Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 21 Februari 2014

Benarkah Agihan BRIM 3.0 (2014) Ikut Tangga Gaji? - Bukan Semua Dapat Full?

Citer dia bermula begini. 2 hari lepas aku ada sembang2 dengan satu makcik tue. Umur dia dalam 50 tahun juga la. Tapi bawah 60. Dia masih lagi bekerja dan mampu cari pendapatan untuk tampung perbelanjaan sendiri. 

Masa tue kami tengah sembang2 benda lain and then tetiba masuk citer BRIM bila makcik tue bagitau aku, eh kau tahu tak, tadi aku (makcik tue bahasakan diri dia aku, makcik neh cool beb) pergi la tanya pasal BRIM, dorang kata tahun neh aku dapat 300 je kau. 

Apsal lak 300? Bukan 650 ke?

Bukan. Dorang cakap kalau warga emas bawah daripada 60 tahun dapat separuh aje. Maksudnya 300.

Tahun lepas dapat berapa?

Tahun lepas dapat penuh.

Hari tue dorang kata nak bagi 1,200 neh apasal dapat 300 je?

Cakap aje. Bukan boleh percaya dorang tu. Dia cakap semua yang takde tanggungan, kalau anak dah besar2, bawah 60 tahun memang dapat separuh aje. Tak sama macam tahun lepas.

Ooo..

So aku fikir rupa2nya tahun neh ada perubahan mengenai BRIM. And kemudiannya, tadi aku ternampak ada orang2 yang bersembang2 pasal BRIM.

Lihat apa yang dorang sembangkan ;


Aku tatau la betul ke tak betul benda neh tapi kan aku tertany2 juga la sebab kes neh lebih kurang dengan kes makcik yang sembang2 dengan aku hari tue. Masing2 kena potongan dan tak dapat penuh macam tahun lepas tetapi punca dia berbeza2 sikit la kan.

Aku rasa kerajaan perlu berikan penjelasan mengenai hal neh. Aku tertanya2 juga. Betul ke, tak betul ke? Sejak bila dan kenapa?

Ada sapa2 yang kat sini dah dapat BRIM?

Korang dapat penuh ke ataupun ada potongan?

Betul ke ikut tangga gaji?

Kita serahkan kepada mereka2 yang ada jawapan yang sebenar untuk menjawab persoalan ini. Sapa2 yang dah dapat BRIM, check la kat account bank masing2.. check jumlah BRIM yang korang dapat okay.. takut2 juga.. orang lain salah key in angka..  sepatutnya bagi 650 tapi termasukkan 450.00 dan takut2 juga.. ada orang yang tak amanah.. sepatutnya bagi 650.00 tapi dia pergi songlap pula duit tersebut.. mana nak tahu kan? Macam2 benda boleh berlaku.. so kita tunggu dan dengar penjelasan dari pihak2 yang terbabit..

Oke bai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...