Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 15 Oktober 2012

DAP Kedah bantah iklan sopan.


DAP Kedah sekali lagi menegaskan mereka akan menentang undang-undang yang berunsurkan Islam jika ia mahu dilaksanakan di negeri itu.

Pengerusinya, Lee Guan Aik berkata, tindakan itu termasuk dalam soal pelaksanaan garis panduan papan iklan antaranya menggunakan model berpakaian sopan dan perlu bertudung jika beragama Islam. Katanya, sebarang perkara berkaitan undang-undang Islam perlu dipersetujui oleh semua parti dalam pakatan pembangkang di peringkat Pusat dan negeri.

"DAP negeri sekali lagi ingin menegaskan dan menjelaskan bahawa kami tidak akan memberi sokongan terhadap undang-undang hudud atau apa sahaja berkaitan isu negara Islam," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20121015/po_04/DAP-Kedah-bantah-iklan-sopan#ixzz29LAuNXff 

Iklan sopan adalah satu konsep yang aku setuju. 

Kita nak jual barang. Bukan nak jual tubuh badan wanita. Tiada masalah jika hal tersebut dikuatkuasakan di kedah mahupun di mana2 negeri dalam malaysia neh. Bahkan jika dikuatkuasakan ke seluruh malaysia pun amatlah bagus.

Company2 yang beriklan tue nak jual barang tapi menggunakan tubuh badan wanita sebagai objek / pelaris = seks. Sejauh mana wanita2 seksi tersebut membantu kepada peningkatan jualan product? Aku rasa takde stastistik yang tepat. Product yang bagus akan naik disebabkan strategi marketing dan kualiti product itu sendiri.

Aku tak nafikan wanita2 seksi tersebut mampu membuatkan seseorang menonton iklan yang dipertayangkan menerusi billboard mahupun layar tv. Maybe pengiklan gunakan daya tarikan seksi untuk menarik perhatian2 orang kot. 

Tapi yang heran product yang khusus kepada wanita pun depa guna model2 yang berpakaian seksi. Logik jika mereka sasarkan kaum lelaki tapi pelik kalau sasaran mereka pompuan mereka gunakan model wanita yang seksi. Feel ada ka?

Aku banyak perasan product2 yang khusus untuk wanita lebih banyak gunakan wanita2 seksi berbanding product2 yang bersifat uniseks. Marketing salah neh. Sebab tue iklan2 seperti itu seringkali dikutuk. Lelaki je la best. Dapat jamu mata. Pompuan apa pun tak dapat. Dah la mereka golongan sasaran untuk beli product tersebut..

Wakaka..   

DAP KEDAH bantah iklan sopan 

Benda pun terbitan utusan. Tah betul tah tidak aku pun tak sure. Elokla sesama kita pastikan dulu berita tersebut. Tapi sebab nak sekali jalan andaikata betul, bagi pandangan aku maka jangan la dap bertindak bodoh dengan membantah model2 iklan untuk berpakaian sopan.

Ada logiknya majlis perbandaran kedah berbuat demikian ;

1. Model = jual barang, bukan jual tubuh badan.

2. Tak salah berpakaian sopan.. bukan paksa orang2 bukan islam tutup aurat.. bayangkan buah dada anak ko jadi tontonan umum? Aku rasa ko pun malu la dap kedah weh. Ko sembang kencang sebab bukan anak ko bahkan maybe ko tumpang semangkok..

3. Bertudung terpakai untuk muslim jek. Apa isu kat sini?

4. Agama islam neh bukan urusan ko mahupun pr. Ia termaktub dalam perlembagaan. Ko punya tak setuju tu boleh campak kat mana2 selagi majlis perbandaran uphold apa yang ditetapkan dalam perlembagaan. Bercakap pasal undang2 dan penguatkuasaan, adalah amat tidak manis untuk dap kedah mempersoalkan enakmen yang dikhususkan untuk menjaga maruah wanita.

Ingat wanita itu bukan simbol seks meskipun lelaki memerlukan mereka untuk melakukan seks. Kalau lelaki gay tue aku no komen le.

kah kah kah  

Andaikata tak betul, abaikan je la pandangan di atas. Simple.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...