Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 25 April 2013

SPR Mengamuk, Buat Laporan Polis.

Gara2 gambar kertas undi yang tersebar. Berikut di bawah ialah statement SPR sendiri.

Perbuatan memuat naik gambar kertas undi merupakan satu kesalahan, kata Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Kamaruddin Mohamed Baria.
   
Beliau menggulas perbuatan beberapa pengguna laman sosial yang memuat naik gambar kertas undi yang akan digunakan oleh pengundi pos bagi Pilihan Raya Umum
ke-13.
   
Berikutan itu, SPR sudah membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Putarajaya hari ini, katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.    

"Selain untuk menjaga nama baik dan intergriti SPR, laporan dibuat bagi membolehkan polis menjalankan siasatan, selaras Akta 574 Kanun Keseksaan (Pindaan) 1997," katanya.

Ini bermaksud SPR ;
 

1. Mengesahkan kertas2 undi yang tersebar itu TULEN/WUJUD/BENAR/SAHIH. Tapi tahu kah anda ada penyokong2 BN mengatakan itu ialah satu bentuk fitnah? Mereka kata sejak bila kertas undi ada letak nama pangkat dan blablabla.. mana aku nak tahu. Itu kena tanya SPR sendiri la. Dan bukan kah dengan kenyataan terkini dari SPR ini mengesahkan bahawa gambar2 yang tersebar itu adalah TULEN dan kata2 korang adalah merupakan satu FITNAH? Ada niat nak betulkan ataupun terus sebarkan benda FITNAH?

2. Cubaan SPR menakut2kan pengundi. Sekarang neh sejauh mana pengundi2 POS/pengundi AWAL tahu bahawa ia adalah SATU KESALAHAN UNTUK TANGKAP GAMBAR KERTAS UNDI DAN SHARE DI FACEBOOK? Tahu kah mereka itu merupakan satu kesalahan? Mereka telah diberitahu? Di ajar? Dikursuskan atau apa? Kalau mereka tidak tahu bagaimana pula mereka patut dipertanggungjawabkan atas tindakan2 mereka bila mereka sendiri TIDAK DIBERITAHU? Sejauh mana SPR ada letakkan KEWAJIPAN untuk membaca syarat2 sebelum sesiapa patut MENANDA KERTAS UNDI? 

Kepada individu2 yang SHARE kan gambar kertas undi dorang tue, dorang tidak tahu ia adalah merupakan satu KESALAHAN. 

Dan SPR juga menyebut ;

Selain itu, SPR turut menafikan maklumat yang disebarkan dalam laman sosial yang menyebut proses pengundian awal bagi kategori pengundi yang layak, telah dilaksanakan semalam (23 April), sebaliknya, menegaskan pengundian awal hanya dijalankan pada 30 April.

"Perbuatan itu sekadar untuk mengelirukan orang ramai dan berharap orang ramai jangan mempercayai berita tersebut, jika ada sebarang pertanyaan dan kekeliruan, hubungi SPR untuk penjelasan," katanya.

Rujukan : http://www.sinarharian.com.my/spr-memuat-naik-gambar-kertas-undi-satu-kesalahan-1.153797

Baiklah SPR. Aku juga keliru. Sebab satu lagi gambar mengenai pengundi tersebar.

Lihat bawah ;


Ini undi POS ke atau pengundi AWAL? Kalau undi POS bukan kah seperti yang tersebar sebelum neh? Kalau pengundi AWAL, err tidak kah ia terlalu awal? Ada ke pemantau dan etc2 tue? SPR mungkin boleh memberikan penjelasan, tanpa naik marah.

Yang sebenarnya, SPR juga kena bertanggungjawab atas semua kenyataan2 yang dikeluarkan di media. Aku tatau SPR sedar atau tidak sedar bahawa antara punca kekeliruan ini WUJUD ialah bilamana media2 pro kerajaan sendiri update benda2 yang SPR sendiri sebut dalam akhbar masing2. 

Contohnya seperti berikut ==> http://amenoworld.blogspot.com/2013/04/kertas-undi-untuk-petugas-media-mula-di.html

Jangan hanya tahu salahkan rakyat marhaen. Ini kerana rakyat marhaen sendiri tidak didedahkan dengan info yang betul dan tepat. Kat sini jentera penerangan SPR sendiri yang perlu diperbetulkan, bukan nya salahkan persepsi orang ramai. Sekian. 

Sumber gambar di atas : https://www.facebook.com/photo.php?fbid=570778356275977&set=a.452526664767814.100828.100000314541927&type=1&ref=nf

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...