau. Ia bakal menyerlahkan sikap sebenar seorang anak muda yang gelojoh dan mempunyai agenda peribadi dalam pelantikan menteri besar yang baru ini.

“Ia jelas mempamerkan sikap seorang yang angkuh dan bongkak,” katanya dengan nada keras.

Beliau juga menggesa tindak-tanduk itu dihentikan 'Wayang Langkah Kajang' sudah tamat dan Tan Sri Khalid Ibrahim juga mengalah.

“Berilah ruang kepada pihak istana melakukan tugas terakhir mengikut undang undang tubuh negeri dengan teratur,” katanya.
 
KAH KAH KAH

KAH KAH KAH KAH

KAH KAH KAH KAH KAH

Bagus. Bagus. Bagusss abang2 besar dalam PKR. Abang2 berlagak, abang2 berlakon suci, abang2 bajet hebat, abang segala abang dalam PKR. Sesungguhnya point2 Suhaimi ke atas Rafizi itu adalah yang benar dan amat benar. Tapi ada sesetengah point tue macam setempek kena kat muka abang Suhaimi kita. Ah lantak la.

Yang penting cukup penyokong2 PKR sedar bahawa adun korang baru aje mengakui ;

- Rafizi bongkak, angkuh dan bajet hanya kenyataan dia aje yang betul, hanya pandangan dia aje yang tepat, orang lain semua salah.

- Rafizi telah berjaya membuatkan orang hilang respect pada PKR dan PR dalam kajang movie. Dah terang2 TSKI berundur dan dah terang2 istana hanya minta lebih nama (bukan buang nama DSWA) untuk proses perlantikkan MB baru. Apa guna nak main propa lagi. PKR sudah menang lhor untuk tukar mb ma.

- Adun2 PKR suka tunjuk hebat dalam media. Sepatutnya gunakan cara diplomasi kalau ada apa2 hal nak runding atau bincang. Ini tidak. Sikit2 tunjuk hebat depan media. Rafizi syak kesetiaan ADUN2 PKR dan adun2 PKR pula angin bila kesetiaan mereka dipersoalkan. Ini sesama ahli parti main syak2 tue woi. Apatah lagi kalau bukan ahli parti. Lagi la PKR syak PAS syak DAP syak PKR syak DAP syak PAS syak PKR. Kelakar siot.

- Rafizi berjaya membuatkan beberapa pihak rasa meluat dengan dia. 

Haiyaaaa..

Takpe. Teruskan kempen2 untuk menaikkan DSWA lagi ahhh.. sikit lagi sikittt lagi boleh la dia jadi MB. Take it easy ya Rafizi.

KAH KAH KAH

MP PKR Dedahkan Bahawa DSAI Mahukan Kerajaan Perpaduan Dengan BN.

Baikla.


Ini ucapan dia ;

 

Mungkin siri tarik menarik balik saman antara satu sama lain ialah sebahagian dari proses pembentukan kerajaan perpaduan antara PR dan BN. Untuk rekod, kerajaan perpaduan dalam video di atas merujuk kepada kerjasama antara PR dan BN. Bukan merujuk kepada parti PKR dengan BN.

Yakni, Anwar mahu bawa PKR, PAS & DAP untuk bekerjasama dengan BN untuk memanfaatkan rakyat dan mereka taknak la gaduh2 lagi. Itula point yang cuba disampaikan dalam video di atas.

Versi pendek lihat kat sini.

PAS pun mahu bersatu dengan UMNO dengan menjadikan agama dan bangsa sebagai alasan.

PKR pun nak bawa PR berkerjasama dengan BN dengan menjadikan kesejahteraan rakyat sebagai alasan.

Baikla, baikla.

Kami dah faham dah matlamat korang kat situ.

Terima kasih ye.

Khamis, 28 Ogos 2014

Laporan Khas - Pakatan Rakyat Atau Pakatan Rapuh. Final.

Untuk DAP.


- Kemain lagi DAP pongpang2 mengangkat kaum wanita dalam pentadbiran sedangkan dorang pun tak la diperlihatkan condong mengangkat wanita dalam pentadbiran di negeri Penang. Alasan dongeng yang digunakan untuk memperbodohkan2 pengikut2 dorang. Kesian betul. Asyik2 diperbodohkan aje. Padahal kan lebih mudah mengaku aje kami setuju dengan DSWA selepas melalui proses perbincangan dan sepakat untuk menolak TSKI sebagai MB Selangor selepas mendapati kredibliti dia diragui dalam beberapa perkara. DSWA dipilih kerana itulah nama calon yang dicadangkan oleh PKR selepas PKR melalui proses berbincangan. PAS & DAP tiada hak untuk meletakkan calon kerana di Selangor, kerusi MB adalah milik PKR seperti yang dipersetujui oleh PR. Oleh kerana cadangan mereka ialah DSWA maka itula yang kami turutkan. Hah, mudah. Tak payah nak berbasa basi dengan alasan2 bangang.

- Perasan tak, dalam krisis MB DAP tak henti2 ugut PAS. Macam2 dorang cakap di media. Siap buat mesyuarat lagi bagi mengkaji kedudukan PAS dan apa perlu wujudnya PAKATAN RAKYAT kalau PAS tak sekufu dengan mereka. Hah tahu pula PAS tak ngam dengan korang. Nak goyang apa lagi. Tendang aje la PAS keluar dari PR daripada korang saling sakit menyakiti ahti masing2. Susah sangat nak berpura2 depan orang. Susah sangat nak bersatu sedangkan matlamat korang semuanya berbeza. Susah juga nak paksa pemimpin parti2 komponen untuk faham dan terima bulat2 matlamat setiap parti memandangkan korang terlalu berbeza antara satu sama lain. Dalam sesetengah perkara, berbeza itu rahmat. Tapi dalam sesetengah perkara bila berbeza ia sebenarnya menyukarkan gerak kerja korang yang mahu menjatuhkan BN.

- Satu lagi yang aku meluat dengan DAP bila mereka asyik nak mendesak PAS untuk ikut arahan dorang bulat2. Arahan? Kemon. Arahan? Korang menunjukkan satu senario yang kononnya PAS itu dibawah telunjuk korang. Tahu tak? Terutamanya dalam isu exco. DAP kemain paneh ahti lagi bila exco2 PAS tak dipecat berbanding exco2 PKR & DAP yang kena pecat serta merta. Cubaan DAP memperbodohkan rakyat juga jelas disitu apabila ;

1. Dorang minta PAS untuk boikot mesyuarat exco tapi dalam waktu yang sama DAP & PKR tak boikot mesyuarat tersebut.

2. LGE dalam keadaan emosi pongpang2 pasal sikap PAS (sebab exco tak dipecat) tapi dalam waktu yang sama dia tak pula ambil peluang untuk hubungi pemimpin2
tertinggi PAS bagi mendapatkan penjelasan dan kenapa exco2 PAS tak dipecat. Bahkan bukan dia tatau pemecatan exco PKR & DAP perlu dibuat BAGI MENGELAKKAN MEREKA MAKAN GAJI BUTA. Aku peduli hapa la korang nak bergaduh sampai mampos apa semua. Pokoknya, bila EXCO itu sendiri mengaku ;


- Taknak membantu kerja2 MB.
- Memilih melaporkan hal mesyuarat kepada parti (setiap ahli EXCO terikat kepada kerahsiaan pentadbiran negeri).
- Akan sokong parti sokong DSWA.

Maka apa perlunya ko biarkan keenam2 exco itu disitu? Ada macam tiada disebabkan taknak buat kerja. Lebih mementingkan parti daripada hak rakyat Selangor. Korang bayangkan. Jika dalam satu2 hal, mereka bocorkan kepada parti, dan parti berniat untuk ambil kesempatan, ini amanah ke? Lagipun mereka dah hilang kepercayaan kepada TSKI. Maka buat apa kerja bersama2 TSKI. Bila kena pecat patut LGE rasa gembira. Ia menjimatkan duit rakyat daripada mengaji ahli exco yang taknak perform. Bila2 masa dari sekarang selepas TSKI disahkan bebas dari jawatan dia, korang bukan tak boleh lantik semula ahli2 exco yang dipecat. Macam sial aje aku tengok dok emo depan media.

- DAP bukan la takde masalah. Banyak sebenarnya. Tapi memandangkan penulisan2 yang kutuk DAP lebih banyak dalam bahasa english, maka tak la ramai nampak betapa teruknya DAP tue. Sama teruk macam PAS dan PKR. Dorang tak lebih baik antara satu sama lain. Sama2 teruk dan sama2 ada kelemahan dan kelebihan masing2. Tapi sama2 tak pandai nak sesuaikan dengan keadaan. DAP tak boleh terima kelemahan PAS dan PKR, sama seperti PAS dan PKR tak boleh nak faham kekurangan DAP, begitu juga PAS pantang tengok kelebihan PKR dan DAP, begitu juga la PKR meluat dengan kebaikan yang ada pada PAS dan DAP. Masing2 ini berpura2 ko tahu. Ia dah tak boleh ditutup2 lagi la. Satu demi satu babak berjaya mengantoikan sikap sebenar mereka terhadap kawan2. 

Sepatutnya dorang neh kan. Jangan sembang kencang dok kutuk sesama sendiri depan media. PAS, PKR dan DAP hanya sembang kencang dok kutuk mengutuk dan kritik mengkritik sesama sendiri depan media dan akhirnya biarkan kuasa menguasai tindakan mereka. Kalau mereka takde kuasa ko ingat depa nak sangat ke berpakat? Kalau bukan kerana ada penyokong, ko ingat depa nak sangat ke bersatu? Korang boleh tengok, jika dalam PRU ke 14, PAS, PKR dan DAP hilang kuasa dalam kesemua negeri2 pentadbiran mereka, time susah, time jatuh, masing2 akan berpecah dan tinggal meninggalkan sesama sendiri. Dorang hanyalah pakatan ketika senang, pakatan untuk mendapatkan kuasa, dorang bukan pakatan rakyat. Dorang hipokrit. Dan dorang taknak orang nampak dorang punya hipokrit. Maka dorang jaja la satu demi satu cerita2 palsu untuk tutup hipokrasi mereka. Geng2 depa nanti buat2 la cerita bangang sekali. DAP, PKR DAN PAS bersatu kembali. Mana ada gaduh2. Kami happy aje. Biasalah beza sikit2 tue. HA HA HA. Cubaan bebal tipu orang ramai. Macam la aku takde kawan2 dari PAS, PKR dan DAP. Semua jenis stok kutuk sesama sendiri aku pula jenis stok kutuk semua parti. HAHAHA. Bagus aku rasakan. Kurang2nya aku berani nak cakap apa yang aku rasa. Tak payah tapis, tak payah simpan jauh sekali nak berpura2. Hidup berpura2 neh penat kot. Lepas tue hidup berlagak baik. Padahal bukan la baik mana pun. 

Kesimpulannya korang boleh nampak ;

1. PAS tak terima TSKI dipecat jadi dorang buat macam2 ragam sampaikan sanggup mempergunakan UMNO untuk mencapai maksud politik mereka. Aku tak kisah kalau dorang betul2 nak pertahankan TSKI atas alasan dia tak bersalah, tapi aku tak faham. Kenapa nak heret UMNO dalam pertelingkahan dalaman PARTI? Korang tak boleh selesaikan masalah korang tanpa babitkan UMNO ke kat sini? Lagi satu, apa salahnya PAS amek peranan nasihat kepada PKR dan DAP agar gunakan undi usul tak percaya ketika dewan masih bersidang ketika itu? Kenapa PAS tak mainkan peranan selesaikan masalah berbanding menambah2kan lagi masalah yang sedia ada? 

2. PKR pula berdegil mahukan DSWA sebagai MB atas alasan TSKI sudah tidak relevan lagi. Dorang sanggup pecat TSKI bukan kerana dia teruk tapi disebabkan nak halang PAS sokong TSKI memandangkan PAS masih menyokong TSKI atas alasan dia ahli PKR. Apa neh? Adil ke? Seseorang dipecat hanya kerana kawan (parti PAS) ko memilih untuk sokong dia? Jadi bagi memutuskan sokongan tersebut, TSKI dijadikan mangsa. PAS dan PKR bergaduh TSKI duduk kat tengah2 jadi mangsa keadaan. Ini betul ke cara neh? Yang bangangnya PKR nak sangat tukar MB, bila sultan dah beri kelulusan, dan terima surat perletakkan jawatan MB (TSKI hantar surat berhenti ikut protokol) hanya tunggu PR hantar nama2 calon (3 nama) PKR dan DAP boleh pula buat wayang degil dorang. Takde sapa2 larang PKR hantar nama WAN AZIZAH. Hanya tambahkan 2 nama lain selain dari DSWA dah la. Dorang nak masalah ini SELESAI ataupun tidak?

3. DAP pula berjaya mendedahkan wajah hipokrasi dorang yang kononnya selama ini menerima PAS sebagai rakan seperjuangan tapi hakikatnya dorang hanya menganggap PAS sebagai parti yang hanya layak terima arahan dan tak berhak buat keputusan ataupun ada pendirian sendiri. Bila DAP berbeza dalam isu hudud, DAP berhak berbeza dan PAS perlu terima. Tapi bila PAS berbeza dalam isu MB, PAS tak boleh berbeza dan PAS sedang buat hal bagi menghancurkan PAKATAN RAKYAT. Ini apa neh? Nak buli orang aje. 

Mane meraikan kepelbagaian pendapat korang? Taktik demi taktik dilakukan untuk mendapatkan lebih ramai orang melayu dalam DAP supaya parti2 itu dianggap meraikan kepelbagaian kaum padahal ini la strategi depa untuk meraih undi dan kepercayaan orang melayu tanpa bergantung harap kepada peranan PKR dan PAS. 

Bukan la tidak baik. Ini strategik yang bijak bagi mereka yang mahu berfikir. Yang bodohnya PKR dan PAS. Sebab tak mencari peluang untuk memperbaiki kekurangan diri hanya pandai halau orang keluar parti bagi mereka yang tak bersetuju. Bijaknya DAP.

Teruk sangat cara PKR, DAP, PAS uruskan masalah mereka. Gagal uruskan perbezaan dengan matang. Gagal selesaikan masalah dengan berhemah. Gagal buktikan yang mereka ialah pakatan rakyat. Apa yang aku nampak sekarang hanyalah pakatan rakus. Pakatan yang rakus bersatu dan berpakat demi mendapatkan kuasa dan sesuatu manfaat. Ini ke parti harapan untuk mengantikan BN? Nanti ada la yang bagi alasan. Mereka masih baru, masih muda beri peluang untuk perbaiki kelemahan. Masih baru, masih muda bukan isu tapi MASALAHNYA  SEKARANG MEREKA TAK BERSEDIA NAK RAIKAN KRITIKAN DAN MEREKA JUGA TAK BERSEDIA NAK MENGUTAMAKAN KEPENTINGAN RAKYAT DALAM SETIAP TINDAKAN2 YANG DIAMBIL OLEH MEREKA. BN dulu bermula beginila untuk menjadikan mereka teruk seperti sekarang.

Mereka sangat suka menipu dan sudah kantoi banyak kali. Mereka menipu macam pemimpin2 BN menipu kita. Penyokong2 mereka cuba menipu rakyat macam penyokong2 BN cuba menipu kita. BN & PR ialah sekumpulan penipu yang sedang melakukan penipuan dalam skala besar-besaran demi mendapatkan sesuatu manfaat dan kepentingan. Sedikit dari mereka bebas dari unsur2 penipuan dan benar2 ikhlas dalam kerja mereka. Tapi sebilangan besar dari mereka sedang mengabaikan amanah rakyat yang sebenarnya. Macam mana nak ajar dorang neh. Bukan kah sudah sepatutnya rakyat memasuki frasa hilang kepercayaan terhadap parti politik? Jangan salah faham. Hilang kepercayaan terhadap parti politik bukan bermaksud kita tak mengundi. Hilang kepercayaan terhadap parti politik bermaksud apa sahaja yang mereka suapkan pada mereka, kita tak terima bulat2. Kita hanya terima fakta dan bukan tengok siapa yang bercakap. Semakin kita didik diri kita untuk hanya terima fakta, semakin sukar parti2 politik ini nak menipu dan mempergunakan kita demi mencapai tujuan mereka. Tidak kah kita sedar kelemahan terbesar kita ialah meletakkan kepercayaan dan harapan kepada parti secara berlebihan2 sehingga mengabaikan satu hakikat bahawa jika rakyat macam kita kalau bersatu, mana2 parti politik yang mempermainkan hak rakyat boleh melingkup sekelip mata disebabkan kita berfikir ikut akal dan bukan ikut parti?

Laporan Khas - Pakatan Rakyat Atau Pakatan Rapuh Part 2.

Untuk PAS ;

- Krisis MB menunjukkan betapa teruk, lemah dan lembiknya PAS dalam mengambil apa2 tindakan. Sudah la lemah dalam tindakan, lemah pula dalam mempertahankan dan bersikap konsisten dengan pendirian yang mereka sendiri putuskan.

- Sekalipun PKR & DAP mungkin bersikap memaksa PAS untuk bersetuju dengan tindakan2 mereka, ia masih lagi hak PAS untuk tidak bersetuju. Persoalannya kenapa sebilangan besar AJK2 PAS Pusat bersetuju dengan usul tukar MB dan sebilangan kecil tidak bersetuju?

- Sekalipun betul sebilangan besar AJK2 PAS Pusat ialah orang2 yang pro kepada Anwar maka bukan kah ia adalah lantikkan ahli2 parti sendiri? Kenapa ahli2 parti korang lebih tertarik dan condong kepada tokoh2 tertentu dan menolak tokoh2 tertentu? Bukan kah itu sesuatu yang pemimpin2 yang label diri mereka sebagai agamawan perlu kaji?

- TMI ada melaporkan dengan jelas dan mempertahankan laporan mereka bahawa TGHH telah merancang satu usaha untuk bersatu dengan UMNO dengan mengajak Azmin dan beberapa pimpinan dari PKR. Kenyataan TMI ini dibuat selepas SU politik TGHH menafikan kandungan artikel tersebut. Apa neh? TMI tak padam kan pun artikel mereka. TMI secara terang2an mencabar TUAN GURU HADI AWANG. UG sedang dibentuk di Selangor dan itu mungkin punca 2 adun PAS keluar secara huru hara dan tiba2 bagi sokongan kepada PKR. Adakah itu puncanya? Jika itu puncanya kenapa kedua2 ADUN PAS tak berterus terang? Adakah bertindak untuk menutup cerita sebenar? Walau apa sekalipun niat mereka jika tujuannya untuk tutup cerita sebenar, mereka tetap pesalah kerana mempermainkan amanah pengundi Selangor. Sampai bila korang boleh jadi berani untuk cakap benda betul depan orang ramai? Nama aje parti PAS konon berjuang guna wadah Islam tapi untuk bercakap benar pun penakut nak mampos. Lepas tue expected orang akan respect korang sangat sebab keluar parti dan tiba2 sokong PKR. Memang tak la. Yang aku nak tahu apakah benar TGHH ada agenda satukan PAS dengan UMNO. Ini penting untuk membuat analisa tindakan dan pemikiran PAS bagi memastikan kewujudan mereka sebagai pembangkang adalah relevan dan tak sia2 gunakan mereka untuk lawan kezaliman BN. Jika mereka ada walaupun slightest niat untuk bersatu dengan UMNO, ia perlu didedahkan. Kenapa nak berpura2 dan menipu penyokong2 korang demi melindungi intergriti sesetengah pimpinan tertinggi korang.

- PAS perlu ingat, bersatu dengan UMNO ialah mempermainkan amanah rakyat. Orang undi kau untuk mengagalkan UMNO sebagai kerajaan negeri di Selangor. Jika akhirnya Selangor berbalik kepada BN melalui kerjasama UMNO-PAS ianya memang la bullshit. Ini kerana ketika kempen korang dok sembang huha huha lawan kezaliman BN. ALih2 korang sendiri bersatu dengan BN. Cakap tak serupa bikin. Amanah yang dimungkiri dan masih tak malu menjaja kita berjuang demi Islam. Dalam Islam, menipu dan mempermainkan amanah orang itu digalakkan dan dapat pahala ke?

- Kalau baca statement KS dia ada sebut yang ada usaha dari pihak2 tertentu untuk satukan PAS dengan UMNO demi memastikan kelangsungan umat Islam. Nak beri Islam menang. KS kata kerjasama dengan PR juga Islam tak rugi. Hipokrit. Baik yang nak bersatu dengan UMNO mahupun yang bersatu dengan PR. Baik geng2 UG mahupun geng2 Anwarinas. Aku tak faham sangat kenapa dorang2 neh nak sangat Islam menang. Islam tak bermula dengan kalah pun. Islam kalah ke? Yang aku nampak kalah dan gagal itu umat Islam kerana tak faham Islam. Bukan la Islam yang kalah. Maka kalau nak orang melihat Islam itu benar akhlak korang la korang perbetulkan. Tak bermakna kalau menjadi majoriti itu betul. Selama ini pemimpin Islam majoriti tapi tengokla apa yang takde kat negara kita. Siap nak buka kasino lagi. Tak serik2 dengan gejala judi, samseng dan kongsi gelap. Ini nak buka lagi. Dan sekalipun PAS terbukti duduk dalam PR, mereka juga gagal bawa Islam ikut acuan sebenar. PKR dan DAP masih gila meroyan juga. Tiada beza dengan kelakuan UMNO dan parti2 komponen mereka. Dan tak lupa, PAS pun boleh tahan gila meroyan depa. Ketidak-konsisten kenyataan2 mereka kadang2 boleh buat orang meluat. 

- Kalau dianalisis dari tindakan PAS mempertahankan TSKI, mereka sebut TSKI bersih dan cekap. Sebegitu tinggi pujian dilambungkan mungkin PAS patut mempertimbangkan untuk melantik TSKI dalam pentadbiran negeri mereka. Tak la krik krik krik aje lebuhraya tue kan. Ke dah tak bernafas? Semua salah BN macam biasa alasan2 korang yang aku dah muak nak dengar.

- Kalau dibaca dari kenyataan terbaru Nik Amar, dia bagitau kerusi PK ialah kerusi PAS yang dipinjamkan kepada PKR. Jika ianya betul, maka kita berbalik kepada perjanjian la. Apakah perjanjiannya disitu? Jika dikatakan PKR kena pulang semula selepas beberapa tempoh, maka elokla PKR pulangkan. Tapi persoalannya kenapa benda2 macam neh korang kena update depan media? Sesama sendiri takde no phone ke apa ke? Kenapa PKR nak pongpang2 dalam kongres dan kemudiannya disahut PAS dalam media? Korang neh budak2 kecik yang tak reti nak berfikir dengan matang ke bagi menyelesaikan pertelingkahan dalaman? 

- Mustafa Ali keluarkan statement yang PAS akan bagi 3 nama dari PKR. PKR dan DAP hanya kekal dengan satu nama. Kat sini dah nampak betapa tak berpakatnya korang dalam membuatkan satu2 keputusan. Sangat bercelaru walaupun antara satu sama lain. Kenapa masih tak malu nak kekal gunakan nama Pakatan Rakyat? Bukan kah nama seperti Pakatan Celaru lebih mendekati kepada tindakan2 korang?

Part 3.

Laporan Khas - Pakatan Rakyat Atau Pakatan Rapuh.

Pakatan rakyat perlu berhenti menggunakan nama pakatan rakyat memandangkan korang bukannya berpakat ;

1. Demi memastikan kebajikan rakyat terbela.
2. Bukan la berpakat sangat pun sekadar buat2 berpakat (berlakon depan BN) untuk nampak kuat.

Walaupun ramai penyokong2 setia PR rasa panas ahti dengan kenyataan ini tetapi belajar la buat2 terima hakikat. Tak guna kita bohong diri kita ataupun bersikap berpura2. Ia tak membantu kita selangkah lebih dekat untuk selesaikan masalah bahkan bila kita jauh dari menerima realiti kita sebenarnya membantu memburukkan keadaan.

Apa itu PKR dalam krisis MB?

Nepotisme bukan la isu utama yang aku tekankan. Aku lebih prefer tekan kan isu pembohongan yang dilakukan oleh pemimpin2 PKR. Kefahaman aku mengenai nepotisme dari dulu lagi bermaksud jika seseorang itu memang berkelayakkan atas jawatan meskipun dia ahli keluarga ko, maka apa salahnya? Sama aje macam konsep kronisme. Jika seseorang itu berkelayakkan atas projek, maka apa masalahnya? Kebetulannya dia kawan kita, adik beradik kita dan kebetulan dia memang mampu buat kerja, jadi kenapa? Mengasingkan dia ataupun melakukan diskriminasi terhadapnya hanya kerana dia seseorang yang terkait rapat dengan kita samada darah ataupun pertalian sahabat, adakah itu betul? 

Mahupun kah kita serahkan sesuatu ke atas seseorang yang tak pandai buat kerja hanya semata2 nak mengelakkan diri dari dikata tentang nepotisme dan kronisme? Nepotisme dan kronisme ialah isu yang diperkatakan oleh PKR kepada BN. Sangat teruk permainan PKR disitu sampaikan SMAB (Syed Mokthar Albukhary) diserang bertubi2. Sangat kejam serangan yang dilakukan ke atas individu itu hinggakan soal bangsa dia diangkat. Bukan aku nak membela SMAB tapi dia ada sisi positif yang kita boleh belajar. Aku tak terkesan dengan sentimen serang ikut parti neh. Sebab itu serangan ke atas SMAB patut tertumpu kepada BN bukannya atas batang tubuh SMAB. Ia adalah polisi yang diluluskan oleh BN untuk membolehkan penindasan dilakukan terhadap rakyat oleh mana2 ahli perniagaan sekalipun. 

Kefahaman salah yang dibawa oleh PKR ini juga akhirnya makan diri mereka. Mereka salah terangkan pada rakyat apa itu isu NEPOTISME dan mereka juga salah terangkan kepada rakyat apa itu KRONISME. Maka apabila perkara yang sama berbalik kepada diri mereka, mereka kelam kabut nak perjelaskan keadaan bagi memastikan tindakan mereka nampak betul di kaca mata rakyat khususnya penyokong2 mereka. 

Untuk PKR ;

- Aku secara peribadi tidak berminat membela TSKI. Bahkan aku lihat ramai juga yang mempunyai pendirian yang sama.

- Yang ditekankan ialah sepanjang proses mahu menukar MB, korang melakukan pelbagai penipuan demi penipuan bagi memastikan matlamat korang tercapai.

- Sudah la kantoi menipu, kantoi pula dalam salah guna kuasa seperti yang didedahkan oleh Sanusi, Zuhdi, tetapi sampai sekarang tiada mana2 pihak dari PDRM mahupun SPRM menyiasat akan pendedahan tersebut. Boleh kah aku menuduh PKR telah membeli SPRM dan PDRM? Kalau tidak, kenapa mereka tak siasat?

- Bila sudah ada jalan terbuka luas untuk memastikan proses menukar MB berlaku dengan aman, korang menolak tawaran sultan untuk menghantar lebih dari 2 nama. Kenapa? Akhirnya sudah boleh tukar MB. Akhirnya MB tetap dari PKR. Akhirnya ko berjaya membuang TSKI. Apa lagi masalahnya? Adakah nak beri gambaran calon2 PKR semuanya tak boleh diharap? Dah tue, kenapa angkat mereka jadi ADUN kalau dorang haprak? Siapa yang angkat mereka, bukan kah PKR itu sendiri?

- DSWA tidak berkelayakkan, tiada kredibliti, tidak mampu selesaikan masalah parti, gagal perform dengan baik, bukan la seorang pemimpin yang mampu memimpin, tidak strategik, dia tiada ketokohan langsung sebagai MB. Adakah ini persepsi? Semua tahu ianya bukan. Adakah DSWA bukan puppet kepada DSAI? Semua tahu sememangnya DSWA ialah puppet kepada DSAI. Jadi kenapa nak berpura2 dan mengatakan sebaliknya? Apa manfaat yang kita terima dengan menjadi berpura2? Lepas tue dok sebar kehebatan2 DSWA supaya rakyat Selangor terima betapa hebatnya bakal MB baru. Kalau hebat sangat kenapa letak jawatan di Permatang Pauh untuk berikan laluan kepada DSAI? Kenapa tak tunjukkan kehebatan dia kat situ untuk buat kerja bagi membantu rakyat? Kehebatan yang dibentuk melalui kata2 bukan la hebat. Hebat dalam erti kata sebenar, ialah tindakan.

- PKR menggunakan elemen2 berbaur fitnah terhadap PAS bagi memastikan matlamat mereka tercapai dan aku tak suka. PKR sanggup merampas 2 adun PAS demi memastikan matlamat mereka tercapai meskipun tindakan itu menyebabkan PAS huru hara. PKR menggunakan segala bentuk serangan termasukla serangan peribadi terhadap TSKI samada di forum mahupun di roadshow meskipun selama ini mereka cukup marah jika BN melakukan serangan peribadi terhadap mereka. Apa itu rambut selekeh? Apa itu gagap? Semua benda2 neh penyokong2 PR sendiri sebut dan ianya sangat memalukan. Selama 5 tahun yang lepas, yang dikata gagap dan selekeh itula yang korang puji dan usung namanya bagai nak rak. Bahkan taknak buang nama dia sebagai salah seorang CALON PRU bagi memastikan PR menang dengan bergaya pada PRU ke 13 yang lepas. Semua kebaikan yang ada pada diri dia korang guna semaksimum yang mungkin bagi mendapatkan kemenangan. Ini apa yang didedahkan oleh Khalid Samad dalam salah satu forum baru2 ini. Tapi selepas kemenangan itu korang dapat (bahkan PR akui salah satu faktor kemenangan adalah TSKI) korang tendang dia macam kain buruk atas alasan ;

- Dia berkompromi dengan BN dalam isu air dan KIDEX. DSWA baru2 ini maklumkan tiada apa2 yang PR boleh buat dalam isu air (kena ikut perjanjian dengan BN). Manakala dalam isu KIDEX, ia dalam pengetahuan exco2 yang terlibat, bukan kah wajar jika exco2 itu dipertanggungjawabkan sekali? Ini bukan keputusan satu orang. Ia dibawa dalam mesyuarat, bentang, bincang, bahas, kenapa exco2 itu tak mainkan peranan mereka untuk halang? 48 tahun tol? Kau dah gila?

- Dia ada isu dalam penyelesaian hutang dengan BANK ISLAM yang membuatkan kredibliti dia jadi pertikaian (berdasarkan persepsi).

- Isu2 peribadi macam TSKI selalu mengata PKR nak curi rezab Selangor. Selalu mengumpat pasal PKR kat PAS. Selalu mengata PKR nak itu, nak ini, apa2 lagi dan susah la dia nak jaga duit itu balblanla..

Bagi mereka yang mempunyai hubungan dengan orang2 TSKI, mereka sudah lama mendapatkan maklumat ini. TSKI sudah lama sedia berundur pada saat dia tahu Anwar sedang rangka gerakan menjatuhkan dia. Ia adalah PAS yang membuatkan dia tertegak disitu. Haji Hadi, tolong recall kembali apa yang anda cakap depan sultan. Dia nak berundur dan akhirnya dapat berundur cara baik. Ada nampak tak muka dia macam tertekan bila PAS tarik balik sokongan kepada dia? Ini yang dia sebut pada Faekah. Dah orang tak suka kita nak buat apa. Faekah suruh lawan tapi dia taknak. Dia nak bersihkan nama dan bertenang (relax) jalani kehidupan aman damai. Dia dah pun hantar surat perletakkan jawatan. Yang peliknya pemimpin2 PKR bercakap pasal salah guna kuasa tapi kenapa tak bawa kepada SPRM untuk siasatan lanjut? Kenapa pula DSAI keluarkan kenyataan bahawa TSKI orangnya amanah?


Satu pihak mempersoalkan intergriti dia. Satu pihak yang lain memuji intergriti dia. Yang mana satu betul? Tidak kah Rafizi berbincang dulu dengan DSAI satu alasan yang kukuh supaya tidak terlihat contradiks antara satu sama lain?

Berhenti berpropaganda dan berhenti menjadi degil. Ia adalah rakyat Selangor yang terjejas dari segi emosi selagi mana krisis ini gagal diselesaikan secara baik. Peluang untuk menyelesaikan krisis sudah terbentang luas. TSKI sudah pun berundur. Sultan dah buka laluan untuk lantik MB lain. Hanya bagi 3 nama. Letak la sekali nama Wan Azizah kat situ. Ko tak rugi apa pun. Jika MB baru lantikkan korang masih berdegil macam TSKI yang tak suka rujuk parti sebelum buat apa2 keputusan maka kemukakan la usul undi tak percaya. Sudah ada pengalaman tukar MB sudah tentu kali kedua prosesnya lebih mudah memandangkan masing2 sudah belajar tata cara yang betul untuk tukar MB ikut protokol. UMNO pun tak minat nak bubar DUN meskipun makcik Zuraidah kita cakap kemain besar. Hari tue Rafizi katanya tak kisah biarpun DUN terpaksa bubar semata2 nak singkirkan Khalid. Kemudiannya puak2 PKR ini juga kembali mengutuk TSKI macam2 jika DUN terpaksa dibubar. Hello. Korang sesama sendiri pun bercanggahan antara satu sama lain lagi mao letak nama PAKATAN RAKYAT. Korang tak berpakat sesama sendiri bagaimana nak menarik minda rakyat untuk berpakat dengan idelogi korang.

Part 2.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...