Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 15 Oktober 2012

Beli dan belah ikut suka aku...





Ikut suka gua je la. Beli lepas tue belah.

Seorang pegawai kastam membeli ratusan barangan yang tidak diperuntukkan yang mencecah RM1.82 juta, demikian menurut Laporan Ketua Audit Negara 2011.

RM1.82juta beb. Nilai tue besar.

Dia cuba beli hapa hah dengan duit sebanyak tue?

Pegawai itu membuat pesanan berikut:
  • Tambahan 50 sistem GPS sedangkan dia hanya diberi kuasa untuk membuat pesanan bagi 30 sahaja, pada harga RM6,174 setiap satu;
  • Tambahan 100 lampu Search Light Hell sedang jumlah yang diluluskan adalah 50 sahaja pada harga RM1,292,60 setiap satu
  • 60 lampu beacon pada harga RM1,311 setiap satu, sedang tiada kelulusan untuk membelinya.
  • 250 lampu suluh yang boleh dicas semula pada harga RM1, 217,16 setiap satu, sedang tiada kelulusan untuk membelinya.
  • 100 walkie-talkie pada harga RM5,259 setiap satu, sedang tiada kelulusan untuk membelinya.

Sudah tentu untuk kegunaan pegawai2 kastam gak. Takde hal. Tapi perhatikan la harga2 dia. GPS benda yang rate sampai 6k tue ek? Lampu apa yang cecah rm1k plus setiap satu ek? Tak boleh blah walkie talkie rm5k seunit. Pecah otak aku hadam. Neh walkie talkie yang bercakap sambil terbang ke apa?

Najib, ko nasihatkan dak2 kastam tue. Setakat nak beli torch light N product2 seangkatan tue aku ingat better korang deal dengan aku je la. Aku boleh bagi harga cantik. Aku takan charge mahal2. Aku janji. Aku tetap amek untung tapi takde lah mahal gila babi macam neh najib. Bisnes sat..

kah kah kah

Yang bestnya pegawai kastam tue lepas syok2 membeli dia blah. 

Menurut laporan audit, pembelian itu dibuat pada 2007 tetapi pembekalnya, True Target Resources, tidak dapat dibayar kerana bil tersebut telah melebihi bajet perolehan Jabatan Kastam Diraja Malaysia.  

Tahun 2007. Kata kastam tak bayar..


Kementerian Kewangan pada 22 Disember 2010 telah mengeluarkan arahan kepada Jabatan Kastam supaya membuat laporan polis terhadap pegawai terbabit.

Tahun 2010 baru nak buat report polis. Selow sangat der. 3 tahun. Apa korang suruh siput ke apa yang p buat report polis? 3 tahun baru siput tue sampai balai yang berdekatan ke apa?

 
"Bagaimanapun, tiada tindakan diambil terhadap pegawai terlibat kerana beliau telah meletakkan jawatan dengan notis 24 jam pada 26 Februari 2008," kata laporan audit tersebut. 

Senang la hidup ko. Lepas dajalkan kerajaan ko blah gitu jek. Memang menepati konsep beli belah sungguh. 

kah kah kah

Tapi aku heran. Benda neh kalau takde isu or tak babitkan duit rakyat takde pasey kot jabatan audit nak letak dalam laporan. Ka jabatan audit nak dedahkan sikap sesetengah kakitangan kerajaan? Bagus gak.

Tapi yang tak bagusnya pegawai terbabit tak dihukum. Just resign sendiri. Yang neh tak babitkan wang perbendaharaan negara. So kita tak rasa marah. Aku tatau la kalau kastam return ke tak barang2 yang dibeli tue kalau return baguslah. 

Kalau tak return tue di anggap mencuri. Walaupun syarikat tue charge mahal2 tapi still kena la pulangkan balik product2 tue semula sebab urusniaga dah gagal. Tapi kalau korang perhatikan le.. 

Ini juga modus operandi sesetengah kakitangan kerajaan. Dorang beli macam2 then claim mahal2. Syarikat yang dapat duit tue akan divide dengan kakitangan kerajaan yang order barangan tue.. 

Sebab tue overprice. Nak cakap bodoh tue idak le. Tapi nak menghalalkan songlap. Tue le caranya. Tapi yang heran dari yang order sampai ke yang luluskan payment seme rasuah songlap n makan duit haram belaka.. kalau tak, benda neh takan boleh approved sampai bila2 sehingga didedahkan oleh audit.. betul tak?

kah kah kah

Sumber : sini

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...