Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 26 April 2013

Peraturan Politik Bagi Penjawat Awam - Tak boleh LIKE dan SHARE Status Berbaur Politik.


Agak munasabah peraturan ini. Agak munasabah kalau ia melibatkan idelogi semua jenis politik. Tak kira la ko sokong Pakatan Rakyat mahupun Barisan Nasional. Tetapi tah macam mana aku suspect peraturan ini secara tersiratnya menekankan penjawat awam yang menyokong PR sahaja.

Lagipun cuba ko bayangkan ek, ko kena minta kebenaran dari ketua ko untuk berpolitik, dan kebetulan plak ketua ko pro BN dan ko pro PR, ko rasa ko dapat ke kebenaran tue? Kalau ketua ko jenis matang maybe rileks je ah dia luluskan. Buat nya dia jenis tak matang, hah sudah mampuih.

Begitu juga sebaliknya. Payah. Bagi aku hak untuk berpolitik tue hak setiap warganegara. Tak patut minta izin kat sesiapa. Janji tak kacau tugas sudah la. 

Lebih2 lagi bab tak boleh LIKE dan SHARE status di FACEBOOK tue. Agak tak munasabah. Agak2 la kan, di luar waktu bekerja main politik = di luar waktu bekerja bermaksud tak mengangu tugas ko so apa nak kisah kan kalau mereka LIKE dan SHARE status2 berbaur politik di wall masing2 pun?

Hanya ada tiga cara je nak melawan peraturan bingai neh.

1. Register account facebook fake. Ko komen la apa saja. Hehe.

2. Tak boleh LIKE, SHARE pun oke. Dalam nada sindir/provoke/menyamar konon2 tengah kutuk tapi sambil2 tue SHARE juga benda tue di wall.

3. Hidekan activity korang di facebook. Jangan sampai orang bleh tahu korang LIKE apa2 status sekalipun.. orang kata SET privacy.

Lihat bawah ;







Harap2 selepas PR menjadi kerajaan. Mahsuhkan peraturan2 seperti di atas neh. Sepatutnya kita lebih realistik dan matang. Selagi kakitangan ini berpolitik tanpa menjejaskan kerja2 mereka, juga tidak melakukan jenayah, rileks sudah ah. Tak payah berlebihan sangat nak kawal aktiviti2 mereka di luar waktu bekerja. Ingat orang patung ke apa? Apa pun tak boleh. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...